Trvající pandemie koronaviru sice způsobila tomuto mezinárodnímu projektu zaměřenému na živé umění zásadní komplikace, nicméně společným úsilím se podařilo v prvním roce uskutečnit všechny plánované akce. I když často v jiném formátu, než bylo původně zamýšleno.
První workshop taneční kritiky pro začínající autory, který se měl původně uskutečnit během festivalu Ravnedans v norském Kristiansandu, se nakonec odehrál online na začátku července 2021. Téma pandemie se odrazilo i v jeho náplni; workshop byl nazván „Taneční kritika (za časů korony)“ a věnoval se tedy nejen praxi taneční kritiky obecně, ale i konkrétně novým aspektům, které tato doba přinesla. Jednalo se například o nové formáty tanečních představení, se kterými se kritik musí vypořádat – různé formy screen dance, překlápění divadelní inscenace na obrazovku, hybridní formy atd. Čtyřdenní seminář vedli kritici Tanečních aktualit Petra Dotlačilová a Josef Bartoš, přednáškou přispěla i Anette Therese Pettersen z Performing Criticism Globally.
Vzhledem k tomu, že účastníci semináře nemohli fyzicky navštívit festivalová představení, bylo nutné vybrat jiná díla, na nichž by si mohli vyzkoušet své kritické psaní. Výběr obsahoval české, norské i další mezinárodní kusy, více či méně uzpůsobené pro kameru. I přes nemožnost fyzického setkání, nebo snad právě proto, byl zájem o účast velmi vysoký – na třicet přihlášených ale bohužel převyšovalo kapacitu semináře a bylo nutné provést selekci.
Petra Dotlačilová průběh workshopu komentovala: „Sešlo se nám zde osm velmi zajímavých osobností ze všech koutů světa, včetně Austrálie i Kolumbie, všichni ale působí v Evropě. Byli mezi nimi aktivní umělci, kritici, produkční, filozofka i taneční antropoložka, což přispělo k hloubce debat a různorodosti pohledů. I pro mě se jednalo o velmi obohacující a inspirující zkušenost.“ Také všichni mladí pisatelé tuto zkušenost ocenili, včetně kvality přednášek, otevřenosti debaty a připravenosti celé akce (více zde). Jejich psané výstupy si můžete přečíst na anglickém webu Tanečních aktualit, v sekci Emerging critics.
Workshopu navíc v červnu předcházela panelová diskuse s pěti evropskými kritiky – Sanjoyem Royem (UK), Marisou Hayes (FR), Josefem Bartošem (CZ), Hildou Borchgrevink (NO) a Anette Therese Pettersen – kteří sdíleli své zkušenosti a pocity z recenzování „pandemických“ představení. Záznam této debaty, kterou moderovala Petra Dotlačilová, lze zhlédnout zde.
Na podzim se odehrál druhý workshop psaní a druhá debata, tentokrát v režii norských partnerů a ve spolupráci s festivalem MOVE Fest v Ostravě. Zatímco přetrvávající restrikce nedovolovaly některým účastníkům cestovat, jiní se mohli dostavit a celý festival se odehrál na místě – workshop tedy získal novou, hybridní verzi. Tato alternativní podoba jako by odrážela samotné téma semináře a debaty, kterým se staly „Alternativní formáty“. Úvodní panelová diskuse se konkrétněji zabývala alternativními formáty představení a psaného projevu, věnována byla rovněž vztahu mezi tancem a slovem. Může být představením řada dopisů? Může mít taneční kritika podobu sdíleného čtení? Může se ztráta pojmu o čase a vzájemné odcizení přeměnit do nových forem vzájemné výměny a spolupráce v době karantény? K norské taneční kritičce Hild Borchgrevink, člence projektu a moderátorce tohoto panelu, se v diskuzi připojila česká taneční kritička Lucie Hayashi, choreografka a dramaturgyně Jana Ryšlavá, britská taneční kritička Ka Bradley a norská choreografka a performerka Mette Edvardsen. Záznam je ke zhlédnutí zde.
Následující workshop, který vedly Hild Borchgrevink a Anette Therese Pettersen, se zaměřil na zkoumání alternativních formátů textů, jimiž lze reflektovat alternativní formáty představení a site-specific performance. Z přihlášek přijatých v rámci otevřené výzvy (open callu) bylo vybráno osm účastnic z celé Evropy, polovina z nich se do workshopu zapojila online, druhá polovina dorazila do Ostravy osobně, kde se kromě představení zúčastnila i festivalových diskusí diváků s umělci pořádaných Tanečními aktualitami, které zde zastupovaly Lucie Hayashi a Daniela Machová.
Freda Fiala, která dorazila na workshop z Vídně, atmosféru komentovala následovně: „Kombinovat zkušenost návštěvy města a online workshopu byla pro mě ‚nová věc‘, ale organizátorky přistoupily k tomuto fyzicky distancovanému formátu s detailním programem a opravdu docílily toho, že člověk měl pocit osobního a podstatného, hmotného setkání. Mému psaní tato příležitost rozhodně prospěla – cestování, setkání, sdílení a čas a prostor na přemýšlení mezi tím.“
Hild Borchgrevink na konto účastnic workshopu uvedla: „Pisatelky na mě skutečně udělaly dojem, zejména vzhledem k tomu, že jsme jim daly velmi málo času na to, aby psaly pro ně dosud zcela novým způsobem.“ A Anette Therese Pettersen dodala, že shledala jejich texty jako neskutečně zajímavé a inspirativní. Alternativní formu reflexí letošního MOVE Festu kladně hodnotila i jeho ředitelka Jana Ryšlavá. „Nové umělecké přístupy si žádají novou uměleckou kritiku, a to se Tanečním aktualitám opravdu povedlo.“ Přečíst si výsledky tohoto semináře můžete zde.
V současné chvíli nabírá projekt Dance and Performing Arts Criticism in Europe (Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě) druhý dech a připravuje se na rok 2022, v němž snad již bude možné uskutečnit oba plánované workshopy – v Bergenu (Oktoberdans) a ve Žďáře nad Sázavou (KoresponDance) – skutečně a fyzicky, bez hybridních a dalších nouzových řešení.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace