Během večera, jehož průvodcem byl Ondřej Kepka, došlo jak na Šmokova díla, tak na choreografie jiných tvůrců. Program doplňovaly filmové ukázky z dokumentu o Šmokovi pořízené na jeho chalupě na Nekoři, které při pohledu na vitálního umělce vykouzlily úsměv nejednomu z přítomných.
Úvodní číslo odválo diváky proti proudu času a pamětníci si mohli zavzpomínat na rok 1992. Tehdy se odehrála premiéra Šmokovy choreografie Holoubek, kterou PKB slavnostní galakoncert zahájilo. Se souborem ho nastudovala Kateřina Dedková-Franková. Na symfonickou báseň Antonína Dvořáka se na pozadí bujarého masopustního veselí odehrál vnitřní boj ženy s vlastním svědomím. Realita střetávající se s fantazií ale nakonec mladou ženu dohnala a ta raději dobrovolně ukončila svůj život.
Šmokovi přijeli vzdát hold také hosté z Národního divadla Praha, Národního divadla Brno nebo Slovenského národního divadla, kteří program doplnili kratšími díly. Lyrickou Petra Zusky z roku 2008 zatančili Zuzana Šimáková a Ondřej Vinklát z ND Praha, přičemž především Vinklát dokázal strhnout svým tanečním projevem a pohybovou dynamičností.
Následovaly dvě diskutabilní choreografie z Brna a Bratislavy. Mário Radačovský připravil speciálně pro tento večer duet Beethoven ztvárněný Eriko Wakizonovou a Ivanem Popovem. Je s podivem, že v rámci uctění památky tanečního inovátora, jakým Šmok nepochybně byl, se objevilo dílko vracející taneční umění o několik desítek let zpět. Wakizonová jako múza (inspirace, femme fatale) a Popov jako trpící génius. Celé ztvárněno mdlým a nevýrazným pohybovým slovníkem bez nápadu, nulovým napětím mezi aktéry a klavírem umístěným v pozadí, který nejspíš sloužil jako kulisa pro ty, kteří nepochopili, že přišel Beethoven hledající inspiraci pro svou tvorbu. A aby tam nástroj nebyl úplně zbytečně, svou múzu na něj Popov posadil. Bohužel ani útrpné výrazy zmučeného hudebníka mne nepřesvědčily o smyslu spojit toto dílo s odkazem Šmoka a věřím, že by se na repertoáru NdB nalezly i povedenější choreografie, než jakou pro tuto událost vytvořil Radačovský.
Část opusu Slovenské tance – Životy svetiel nazvanou Obraz duší přivezla z Bratislavy choreografka Natália Horečná. Ta v pomalém duetu na hudbu Petera Breinera v podání Rominy Kołodziejové a Damiána Šimka pracovala s geometrickou strohostí, přímými liniemi a maximálním rozsahem pohybu. Duet vytržený z celku ale jako samostatný jevištní kus příliš nepřesvědčil.
Předposlední bod programu patřil choreografii Route 50 Petra Zusky, kterou vytvořil pro sebe a Terezu Podařilovou. Věčné téma rozporu mezi minulostí a budoucností, nechutí opustit známé a vydat se vstříc novému odráží skutečnost, ve které se oba tanečníci, právě končící aktivní kariéru, ocitají. Nic to ale nemění na faktu, že „baletní dědeček a babička“ (jak sebe a Podařilovou Zuska označil) sklidili jeden z největších potlesků.
Stejně jako úvod, patřil i závěr Šmokovi. Dílo Z mého života poprvé uvedené v roce 1983 nastudovala s PKB Kateřina Dedková-Franková. Příjemným zpestřením byl živý hudební doprovod, o který se přímo na jevišti postaralo Wihanovo kvarteto. Skladbu napsal Bedřich Smetana v době své hluchoty a silně do něj promítl utrpení a bezmoc, s nimiž se musel vypořádat. Šmok naléhavost obsaženou v hudbě vtiskl i tanci, stejně i její melancholičnost a radost ze života. Nejvíce na sebe upozornil ústřední pár (Patrik Čermák, Alena Krivilevová), přičemž především Krivilevová upoutala svou přirozenou ladností.
Závěrem nezbývá než doufat, že se i mezi mladou generací najdou podobně silné choreografické osobnosti Šmokova formátu – otevřené všemu novému, s chutí sejít z vyšlapané cesty a neutuchající touhou hledat nové výrazové prostředky.
Psáno z představení 23. října 2016, Divadlo na Vinohradech.
Holoubek
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Antonín Dvořák
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada
Kostýmy: Petra Lebdušková podle původních návrhů Věry Mejtové
Scéna: Petra Lebdušková dle původních návrhů Milana Čecha
Premiéra: 30. května 1992
Obnovená premiéra: 23. října 2016
Lyrická
Choreografie, scénografie a světelný design: Petr Zuska
Hudba: ukrajinské a slovenské lidové balady
Kostýmy: Roman Šolc
Premiéra: 2008
Beethoven
Choreografie: Mário Radačovský
Hudba: Ludwig van Beethoven
Světelný design: Monika Petrušková a Mário Radačovský
Premiéra: 23. října 2016
Slovenské tance – Životy svetiel – část Obraz duší
Libreto, choreografie a režie: Natália Horečná
Hudba: Peter Breiner
Nastudování: Nikoleta Rafaelisová
Scéna: Peter Janků
Kostýmy: Lea Fekete
Světelný design: Mario Ilsanker
Premiéra: 19. února 2016
Route 50
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Iiro Rantala
Premiéra: 26. srpna 2016
Z mého života
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Bedřich Smetana (Smyčcový kvartet z „Mého života“)
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada
Návrh kostýmů: Jan Dušek
Premiéra: 10. června 1983
Obnovená premiéra: 5. října 2014
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?