Na Dance Live Expo jste letos poprvé, co od něj očekáváte?
Od studentů očekávám, že se přijdou protáhnout nebo v sobotu večer zklidnit po celém dni. Od Dance Live Expo očekávám, že uvidím spoustu různých stylů a potkám zajímavé lidi a spoustu svých kamarádů z oboru a celkově nasaji zdejší atmosféru. Zabývám se folklorním tancem, který se zde neprezentuje, tak je to pro mě příjemná změna.
Jak souvisí folklor s jógou?
Dříve jsem cvičila více jógu a méně folklor a teď je pro mě hodně těžké vrátit se zpátky na TU úroveň, protože folklorem tělo ztuhne určitým způsobem a pak se velmi těžce vrací pružnost a ohebnost jógou. Je to ale výborná kompenzace.
Adéla Judasová vedla již loni na DLE lekce contemporary, letos však musela narychlo také zaskočit za Marka Svobodníka pro trénink master class.
Jste na DLE stálým hostem, co něj očekáváte letos?
Letos poprvé učím master classes a strašně se na to těším, tedy jaká bude atmosféra, kolik přijde lidí, a jsem zvědavá, kam se Expo bude vyvíjet dál a co nového přinese. Vlastně se rozšířilo o další pavilony, je tady více soutěží a mělo by být pozvaných více tanečníků a tanečních skupin.
Srovnání s minulým rokem?
První ročník byl celý pohromadě v jednom pavilonu a více se prezentovaly pro mě artové složky jako balet, contemporary apod. Teď se to vlastně trochu rozděluje na dva tábory, kdy se v této části pavilonu snažíme o umění a v druhé jsou komerční soutěže jako Evropa dance a podobné velké akce. Pro mě bylo lepší, když to bylo kompaktnější. V Brně letos nemohly chybět ani kurzy současného tance s prvky improvizace a partneringu Jany Ryšlavé.
Jaké budou tyto hodiny ve srovnání s výukou na Janáčkově konzervatoři? Lze vůbec učit „rychlokurz“ improvizace a partneringu na podobném festivalu?
Lekce čisté kontaktní improvizace by potřebovala trochu větší časovou plochu, proto bude více strukturovaná a zařadila jsem i pár konkrétnějších prvků z partneringu. Absolutním základem je naladění se na partnera a být v situaci tady a teď. Hned vzápětí připravíme tělo na předávání a přijímání váhy, což je dalším pilířem práce s partnerem. V mírně akrobatické sekvenci si právě ověříme, jestli i v zadané krokové vazbě dokážeme zachovat naladění na partnera a vystihnutí toho správného momentu – to mi přijde to nejdůležitější – dokázat propojit vnímání okamžiku s naučeným.
Kromě techniky se studentům totiž snažím předat co nejvíce principů, aby je dokázali aplikovat v jiných předmětech, v jiných tanečních i životních situacích. Aby se nebáli realizovat vlastní nápady a místo důvodů, proč něco nejde, hledali možnosti, jak by to mohlo jít. Ve večerních kurzech pracuji velmi podobně, taneční vazby skládám, aby si tělo co nejvíce osvojovalo a prozkoumávalo anatomické zákonitosti.
Pracuješ také jako dramaturgyně tanečního programu Cooltouru. Co tě při výběru představení nejvíce zajímá?
Samozřejmě mě vždy zajímá téma a potom dramaturgická stavba – tedy jasný začátek – zlom či konflikt – gradace a závěr. Velmi oceňuji, pokud tvůrce umí ve svém díle škrtat a vytvoří kompaktní dílo, které dokáže vyčerpat téma, ale nevláčí s sebou nic navíc. Pokud se ještě objeví nadhled a z toho vyplývající humor, pak je to ideální.:) Jakou estetiku či výrazové prostředky tvůrce zvolí, je z mého pohledu spíše druhotná záležitost. Krásných představení je každopádně stále dost, doufám, že účastníci DLE poctí příště svou návštěvou pro změnu ostravský Move fest!
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace