18. dubna se dožívá osmdesáti let emeritní sólistka baletu Alice Kvasnicová, jejíž věrnost ostravskému divadlu trvá již neuvěřitelných šedesát let.
Zdeněk Prokeš
Absolvoval taneční oddělení Konzervatoře v Praze. Jako tanečník působil v pražském Hudebním divadle Karlín (1971-79). Na taneční katedře Akademie múzických umění v Praze u Jiřího Němečka dále vystudoval choreografii (1975-79) a následně přijal angažmá jako choreograf ve Státním divadle v Ostravě (1979-83).
Absolvoval několik zahraničních stáží, mj. v Polsku v Teatru Tanca u choreografa Conrada Drzewieckiho (1980), v Belgii u choreografa Maurice Béjarta a ve Flanderském královském baletu v Antverpách (1982). Zúčastnil se také několika celostátních a mezinárodních baletních soutěží (Moskva, Varna, Jackson, Helsinki, Osaka). Za své choreografie získal na celostátních baletních soutěžích několik cen (1977, 1979, 1981, 1984, 1987). Jako choreograf a zároveň šéf baletu působil Zdeněk Prokeš v Hudebním divadle Karlín (1983-90) a v Národním divadle v Brně (1991-2004).
V letech 2003-07 pak zastával post ředitele brněnské první scény. Od listopadu 2007 byl poradcem ředitele Národního divadla v Praze a po návratu Laterny magiky do svazku Národního divadla v roce 2010 byl jmenován jejím uměleckým šéfem. V letech 1994-2011 zároveň působil jako pedagog choreografie a baletní dramaturgie na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a v letech 1995-2006 také na Akademii múzických umění v Praze.
V divadlech v České republice i v zahraničí vytvořil cca 140 choreografií v inscenacích baletů, oper, operet, muzikálů a činoher. Jeho baletní inscenace se dotýkají všech žánrů – od abstraktních, přes komediální až po dramatické balety, od krátkometrážních a komorních až po celovečerní tituly. Často uvádí nová díla současných, především českých skladatelů.
Z choreografií Zdeňka Prokeše zmiňme např. Prokofjevova Romea a Julii (Národní divadlo v Brně, 1996), Příběh o Tristanovi a Isoldě na hudbu Jarmila Burghausera (Národní divadlo v Brně, 1995), balet Vůl na střeše na hudbu Daria Milhauda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni, 1995), Trójanky s hudbou Karla Husy (v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim 1995 a v Národním divadle v Brně, 1997), Batalion skladatele Jana F. Fischera (ND v Brně, 1997), Čaroděj ze země Oz na hudbu Zbyňka Matějů (ND v Brně, 1999), baletní úprava Johna Lanchberyho slavné Lehárovy operety Veselá vdova (ND v Brně, 2000), Partita na hudbu Vítězslavy Kaprálové (ND v Brně, 2004), Ravelovy balety Pavana za mrtvou infantku (ND v Brně, 2006), Bolero (ND v Brně 2006, Plzeň 2013) a La Valse (Plzeň 2013) a mnoho dalších.
Na svém uměleckém kontě má dále několik desítek choreografií k operním, operetním a muzikálovým inscenacím v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Opavě, Ústí n. Labem, ale také pro Open Air festivaly v Rakousku a Německu (Offenbach: Hoffmannovy povídky, 1993; Verdi: Nabucco, 1995; Aida, 1998) nebo pro Opera Monte Carlo v Monaku (Smetana: Prodaná nevěsta, 1999).
Zdeněk Prokeš bývá členem odborných porot, správních rad, kolegií a komisí, např. Divadelní ceny Thálie, Výboru Asociace profesionálních divadel, Rady Českého centra I. T. I., Grantové komise Ministerstva kultury ČR a dalších. Je zakladatelem a dlouholetým předsedou Tanečního sdružení ČR a organizátorem tanečních přehlídek a festivalů, např. festivalu Tanec Brno či Mezinárodní baletní soutěže.
Texty autora
Zemřel Stanislav Buzek – významný český tanečník a baletní mistr
Pražský rodák Stanislav Buzek (2. 6. 1936, Praha – 25. 9. 2021, Praha) je, jak už to tak bývá, odborné veřejnosti znám více v zahraničí než doma.
Ivan Liška – Jako tažný pták
Dnes, 8. listopadu, oslaví 70. narozeniny Ivan Liška, pražský rodák, českoněmecký tanečník, choreograf, pedagog a ředitel baletu.
Hana Machová-Jureczková – Skromná dáma a osobitá choreografka
Dnes, 16. září, se dožívá devadesáti let choreografka Hana Machová-Jureczková, která si až do dnešních dnů uchovává neobyčejnou duševní i fyzickou svěžest.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?