Program obohatí dvě výrazné tváře belgického cirkusu ─ tanečník a akrobat Alexander Vantournhout a multidisciplinární umělec Claudio Stellato, který zavede diváky do bizarní kutilské dílny. Akrobaté Kirn Compagnie jsou výjimeční nejen vysokou kvalitou pohybu a rytmu, ale i tím, že se jedná o projekt bratských dvojčat, který nemá na cirkusové scéně obdoby. Umělce a tanečníka Juana Ignacia Tulu ze souboru Cie 7Bis charakterizuje unikátní způsob manipulace s obřím kruhem, který roztáčí natolik, až svádí boj o vlastní přežití. Svým umem zaujmou rovněž čeští umělci. Festival zakončí 18. února závěsná akrobatka Eliška Brtnická, která chystá performance ušitou přímo na míru Cirkopolisu.
Žonglérský influencer Wes Peden vezme diváky do zábavního parku na horskou dráhu. Vystupoval ve více než 25 zemích včetně Japonska, Izraele, Austrálie a Islandu. Jeho energický, komplexní a hravý žonglérský styl mu vynesl ocenění od Mezinárodní žonglérské asociace a festivalu Cirque de Demain. Pro své show se nechal inspirovat zápasníky sumo, obaly od fast-foodového občerstvení či dětskými hřišti z 50. let minulého století. Do Paláce Akropolis přijede s nejnovějším představením Rollercoaster, které bude mít premiéru před domácím švédským publikem těsně před pražským uvedením. Za pomoci obrovských nafukovacích konstrukcí a doprovodu zkreslených zvuků z atrakce zábavního parku předvede originální triky inspirované horskými dráhami. Diváky tak čeká nejen mezinárodní premiéra, ale především hodina nefalšované radosti z žonglérského umění.
Tanečník, choreograf a akrobat Alexander Vantournhout nebude pravidelným návštěvníkům festivalu Cirkopolis neznámý. Na zimní novocirkusový festival přijede již potřetí. Společně s performerem Axelem Guérinem prožije v představení Through the Grapevine svérázný akrobatický tanec dvou mužů, během kterého ukazují své atletické postavy v ryzí formě, vystavují je zatěžkávacím zkouškám, hledají slabé a silné stránky vlastní konstituce a zkouší kinetický potenciál fyzických omezení. S velkým úsilím a soustředěním hledají vyváženost, rovnováhu a harmonii, a přitom se nevyhýbají humoru. Vantournhoutův pohybový jazyk je ovlivněn různými pedagogickými postupy a překonáváním hranic různorodých uměleckých forem. Dvěma konstantami v jeho umělecké tvorbě jsou hledání tvůrčího a kinetického potenciálu ve fyzičnosti a zkoumání mnoha možností vztahu mezi performerem a objektem.
Humor a osobitý styl pohání italsko-belgického multidisciplinárního umělce, žongléra a akrobata Claudia Stellata, který se dlouhodobě zajímá o nové vztahy mezi tělem a hmotou. V kutilské dílně představení Work zkoumá vztah mezi tělem, materiálem a nářadím. V jeho kutlochu nechybí hřebíky, kusy dřeva, barvy, několik nástrojů a řemeslnický talent. Jenže takový rutinní způsob práce vyžaduje určité fyzické úsilí, které dožene Stellata až na samou hranu vyčerpání a k absurdním výsledkům.
Poslední dva večery festivalu budou patřit dvojpředstavení francouzských uskupení. Instante je performance cirkusového umělce a tanečníka Juana Ignacia Tuly ze souboru Compagnie 7Bis, který v ní zkoumá možnosti kovové obruče (cyr wheel). Tulu charakterizuje unikátní způsob manipulace s obřím kruhem, během kterého akrobatickým pohybem a vlastní vahou roztáčí kruh až do stavu vyčerpání těla a svádí tak boj o přežití. Akrobatické představení Tricot souboru Kirn Compagnie si pohrává s myšlenkou vztahu bratrských dvojčat. Lucas a Théo Enriquez sdílejí pódium s nekonečnou radostí a humorem.
Český cirkus na Cirkopolis
Českou novocirkusovou scénu reprezentují tři představení. Experimentální projekt Voyerky je osobní zpovědí osmy žen na téma mateřství. Soubor Cirkus TeTy se pohybuje na hranici nového cirkusu, tance a fyzického divadla už přes 10 let. V nejnovější inscenaci pracují s tématy očekávání a reality, do kterého vstupuje i prvek nepředvídatelnosti v podobě chování vlastních dětí přímo na jevišti. Ani divák, ani umělkyně netuší, kam se každé uvedení vrtne.
Premiéru žonglérské performance Collection of Sceptical Pleasures umělce Filipa Zahradnického mohli vidět diváci Cirkopolisu online v loňském roce. Nyní dostanou šanci vidět ji znovu, naživo a v komorním prostředí Paláce Akropolis. Tématem inscenace je chtíč vlastnit, rozvíjet své bohatství a přitom neustále hledat, co bohatství vlastně je. Představuje skeptický pohled na svět, jenž navádí člověka dělat věci, které by jindy nezkusil. Skrze manipulaci s objekty a žonglování staví energické choreografie s originálními prvky vytvářejícími vizuálně atraktivní celek. Zahradnický je výraznou žonglérskou osobností české nové scény.
Závěrečný večer vytváří pro festival Cirkopolis vzdušná akrobatka Eliška Brtnická, která přizvala k projektu také žongléra Filipa Zahradnického a akrobatku Alžbětu Tichou. Představení Thin Skin tvoří přímo pro prostor Paláce Akropolis. Jejich objektem je tenoučká kovová tyč o délce 3 metry. Chová se jinak, kýve se, pruží, obíhá. Jak se s tou změnou vyrovnává tělo? Performance nabízí uspokojivé momenty stability a nestability jako fyzického a duševního stavu, který pohání věci kupředu. Linearita času však může být jen zdáním.
Zdroj: www.divadlo.cz
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace