Soubor Tantehorse, pod vedením Miřenky Čechové, připravil nový divadelní projekt zabývající se psychickou nemocí v kontextu umění jako diagnózy. Jedná se o site-specific projekt v prostorách Pragovky, kde v bývalé tovární hale projde divák zákoutími rozumu, ne-rozumu, podvědomí a nového řádu. Premiéra a následné dvě reprízy proběhnou od 2. do 4. října 2018.
Projekt !O! s pracovním názvem Family Therapy je divadlem události. Nachází se na pomezí performance, instalace a happeningu. Je to taneční architektura mezi skutečností a snem ohledávající téma šílenství a psychické nemoci z perspektivy umění jako diagnózy.
Miřenka Čechová si ke spolupráci přizvala uměleckou ředitelku divadla DRAK, Dominiku Špalkovou. Ale také čtyři výtvarnice a devět mladých performerů, s nimiž v rok a půl trvající divadelní laboratoři zkoumali schizofrenii, bipolární poruchu, Aspergrův syndrom, nyktofóbii, narcismus, obsesivně kompulzivní jednání a další psychické poruchy a nemoci.
„Primárním zdrojem byla kniha Michela Foucalta Dějiny šílenství. Vybrala jsem tento text, protože v sobě obsahuje nejen téma, které se ke mně permanentně vrací, a tvoří tak mizící a opět se zjevující červenou niť mého tvůrčího uvažování, v tomto případě otázku po tom, co je ,normální‘ a co ,ne‑normální‘, a z jaké pozice dochází k hodnotícím soudům a klasifikacím ,ne‑normality‘, ale také proto, že Foucaltův text obsahuje určité vymezující se postoje vůči zažitým stereotypům, které zásadně rezonují s mým přístupem k tvůrčí činnosti a životním postojům. Osobně se dlouhodobě zabývám tématem svobody a práva na jedinečnost, odchýlením od stereotypního řádu a systému, jenž potlačuje odlišnost, a v poslední době také tématem společenského tlaku na jedince uvnitř zrychlené doby nároků, a z toho pramenících psychických neuróz společnosti,“ říká k projektu Čechová.
Psychickou nemoc lze nahlížet jako reakci na tlak společnosti a na výkon orientované doby, kdy snahy uzavírat se před okolím do virtuálních světů a vlastní problémy odsouvat mimo sféru vědomí, generují psycho‑spirituální přetlak. Šílenství však lze nahlížet i z jiné stránky, jako paralelní svět, operující s odlišnými principy, prostor originality, intenzivní imaginace, ultimátní svobody.
Divadelní laboratoř Tantelab pod hlavičkou skupiny Tantehorse propojila mladé a začínající umělce s profesionály a experty z odlišných uměleckých žánrů, s cílem vzájemného tvůrčího dialogu. Workshopy a přípravné práce vedli například francouzský režisér Florent Bergal, režisérka Viktorie Čermáková, divadelní antropolog, pedagog a aktivista Roman Černík, americký komik Quentin Heggs, výtvarnice Helena Štouračová, herečka Simona Babčáková, mim Radim Vizváry a další. K projektu byli přizváni také psychologové a experti zabývající se tématem duševního zdraví, například klinický psycholog Jan Lorenc. Z nasbíraného materiálu vznikaly formou devised theatre příběhy jednotlivých charakterů, stejně jako výtvarné instalace.
Skupina Tantehorse se dlouhodobě zabývá autorskými inscenacemi na pomezí dokumentu, fyzického a tanečního divadla a performance. Její hlavní cíl je umělecké uchopení společensky angažovaných témat a překračování zavedených žánrů.
„Neočekáváme odpovědi, hledáme otázky a nové podněty k uvažování. Vysněným výsledkem je to, aby diváci pro skončení události zůstali a zapředli rozhovory s jednotlivými tvůrci, prohlédli si výtvarné instalace a prolistovali deníky performerů. Takto se podle mě uskutečňuje vzájemně obohacující dialog,“ dodává Miřenka Čechová.
Zdroj: Tantehorse
Tantehorse uvede novinku nazvanou !O!
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Temporary Collective přichází s novým formátem, ve kterém nechá prožít tanec i své publikum
zprávy -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 3 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 15 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
před 18 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 43 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem