Bachčisarajská fontána, 1954. Foto: Národní divadlo, balet I, soubor 12 pohlednic ze snímků Dr. J. Svobody, Orbis, Praha 1961
Halmazňa absolvoval roční vojenskou službu v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého. Do baletního souboru Národního divadla v Praze nastoupil jako sólista 1. května 1954 a zůstal tam dvanáct let, do 25. července 1966, kdy z Československa emigroval. Posléze působil za hranicemi naší země. Jak zmiňuje tanečnice a pedagožka Astrid Štúrová, poté se nejspíš zpět do vlasti vůbec nevrátil, jelikož nikdo z žijících umělců se na něho od té doby nepamatuje. Mezi lety 1966–1970 byl sólistou, pak vedoucím baletu v německém Hildesheimu a od roku 1971 získal angažmá jako baletní mistr ve švýcarské Basileji.
Byl vyspělým tanečníkem, představitelem zejména hrdinských a charakterních rolí, a to i díky své krásné, atletické postavě. Ztvárnil například Gireje v Bachčisarajské fontáně (1954), Rudovouse v Labutím jezeře (1955), Prométhea ve stejnojmenném baletu (1959), Satana v Doktoru Faustovi (1958) a další. Choreograficky spolupracoval s Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého či Divadlem hudby. V roce 1960 nastudoval tance do Smetanovy Prodané nevěsty v Reykjavíku na Islandu. V Národním divadle v Praze inscenoval balet Sněhurka Zbyňka Vostřáka, který měl premiéru 29. června 1961. Libreto vytvořil Jan Reimoser a pohádka se do roku 1966 reprízovala šestačtyřicetkrát.
Působil taktéž pedagogicky, a to v letech 1954–1957 v rámci tanečního oddělení pražské konzervatoře, kde učil tanec s partnerem. Poté do roku 1966 vyučoval na Hudební fakultě Akademie múzických umění jevištní pohyb.
Kromě zájmu o klasický a moderní tanec se také věnoval folkloru. Navštěvoval pravidelně přednášky profesora Františka Bonuše na Žofině, týkající se například historie lidového tance na území Československa.
A jak vzpomínají na Halmazňu ti, kdo se s ním setkali? Daniel Wiesner uvedl: „S panem Halmazňou jsem se osobně setkal v roce 1967, když jsem byl angažován do Národního divadla. Hledal tenkrát interprety do své choreografie v opeře Národního divadla, kam jsem byl vybrán. Pak jsem odjel se zájezdem Národního divadla do Bregenzu a po mém návratu jsem se již s panem Halmazňou nesetkal, protože emigroval i se svou partnerkou. Pamatuji se, že měl výraznou chlapskou postavu a viděl jsem ho interpretovat Chána v Bachčisarajské fontáně, nebo Podivuhodného mandarína. Takoví chlapi už v baletu neexistují…“ František Pokorný dodal: „Pana Halmazňu znám pouze z jeviště. Jeho mužný zjev mi vedle některých křehkých kolegů imponoval.“
František Halmazňa byl manželem zpěvačky Dagmary Žižků a zemřel 25. února 2002 v západním Německu.
Zdroje
František Halmazňa [heslo]. In: Královské české zemské a Národní divadlo, založeno 1868. Soupis repertoáru od roku 1883. Web Archivu Národního divadla. Dostupné [on-line] na: archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx [cit. 27. ledna 2017].
Holeňová, Jana (ed.): Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha, Divadelní ústav 2001.
Národní divadlo, balet I, soubor 12 pohlednic ze snímků Dr. J. Svobody. Praha, Orbis 1961.
Rozhovory s Františkem Pokorným, Astrid Štúrovou, Jitkou Vašutovou a Danielem Wiesnerem (23. ledna 2017).
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace