Jedná se o trojí premiéru - novou choreografii proslulého italského choreografa Maura Bigonzettiho, vytvořenou přímo pro tanečníky Baletu ND, dále o nově zkomponovaný elektronický soundtrack od Svena Helbiga v podání Stuttgartského komorního orchestru a konečně také o světovou premiéru animací Moritze Mayerhofera, které do inscenace vedle hologramů vnášejí filmový prvek.
Stuttgartský komorní orchestr pod vedením ředitele Markuse Korselta je známý tím, že testuje a úspěšně posouvá umělecké a digitální hranice. Nejnovější projekt orchestru však zní jako science fiction: koncert a celovečerní balet, které se odehrávají paralelně na dvou místech vzdálených téměř šest set kilometrů. Premiéra se totiž odehraje ve stejný okamžik na dvou jevištích: tančit se bude ve Státní opeře v Praze a hrát ve Festspielhausu v Baden-Badenu. Prostřednictvím hologramového přenosu se ze dvou scén stane jediný prostor. Je tu však i další rovina. Tanečníci a hudebníci se budou pohybovat na animované scéně a splynou s ní. Tyto vizuální efekty jsou zčásti předpřipravené, zčásti budou reagovat na jevištní dění a očekávaná je i živá interakce.
Holo Harmonies nastavuje laťku vysoko ve všech směrech. Aby bylo možné kalibrovat pohled z každého sedadla zvlášť, byla hlediště obou sálů předem kompletně naskenována ve 3D. Příprava projektu trvala neuvěřitelné čtyři roky.
Dlouholetý umělecký šéf Aterballetta Maur Bigonzetti patří k velkým inovátorům moderního tance nejen v Itálii. Osobitým pohybovým jazykem na pomezí současného a klasického tance odhaluje krásu těla téměř jako sochař. Jeho kreace však v žádném případě nejsou akademické. S Baletem ND pracoval opakovaně, připomeňme Vertigo či původní premiéru celovečerní inscenace Kafka: Proces.
Původní hudba Svena Helbiga pro Holo Harmonies zazní mezi jednotlivými částmi Schubertova díla. Pro setkání člověka s nekonečnem si Helbig vybral velmi zvláštní jazyk – dronovou hudbu. Pracuje s dronovými tóny a táhlými tónovými shluky, které vytvářejí velké, v tomto případě extrémní zpomalení. Helbig elektronicky zpomalil pasáže ze Schubertova originálu o osm set procent, aby vytvořil vjem mimo čas. „V mé interpretaci není smrt pohádková postava ani kostlivec s kosou, ale cosi tekutého, co se noří z nekonečna a zase do něj zaplouvá. Náš život, který je časově omezený, se odehrává takříkajíc na pozadí věčnosti – stejně jako ticho nepřestává existovat, když někdo promluví,“ uvedl Sven Helbig, jeden z nejvýraznějších a nejvšestrannějších současných německých skladatelů. Stylově vychází z elektronické a minimalistické hudby určené pro tradiční obsazení orchestrů a souborů. Díky tomu Helbigova tvorba ladí jak s klasickou hudební scénou, tak s popem. Spoluzakladatel Drážďanských symfoniků tak na jedné straně spolupracuje s BBC Singers, Faurého kvartetem a violoncellistou Janem Voglerem, na straně druhé s Pet Shop Boys, Rammstein a Snoop Doggem.
Zdroj: Národní divadlo
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem