Tři otázky pro… Mariku Hanušovou, která roztančí Pannu Marii

Tanečnice a choreografka Marika Hanušová působila v Pražském komorním baletu Pavla Šmoka, také byla sezonu sólistkou souboru Ballett Theater Augsburg. V roce 1997 získala nominaci na Cenu Thálie. Její nová choreografie Ave Maria je součástí premiéry Bohemia Baletu, která se uskuteční 27. října 2016 v kostele sv. Šimona a Judy v Praze na Starém Městě.

Marika Hanušová, Foto Soukromý archiv

Marika Hanušová, Foto Soukromý archiv

V čem vaše choreografie Ave Maria vystihuje výjimečnost prostoru, kde se bude premiéra Bohemia Baletu odehrávat?
Ave Maria, jak už napovídá název choreografie, vypovídá o životě Panny Marie, oslavuje její nevinnost, mateřskou lásku, duševní sílu, vyjadřuje bolest, jakou musela snášet při ztrátě svého syna, i pokoru a nezlomnou víru, kterou nám všem nabízí ze „svých“ podstavců a rámů po celém světě prostřednictvím uměleckých děl ji zobrazujících. Choreografie je postavena do krásného interiéru kostela sv. Šimona a Judy, kde oltář tvoří nádhernou dominantu zasazenou do prostoru jeviště. Vedle oltáře jsem umístila sochu Panny Marie, která ožívá a proměňuje se, aby nám mohla odtančit svůj šťastný i bolestný životní příběh v duetu s Ježíšem.

Jak probíhal tvůrčí proces? Co vás inspirovalo?
Nejpodstatnější je pro mě vždy výběr hudby, protože v hudbě pak nalézám příběh, emoce, inspiraci pro pohyb samotný. Zvolila jsem dvě různé skladby Ave Maria – od Michala Lorence (zpěv Olga Szyrowa) a Aarona Zigmana (zpěv Ana María Martínez) – a propojila je zněním zvonů, aby byla choreografie zarámována v jednom hudebním celku. Chtěla jsem vytvořit choreografii v úctě, pokoře a víře v Pannu Marii. Velkou inspirací mi bylo malířské a sochařské umění, ale i vlastní životní zkušenosti. Tvůrčí proces přímo v baletním sále pak probíhal ve vzájemném hledání správné pohybové formy společně s tanečníky. Musím vyzdvihnout úžasnou citlivost, hudebnost a dramatičnost tanečnice Ayano Nagamori (první obsazení Marie) a čistotu a lyričnost Terezy Szentpeteryové (druhé obsazení Marie), se kterými se mi velmi dobře tvořilo. Ježíše tančí Gaëtan Pires (první obsazení) a Aleš Hanzlík (druhé obsazení).

Představení v barokním staroměstském kostele má být propojeno s ostatními druhy umění… V čem spočívá propojení ve vaší choreografii?
Myslím, že se nám podařilo společně s tanečníky a kostýmním návrhářem Josefem Jelínkem vytvořit oživlý obraz sochy Panny Marie a Ježíše, kde tanec souzní s překrásnou hudbou v jednu dlouhou upřímnou modlitbu pod kopulí věže kostela sv. Šimona a Judy.

Choreografie Ave Maria, Foto Soukromý archiv

Témata článku

Ave MariaMarika Hanušová

Bohemia Balet

Kostel sv. Šimona a Judy v Praze

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: