Umělecké uskupení Pulsar se loučí, jako poslední představí inscenaci Kmeny

V pátek 8. listopadu se v Evangelickém kostele a v koprodukci s Komunitním prostorem Smíchov uskuteční premiéra původního projekt skladatele Jakuba Rataje a choreografky Kateřiny Stupecké Kmeny s podtitulem taneční kantáta za živé. Inscenace, která se koná v rámci Roku české hudby, je zároveň poslední premiérou uměleckého uskupení a platformy Pulsar, kterou založili v roce 2017 producent Honza Malík a choreograf Michal Záhora.

Umělecké uskupení Pulsar se loučí, jako poslední představí inscenaci Kmeny

Umělecké uskupení Pulsar se loučí, jako poslední představí inscenaci Kmeny

Prvotním impulsem pro tvorbu tanečního projektu Kmeny byl požár v Českém Švýcarsku, který vyvolal celospolečenskou debatu a přinesl mnoho otázek o potřebě rovnováhy mezi člověkem a přírodou. Přestože se konkrétní téma, ve smyslu dokumentárního přenosu, od projektu vzdálilo – silné otázky a potřeba hledat odpovědi na vztah člověka a jeho životního prostředí zůstaly přítomny: „Cesta obsahu díla je velmi fluidní. Tak jak rosteme v čase, tak se prohlubují a přelévají základní témata dopadu nepokory, nenaslouchání, přehlížení, nepřítomnosti a moci. Našla jsem společného jmenovatele, kterého neprozradím, ale je to velké prosté téma, které skrývá to podstatné a které jsem se vždy bála přenést na jeviště,“ říká o širším kontextu tématu choreografka Kateřina Stupecká.

Inscenace přináší několik výjimečných souvislostí. Začalo to spojením konceptů dvou českých tvůrců, choreografky Kateřiny Stupecké a skladatele Jakuba Rataje, kteří tvoří společně s nejmladší taneční generací. Obsazení deseti mladých tanečnic a tanečníků je podle tvůrců nesmírně přínosné, inspirativní a vzácné. „S Jakubem se známe dlouho a jsme přátelé. Řekla bych, že jsme profesně napojení na stejnou frekvenci. Umělecky nás protkávala stejná společnost. On má blízko k mému tanci a já k jeho hudbě. To je pevný základ. Tvořit v tandemu se skladatelem je pro mě přirozené, společně dílo roste. Co se stane s dalšími novými tóny, jak to ovlivní mé představy a jak se to propíše do samotné tvorby choreografie...“, doplňuje choreografka.

Původně zamýšlené dílo pod širým nebem získalo přesunem do sakrálního prostoru novou podobu a význam, o čemž hovoří producent a kurátor projektu Honza Malík: „Nakonec jsme z plenéru vstoupili do interiéru, ne ryze divadelního – ale do prostředí chrámu. Čistý prostor, světlo, deset tanečníků, hudba... žádná jiná složka není potřeba.“

Honza Malík, který projektem Kmeny uzavírá činnost svého uměleckého uskupení, má spolupráce s nejmladší generací ještě další rozměr: „Kmeny připravujeme s tanečníky mladšími o tři dekády. S koncem Pulsaru vnímáme, že kruh se uzavírá. Procházíme určitým přerodem se symbolickým významem, protože jsme ve fázi, kdy je potřeba opět něco uzavřít, ukončit, předat dál a znovu udělat nový krok.“

Zdroj: Pulsar

Témata článku

Honza MalíkJakub RatajKateřina StupeckáKmeny

Pulsar

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: