Rozhovor s Lenkou Flory: Dočká se Konzervatoř Duncan Centre očekávaných změn?
rozhovory
Byla u zrodu školy a několik let se podílela na jejím rozvoji především v mezinárodních vztazích a zahraničním programu. V době jejího působení v Duncanu vznikl mezinárodní festival Konfrontace a soubor Déjà Donné.
Její zkušenosti jsou skutečně všestranné jak v umělecké tvorbě, tak v pedagogické činnosti.
Lenku Flory jsem zastihla během šestihodinového Tanečního maratonu pořádaného
7. června 2014 v tanečních sálech Duncan Centre v přímé spolupráci s německým choreografem Stefanem Dreherem.
Byl to zajímavý a vzrušující zážitek. Studenti spolu s několika pedagogy vytvářeli struktury a podle určitých vzorců a modelů neustále přidávali nové, bezprostředně zkomponované, krokové a pohybové vazby. Napojovali se v malých skupinkách na sebe a zase se opouštěli.
Dora Hoštová Sulženko, Lea Švejdová, Jan Malík a další známé tváře se nechávali strhnout do nekonečného proudu imaginace. Rozrušená byla i Lenka Flory, která zvenčí celý maraton spontánně komentovala: „…podívejte se, oni neustále komponují a komponují…“ Vrátila jste se po patnácti letech do Prahy a opustila dlouholetou činnost v Itálii i vaši dceru, která tam ještě studuje. Proč? Jak náhlé bylo vaše rozhodnutí a kdo nebo co jej iniciovalo?
V Itálii jsem umělecky a produkčně vedla mezinárodní taneční soubor Déjà Donné, který jsme v roce 1997 založili spolu se Simonem Sandronim v Praze. Podařilo se nám v Itálii vybudovat stabilní strukturu pravidelně dotovanou ministerstvem kultury a regionem, která funguje na mezinárodní, národní a regionální úrovni.
V roce 2011 jsem byla bývalým ředitelem Duncanu Michalem Záhorou vyzvána k navázání spolupráce na mezinárodním programu školy. Dva roky jsem do Duncanu přivážela pedagogy především současné taneční techniky a sama jsem učila kompozici a tvorbu v rámci intenzivních seminářů. V červnu 2013 mne Michal Záhora oslovil znovu a na výzvu magistrátu mi navrhl provizorní vedení školy, kterou on sám opouštěl – a to od září téhož roku! Rozhodnutí to tedy bylo dramatické, rychlé a zásadní. Nevěděla jsem, jestli se mám do Čech vůbec vracet, jakým způsobem se situace za uplynulých patnáct let změnila. Nevěděla jsem, zda budu schopná navázat tam, kde jsem svou činnost přerušila, a budu-li (o patnáct let starší) tolerantnější a schopná s větší trpělivostí přistupovat k problémům spjatým s vývojem současného tance v republice. Opustila jsem soubor a mnohaletou práci v regionu a vrhla se do zcela nejisté funkce provizorní ředitelky. Zároveň jsem v Itálii zanechala dceru v maturitním ročníku a nedokončené opravy domu v Umbrii. A co váš soubor, v jaké je nyní situaci?
Déjà Donné funguje dále, jen pod vedením Simone Sandroniho. Samozřejmě, že celá věc je ještě velmi citlivá a některé čerstvé změny v souboru se mne velmi dotýkají. Jakým novým směrem by se měly škola a celá výuka vyvíjet? Jaké jsou pro vás priority dnes, v konfrontaci začátků Duncan Centre v devadesátých letech a s vašimi mnohými zkušenostmi ze zahraničí?
Myslím, že bychom si měli položit zásadní otázku: Vychováváme tanečníky, které si vyžaduje současný taneční trh, nebo přispíváme k rozvoji nových pohledů na něj? Stojím jednoznačně za druhou možností a jsem přesvědčena, že máme povinnost poskytovat studentům velmi široký rozhled o jejich možném uplatnění a zároveň v nich během studia vypěstovat odvahu a odhodlání ve formování nových, ještě nezavedených struktur. Odvahu k nezávislému názoru na to, co obor jako takový potřebuje k svému vývoji a jak k takovému rozvoji přispět. Naučit se aplikovat své znalosti na další profese, ve kterých jejich vzdělání může přinést vynikající výsledky. Neznamená to samozřejmě, že nevychováváme tanečníky, kteří se mohou uplatnit v současných tanečních souborech. Jen tanečníky s mnohem větší možností výběru.
Myslím, že moje priority týkající se dobré a úspěšné školy se za těch patnáct let nezměnily… Možná jsou jen konkrétnější a já jsem praktičtější v jejich aplikaci.
Hlavní změna by, myslím, měla být v propojení školy se skutečným tanečním a uměleckým světem v republice a v Evropě. Ráda bych, aby spolupráce Duncanu s ostatními vzdělávacími institucemi byla běžnou nutností, aby se studenti z jednotlivých institucí znali, společně studovali, komunikovali a popřípadě spolupracovali. Aby výjezdy studentů do zahraničí v rámci výměnných stáží a spoluprací se zahraničními kolegy byly běžně zahrnuty do rozvrhu školy a, zároveň, aby Duncan nabízel tak hodnotný a atraktivní program, aby zajistil škole i zahraniční studenty. Propojování zkušeností v mezinárodních třídách je osvědčený model osobního růstu každého z nich. Zůstane učební plán podobný současnému? Mohla byste vysvětlit a odlišit výuku na klasických konzervatořích a ve školách tohoto více estetického, a snad i eklektického, záměru?
Ztotožňuji se s podstatnou většinou filozofie školy i s výsledky její práce.
Současný tanec, stejně jako ostatní umění a celá společnost se však neustále posunují vpřed a myslím, že škola musí na tento posun neustále reflektovat. Jistá uzavřenost, ke které se v posledních letech uchýlila, negativně ovlivnila její životaschopnost, její schopnost konkurovat a obecně její povědomí v republice a v Evropě. Mnoho lidí považuje Duncan Centre za školu soukromou, mnozí ji mají za školu elitní nebo ezoterickou. Mým úkolem, spolu s kolegy, je tyto nesmysly uvést na pravou míru.
Duncan je šestiletá státní konzervatoř s velmi konkrétním a velmi praktickým programem a vychovává tanečníky k výkonu profese. Její specifikou jistě zůstává velké soustředění na současné taneční techniky, na vlastní tvůrčí činnost a na osobní a specifický rozvoj každého studenta. Neustálé vytváření prostoru a podněcování k vyslovení vlastního názoru jsou nedílnými součástmi výchovného procesu.
Abych tomuto předsevzetí dostála, navštívila jsem v letošním roce několik evropských akademií a učím se. Pokouším se porovnávat jejich studijní program s naším a všímat si rozdílů a specifik. Neuvěřitelně zajímavé je také sledovat praktické otázky jako řešení rozvrhu hodin, prezenci v hodinách, velikost tanečních studií, prostorů pro pedagogy atd.
O možnostech dalšího vývoje výukového programu jednáme s domácími i zahraničními kolegy a pokoušíme se o nové zhodnocení i valorizaci původní filozofie a zároveň nastavit program tak, aby studenti ze školy odcházeli s potřebnými znalostmi. Taneční program školy je právě v procesu analýzy a diskusí. Doufám, že se nám společnými silami podaří vydobýt ze školy to nejlepší, a už se těším na realizaci. Před časem jste měli představení s několika vašimi studenty a studenty z lublaňského tanečního gymnázia pod vedením a ve spolupráci s jeho zakladatelkou Majou Delak. Představení bylo nabité energií a velkým elánem mladých tanečníků… Co vás k této spolupráci vedlo?
Spolupráce s lublaňským tanečním gymnáziem je jeden z modelů, které bych ráda aplikovala v každoročním cyklu čtvrtého ročníku Duncanu. Jde o vytvoření mezinárodní pracovní skupiny, která projde intenzivním tvůrčím procesem s choreografem a jejíž výsledek je prezentován veřejnosti. Konfrontace, která proběhne mezi studenty na osobní, studijní a profesní úrovni je nenahraditelnou zkušeností v individuálním růstu každého z nich. Komunikace probíhá na „nelokální“ úrovni a dochází k radikálnímu posunu v chápání spolupráce jako takové.
A fantastická zpráva došla do Duncanu před několika dny – představení bylo pozváno na festival Front@ Contemporary Dance Festival do Slovinska v srpnu 2014. Studenti z Prahy a Lublaně se tedy znovu setkají – a tentokrát na profesionální úrovni.
Podobný projekt jsme realizovali již v letech 2012 a 2013 s pěti studenty pátého ročníku Duncan Centre a pěti mladými italskými tanečníky. Jednalo se o dva výměnné rezidenční pobyty celé desetičlenné skupiny. Čtrnáct dní v Perugii a čtrnáct dní v Praze. Celá akce se uskutečnila v rámci partnerství v evropském projektu M4m – M for mobility Tance Praha.
A právě probíhá rezidenční pobyt letošního pátého ročníku v italské Modeně, kde spolupracují se čtyřmi italskými tanečníky a šesti studenty (skladateli a hudebníky) modenské hudební konzervatoře na projektu Kdyby Giacomettiho muž chodil pod uměleckým vedením americké choreografky a pedagožky Teri Weikel. Co se vám v poslední době líbilo na poli současného tance? Nevadí vám, že se v některých produkcích málo tančí?
To, že se málo tančí, mně obecně nevadí, pokud netančení má důvod a podstatu. Jakékoli dobré představení mne baví a styl nebo médium zas až tak neřeším. Z posledních zhlédnutých se mi moc líbilo dětské představení Barbory Látalové Karneval zvířat v Ponci a titul Romanian Dance History v Alfredu.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 7 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 7 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 9 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace