Premiéra České baletní symfonie
reportáže
Tomáš Rychetský představil novou choreografii s názvem Nevyřčené ticho. Jeho práce se již několik let drží v rovině velmi vážných niterných sdělení, která zřejmě vyvěrají z autorových vlastních pocitů. Nevyřčené ticho je svým námětem až mrazivé. O zdrcujícím vlivu samoty a nemohoucnosti, ze které duše, která nemá ke komu promluvit, nachází jedinou cestu – pryč ze života. Jeviště je rozděleno na dvě části, kde může divák sledovat boj osamocené postavy s vlastním zoufalstvím, a na druhé straně naději tam, kde spolu existují bytosti dvě (všechny tyto tři postavy tančí ženy). Scéna (Milan Cais) i důvtipná světla (Daniel Tesař) dávají vzniknout podívané velmi výtvarné, kterou podtrhuje hudba Leoše Janáčka. Problém je však ten, že divák je nucen neustále odbíhat od jednoho výjevu ke druhému a těžko se mu sledují obě poloviny jeviště zároveň. Je patrné, že primární byla snaha zaplnit velké jeviště ND, a choreografie tím v důsledku trpí. Tečka za choreografií, v podobě řízeného bílého balónku stoupajícího kamsi do neznáma a symbolizujícího lidskou duši, je až příliš popisná.
Odlehčení přináší 6/2 člověka Zuzany Šimákové. Choreografie prý sice má vést k zamyšlení nad tím, kolik života člověk zbytečně prospí a pročeká, ale divák si po předchozím kusu veškeré filosofování odpouští a přijímá ji jako humorné číslo, čistě oddechovou záležitost. Nejedná se o žádný průlom, o objevování nových cest, jen o pohybovou nadsázku a gagy, které už jsme nejspíš někde viděli, ale které jsou občas potřeba, abychom ze samého experimentování neztratili hlavu. Hledat v této choreografii hluboké myšlenky je zbytečné, a bude-li se o to někdo snažit, stane se spíš nespravedlivým soudcem. Daleko účelnější je na chvíli „vypnout“ a zasmát se šesti chlapcům, kteří skotačí na trampolínách a předvádějí mezi sebou malé divadélko. Šimáková dala interpretům velkou volnost v domýšlení detailů a každý svou postavu hraje podle svého stylu a naturelu. Do prvního obsazení zařadila i šéfa baletu Petra Zusku, do postavy změkčilého princátka se ideálně hodil Michal Jurisa a publikum si podle reakcí soudě získal Katsapov v roli gaye.
Večer uzavírá proslulá Sinfonietta Jiřího Kyliána, dílo, které od interpretů požaduje perfektní techniku. Nutno podotknout, že s touto choreografií si obě obsazení poradila velice uspokojivě. Zejména první večer si diváci mohli prohlédnout učebnicové příklady grand pas de chat a dalších prvků, spojených onou Kyliánovou nepostižitelnou výtvarností. Z tanečnic právem vynikly první sólistky souboru, Nikola Márová, Zuzana Susová i Tereza Podařilová, mezi jejich protějšky Michal Štípa, Alexandre Katsapov, Viktor Konvalinka i ostatní.
Česká baletní symfonie je směsí choreografických stylů od ohlasů neoklasiky v Sinfoniettě po expresivní výpověď Nevyřčeného ticha. Pojítkem je sice česká hudba, ale jednotlivé kusy nejsou spojené žádným tématem nebo dramaturgickým obloukem. Na jedné straně pestrost, na druhé trochu nesoulad. Vystačí jako společný jmenovatel hudba? Proč je nám nabízena právě tato kombinace, je otázka, která zůstává po představení viset ve vzduchu stejně jako ten bílý balón z druhé choreografie.
Psáno z obou premiér 20. a 21.9.2007. Detaily představení
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Temporary Collective přichází s novým formátem, ve kterém nechá prožít tanec i své publikum
zprávy -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 3 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 15 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
před 18 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 43 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem