Baletní soubor Národního divadla Brno připravuje premiéru složeného večera s názvem 4 Elements, pojednávajícího „o ženách i mužích, o řádu i živelnosti“. Na programu budou čtyři díla tří choreografů, jejichž tvorba je více či méně spojena s významným holandským souborem Nederlands Dans Theater (NDT). Na prkna Mahenova divadla se tak po úspěchu večera Petite Mort vrátí dílo Jiřího Kyliána, konkrétně jeho choreografie Falling Angels a Sarabande. První jmenovaná se zabývá ženským elementem a druhá je čistě mužskou záležitostí. Poprvé se v Brně představí další choreograf světového formátu, Nacho Duato, dlouholetý ředitel souboru Compañía Nacional de Danza de España. Jeho kus Gnawa slibuje strhující podívanou podbarvenou hudebním projevem typickým pro severoafrickou oblast a přilehlé Středozemí. Na programu nebude chybět ani světová premiéra choreografie Hidden Order, již s tanečníky brněnského souboru připravuje mladý slovenský tanečník a choreograf se vskutku mezinárodní kariérou Lukáš Timulák. Více o tomto díle nám v rozhovoru pověděl sám autor. Zeptali jsme se i dvou zahraničních asistentů choreografie, připravujících v Brně díla Kyliána a Duata, na jejich dojmy a zkušenosti.
Stefan Żeromski, repetitor děl Jiřího Kyliána
Vaše kariéra je úzce spojena s NDT, a tedy i s Jiřím Kyliánem jako choreografem a uměleckým šéfem… Jak se ale člověk stane asistentem při studování jeho děl?
Tančil jsem v NDT jednadvacet let a posledních pět jsem pracoval také jako baletní mistr. Během své kariéry jsem účinkoval v mnoha Kyliánových již existujících choreografiích, měl jsem také to štěstí, že jsem byl u vzniku mnoha nových prací. Pracoval jsem s tanečníky v NDT jako baletní mistr a staral se o Kyliánův repertoár, který skupina dál uváděla. Má zkušenost vychází z toho, že jsem v mnoha dílech sám tančil, a z toho, že mám vhled do Kyliánovy tvorby z perspektivy baletního mistra. To je asi ten důvod, proč mi Jiří Kylián se svými díly důvěřuje.
Co je největší výzva při přípravách uvedení Kyliánových choreografií s novým souborem?
Největší výzvou je zůstat tomu dílu věrný, což může být náročné, když člověk pracuje s tanečníky jiné generace a s jinou uměleckou zkušeností, kteří možná ani nemají předchozí zkušenost s Kyliánovým dílem. Je důležité, aby pochopili, o čem ten daný kus je, aby mohli naplnit jeho estetickou a uměleckou kvalitu. Zároveň je důležité, aby tanečníci vzkvétali jako umělci a prospěli tím choreografii. Takže největší výzvou je zachovat všechny kvality díla a přitom nechat nové generace tanečníků s jejich individuálními kvalitami přispět představení.
Není to poprvé, co brněnský balet tančí Kyliánovu choreografii. Můžete říct, že mají jeho choreografický jazyk „pod kůží“? V čem je Sarabanda specifická?
Když jsem dostal tyto otázky, zkoušeli jsme se souborem pouhý týden, takže člověk může těžko očekávat, že to budou po tak krátké době již mít „pod kůží“. Když jsem sám tančil, cítil jsem, že dílo znám až po dvaceti nebo třiceti odtančených představeních. I tak jsem stále objevoval jeho nové stránky a nové způsoby, jak jej interpretovat. Pod kůží to ještě nemají, ale s každou zkouškou se k tomu blíží. Každopádně předchozí zkušenost s Kyliánovým repertoárem jistě pomohla Sarabandu pochopit, zvláště proto, že tanečníci jsou již obeznámeni s Kyliánovým přístupem k tělu – to je podle něj schopné vykonat mnohem více, než jen provádět akademickou techniku. Sarabanda vyžaduje od mužů, aby si vytvořili smysl pro skupinu, smečku, chcete-li. Je velmi důležité, aby vnímali navzájem svoji energii a načasování pohybu, zvláště proto, že zvuk je vytvářen samotnými tanečníky – jejich hlasy a těly. Tento zvuk je poté počítačem přetvořen v přízračný hudební materiál.
Luisa María Arias, repetitorka díla Gnawa
Jak dlouho již spolupracujete s Nachem Duatem a jak se tato spolupráce vyvíjela?
S panem Duatem máme velmi dlouhý pracovní vztah, znám ho již více než pětadvacet let. Tančila jsem u něj v souboru Compañía Nacional de Danza od roku 1998 a některé jeho kusy stále tančím na gala představeních a při jiných zvláštních příležitostech. Nyní se ale mnohem více zabývám inscenováním jeho děl po celém světě v různých profesionálních tanečních souborech a na významných školách, abych mohla dát šanci mladým tanečníkům zažít jeho krásnou práci.
Co je podle Vás specifické pro Duatovu choreografii obecně, a konkrétně pak pro dílo Gnawa?
Ve většině jeho děl je nejvýznamnější charakteristikou muzikalita. Duato dokáže vytvořit vášeň skrze kroky, zároveň je jeho choreografie pro tělo velmi přirozená. Ten rytmus můžete cítit velice blízko svému srdci. Zvláště v díle Gnawa je hudba velice úzce propojena s kroky a při tanci občas zapomenete, kdo ve skutečnosti hraje hudbu, jestli hudební nástroj, nebo tanečník. Je to totální spojení.
Jaká byla spolupráce s tanečníky NdB?
Je to skvělý soubor, tanečníci vložili všechno do fyzického pochopení toho, o čem je Duatův pohybový jazyk. Je to rytmické a dynamické skupinové dílo. Jsem si jistá, že si ho budou užívat každý den a stále se zlepšovat během období, kdy budou zkoušet a hrát 4 Elements. Nová díla vždy přinášejí nové začátky.
Lukáš Timulák, autor premiérové choreografie Hidden Order
Nový složený večer baletu NdB by se dal nazvat „holandskou inspirací“, přičemž vy představujete nejmladší generaci choreografů vzešlých z kreativní líhně NDT. Jak vzpomínáte na roky strávené v tomto souboru, co vás nejvíce inspirovalo?
Na moje desaťročné pôsobenie v NDT spomínam s veľkou radosťou. Od spolupráce s majstrom Kyliánom a mnohými ďalšími významnými choreografmi a tanečníkmi až po spoznanie Holandska ako krajiny neobmedzených možností. Práve NDT mi otvorilo oči aj bránu vnímať okolie spôsobom, akým som dovtedy nebol zvyknutý. Doteraz žijem v Holandsku a spoznávam inšpiratívnych ľudí z oboru tanca, dizajnu, architektúry či filmu a postupne s nimi rozbieham spoluprácu.
Co máme od Vašeho nového díla Hidden Order očekávat?
Hidden Order je ďalšie dielo v spolupráci s dizajnérom Petrom Biľakom, s ktorým som sa spoznal práve v Holandsku a tvoríme spolu už viac než 10 rokov. Tentokrát sme si k dielu prizvali svetelného dizajnéra Yutaka Endo (JP) a kostýmovú výtvarníčku Annemarije van Harten (NL). Hidden Order nadväzuje na sériu projektov, kde sa zaujímam o vzory a ich vnímanie kontrastom v priestore pohybov a svetiel. Choreografia je inšpirovaná práve touto spojitosťou tanca a vizuálneho umenia aj jeho celkového vnímania.
Se souborem jste dříve spolupracoval na inscenování svého díla Masculine/Feminine v předloňském programu Petite Mort, takže mnohé tanečníky jste již znal… Jaká byla vzájemná spolupráce tentokrát, cítíte nějaký posun či bližší spojení?
Práve vďaka naštudovaniu inscenácie Masculine/Feminine som mal možnosť spoznať bližšie súbor NdB a ich tanečníkov. Bola to veľmi príjemná skúsenosť i spolupráca. Je to však iné, prísť naštudovať už hotové dielo alebo tvoriť úplne novú choreografiu. Tentoraz som sa mohol viac sústrediť aj na ich tvorivosť a zvedavosť vnímať všetko, čo tvorba novej choreografie prináša, a veľmi to oceňujem. Sú veľmi otvorení a veľmi dobre sa s nimi aj s celým tímom baletu NdB spolupracuje. Tým by som chcel tiež poďakovať umeleckému šéfovi Máriovi Radačovskému za pozvanie a dôveru.
Stefan Żeromski vystudoval tanec na škole při státním baletu v polské Poznani. Po absolutoriu nastoupil do Teatr Wielki ve Varšavě, kde se o rok později stal sólistou. V tom samém roce získal cenu Leona Wojcikowského pro nejlepšího tanečníka. Dále tančil v Opernballett der Deutschen Oper v Berlíně, kde pracoval s takovými choreografy, jako jsou Roland Petit, Maurice Bèjart, Lucinda Childs atd. Poté působil v souboru Nederlands Dans Theatre, kde byl při vzniku mnoha originálních děl Jiřího Kyliána, Paula Lightfoota a Sol Leóna, Matse Eka, Williama Forsytha, Johana Ingera, Ohada Naharina a dalších. Účastnil se také několika televizních natáčení repertoáru NDT, například Bella Figura, Sweet Dreams, Petite Mort, Signing Off, Wings of Wax, Silent Screen. V současné době působí jako tanečník, baletní mistr a pedagog na volné noze.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?