V úvodu večera Petr Zuska předvedl Mahlerovu 1. symfonii D dur (část 1. věty, 2. a 3. věta) s výborným obsazením – Nikola Márová, Michal Štípa, Michaela Wenzelová a Jiří Kodym, kterou jako hold neoklasickému baletnímu stylu vytvořil v roce 2010. V Praze se však moc nehrála, byla připravena na světovou výstavu v Číně – EXPO v Šanghaji. Jedná se o čistě abstraktní strukturovanou „bílou“ choreografickou kompozici. Tanečníci předvádějí jednotlivé variace, duety a výstupy, které jsou komponovány zprava doleva, jako běh času, nebo naopak jako latentní proud proti ubíhajícímu času. Možná, že i proti směru notové osnovy světoznámé partitury.
Profilové řešení je oblíbené a vděčné pro zvýšení jevištního napětí, protože pohled interpretů jde do neznáma a divák vždy výraz jejich obličejů nevidí. Nevidí tedy do dálek, kam tanečníci směřují, a to je krásné. Zároveň toto určení směru – opakovaně naplněné nakročenými arabeskami – po celou dobu nádherné hudební předlohy ztrácí větší možnost emotivního sdělení. To je škoda, protože známé Mahlerovo hudební téma v každé z použitých symfonických vět využívá motivy lidové písně, které jsou mistrně rozvinuty, a choreografie tohoto proudu ztrácí pak možnost naplnit je dynamičtěji, více tanečně a radostněji.
Rozhodně však na úvod představení přináší klid a mír, který je narušen a rozmetán následnou kompozicí.
Choreografická reflexe myšlenek našeho těla
Jacopo Godani je hostem v baletním souboru Národního divadla poprvé. Dlouhou dobu působí jako spolupracovník amerického choreografa Williama Forsytha. Byl jeho tanečníkem již ve Frankfurtském baletu a následně ve Forsythe Dance Company, která již dlouhou řadu let působí v Drážďanech a také neustále hostuje na světových scénách. Od nové sezony Godani povede celý ansámbl význačných „Forsythových“ tanečníků a převezme velení v obou městech, jak v Drážďanech, tak i ve Frankfurtu nad Mohanem.
Název pro Godaniho zcela nový opus Reflections on the Fate of Human Forms není rozhodující k hlubšímu pochopení díla. Jde tady daleko více o hledání nových významů pohybu, o rozeštvání, rozčeření a rozostření stanovených baletních principů, techniky i estetických kritérií. Choreograf stále hledá formu na živém těle, v plném fyzicky náročném procesu i se všemi lidskými faktory. A to tady dobře funguje.
Jak v sólech, dvojicích, trojicích, čtveřicích, tak i párech tanečníků, ve všech výstupech logicky stavěného scénosledu, vnímá lidské tělo jako nekonečný břeh burcovaný myšlenkami.
Vybral si živelné a zároveň inteligentní tanečníky a spolu s nimi hledá rozvrácenou duši možná i v bolavém těle či nenaplněných vztazích. Taneční vazby a sekvence působí, jako by tělo bylo z gumy a nemělo kosti. Gumové plastické propady pánevních pohybů, osy těl, dílčích pozic a piruet přepadávají do nekonečna.
Svérázný Godani nepřináší žádné novátorství, protože vychází z Forsythova originálního pohybového jazyka a z jeho „stáje“! Ojedinělá je jeho práce s tanečníky.
Výtvarný svět je obdobný Forsythovu: holá těla, jen v trikotech (tady nebaletních). Dívky mají černé kalhotky a průhledně černé trikoty, pánové úzké kalhoty. Dívky tančí na špičkách. Ostrost i jakási bodavost i zlomy pohybu tím dostávají plné zakončení. Jednotlivé situace se odehrávají v ostrých, světly vymezených místech. Světlo je bílé a určuje terén na černé prázdné scéně. Záměrně sterilní jako v prostředí holé laboratoře.
Skladbu napsali 48nord – Ulrich Müller a Siegfried Rössert. Dvojice německých hudebníků se nechala pohybem zásadně inspirovat, takže doplňuje zvláštnost i naléhavost celého díla. Oba hudebníci pracují s akustickými nástroji a věnují se experimentální hudbě.
Vybraní tanečníci si vedou skvěle, zvláště vynikají Kristina Němečková, Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, ale i Tereza Kučerová, Lenka Hrabovská, Mária Dorková, Mathias Deneux, Petr Strnad – všichni podali vynikající výkon. Druhé obsazení si zahraje až v průběhu sezony.
„Klasika“ neuvěřitelně živá a strhující
Třetí část večera byla nečekaně podmanivá. Nádherná Beethovenova 7. symfonie A dur pod taktovkou pozvaného dirigenta Jakuba Kleckera s orchestrem Státní opery v choreografii německého choreografa Uwe Scholze. Bohužel tento vzácný umělec již nežije, a přestože zanechal velké množství baletních děl, tvořil poněkud ve stínu jiných slavných jmen evropské, potažmo německé taneční scény. Je tedy i u nás méně známý a Národní divadlo uvádí jeho dílo poprvé.
Hold klasické hudbě, neuvěřitelná hudebnost, fantastický cit pro kompozici a strukturovanost, doslova architektura tance ve jménu hudby a prostoru jsou patrné pro většinu jeho děl. Ale tady, v naplnění Beethovenovy Sedmé, se stává tanec hudbou, výronem radosti a krásy. Scholzovi se podařilo vytvořit, jak tvrdí německý taneční kritik Horst Koegler, z klasické baletní techniky „most mezi minulostí a budoucností“.
Po vzoru Johna Cranka – a také George Balanchina – je jeho „klasika“ neuvěřitelně živá, radostná a plně dynamická.
Není nudným obrazem. Řítí se plnou parou jako rychlík. Výborně jsou zpracovány taneční vazby a variace, partnerské propletence nelehké práce mužů-tanečníků. Letící smršť zvedaček přímo sviští a klouže smýkajícími těly v energií nabitém prostoru. Střídají se stejně jako hudební partitura. Geometrické a energické dobývání prostoru se z jednoduchých struktur množí do bohaté mnohovrstvé kompozice. Je to velká škola pro kompoziční choreografické myšlení. Toto Scholzovo dílo by měli vidět všichni začínající choreografové, jak z jednoduchého prvku, motivu, lze vystavět velké téma a celý „tančící dům“.
Skvělé výkony sólistů i sboru, z nichž je nutné jmenovat Nikolu Márovou s Michalem Štípou, Ayu Watanabe s Karlem Audym, Mathiase Deneuxe, Francesca Scarpata, Ondřeje Vinkláta a Gianvita Attimonelliho. Skvělá byla Andrea Kramešová v páru s Giovannim Rotolou, v druhých párech Sophie Benoitová, Alina Nanu, Marta Drastíková, Matěj Šust, Kryštof Šimek, Dmytro Tenytskyy a další.
Psáno z premiér 5. a 6. března 2015, Státní opera Praha.
Ballettissimo
1. symfonie D-dur
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Gustav Mahler
Dirigent: Jakub Klecker a Václav Zahradník
Kostýmy: Roman Šolc
Reflections on the Fate of Human Forms
Hudba: 48nord (Ulrich Müller a Siegfried Rössert)
Choreografie, scéna a kostýmy: Jacopo Godani
7. symfonie A-dur
Choreografie, scéna a kostýmy: Uwe Scholz
Hudba: Ludwig van Beethoven
Dirigent: Jakub Klecker a Václav Zahradník
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?