Still Waiting_Beckett 2050 – vizuálně pohybová performance o paměti a uchovávání vzpomínek

Žonglér, tanečník a performer Lukas Bliss uvede v neděli 16. dubna v Paláci Akropolis premiéru autorského sólového představení Still Waiting_Beckett 2050. O den později proběhne první repríza. Still waiting je fyzickou básní a sólem volně inspirovaným Beckettovskou poetikou a Tichem Johna Cage. Autor skrze prvky fyzického divadla, tance a manipulaci s objekty zkoumá téma paměti, informací a bezčasí.
Foto: Vojtěch Brtnický

Foto: Vojtěch Brtnický

Minimalistická, výtvarně objektová performance se zabývá otázkou pomíjivosti, životnosti a uchovávání vzpomínek. „Představení je taková koláž obrazů, ve kterých se snažím komunikovat s předměty. A skrze ty předměty pak i sám se sebou. Protože to představení je mimo jiné také o samotě – o nějakém ponoření se do vlastních myšlenek a hledání jehly v kupce sena. Hledání a třídění vzpomínek. Je to o rozdílu mezi odpadem a tím, co nám může jaký předmět evokovat,” přibližuje svůj pohled autor inscenace Lukas Bliss.

V sólovém představení s prvky nového cirkusu diváci uvidí autora experimentovat s materiály a objekty, jako je magnetový přehrávač, audio pásky, vinylové desky a další ready made objekty. „Na audio páskách mi přijde zajímavé, že něco skrývají, jsou tajemné a zároveň smutné, když existují bez možností si je přehrát a poslechnout. Otázka lidského uchovávání vzpomínek mě fascinuje, což vedlo k tomu, že jsem si při tvorbě představení vytvořil svůj vlastní výzkum s pásky a vinyly, do kterého jsem se ponořil,” dodává autor k procesu tvorby.

Představení je silně inspirováno dílem spisovatele Samuela Becketta a hudebního skladatele Johna Cage. „Beckett byl vlastně takovým odrazovým můstkem. Od začátku jsem nechtěl pracovat s vyloženě konkrétním textem od Becketta, ale zrcadlit právě to, co mě na tématech, které v něm vidím a které sám řeší, přijde zajímavé.”

Lukas Bliss v Paláci Akropolis již několikrát vystupoval, naposledy se souborem Tantehorse u příležitosti imerzní umělecko-edukativní události Art Casino. Nyní poprvé uvede na jevišti žižkovského paláce sólové představení. Autor je zároveň úzce spjatý s Centrem pro nový cirkus CIRQUEON, kterého je rezidentem a kde představení vznikalo. Bliss spolupracuje se soubory Spitfire Company, Tantehorse, Farma v jeskyni a rovněž je spoluzakladatelem souboru My Kluci, co spolu chodíme, zaměřeného na improvizaci a fyzické divadlo. V roce 2019 absolvoval na pražské HAMU se sólovým site specific představením LAVABO, které bylo mimo jiné uvedeno na mezinárodním festivalu nového cirkusu Cirkopolis, který pořádá Palác Akropolis a CIRQUEON. Inscenací Still Waiting navazuje na svou vlastní tvůrčí linii, ve které pracuje se spojením objektu, tance a prostoru.

Představení budou doprovázet ruchy a autorská hudba v režii hudebníka Davida Herziga, který s Lukasem spolupracoval už u prvního sólového představení. Dramaturgickou stránku performance autor konzultoval s Viktorem Černickým a veškerou manipulaci s předměty s žonglérem Alešem Hrdličkou. Scénografii představení se věnuje vizuální umělkyně a scénografka Natálie Rajnišová, které se ve své práci zajímá o divadlo na pomezí výtvarného umění.

Zdroj: Palác Akropolis

Témata článku

Palác Akropolis

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: