Pro uměleckou tvorbu Sashy Waltz je typické křížení a míchání žánrů a spolupráce s množstvím hostujících tanečníků a hudebníků, kteří jsou zpravidla také spolutvůrci inscenací. Název souboru v sobě nese toto specifikum, proto se za „& Guests“ skrývají (za celou dobu existence souboru) přes tři stovky spolupracovníků – od interpretů, choreografů, přes výtvarníky, hudebníky, hudební skladatele, filmaře až po vědce. A tato spolupráce napříč profesními „světy“ je pro Sashu Waltz charakteristická. Waltz je také režisérkou, tvůrkyní širokého záběru i výzkumnicí.
Ve svých posledních dílech se Waltz zaměřuje mimo jiné i na synchronní vývoj choreografie a hudby, což naplnila v inscenaci SYM-PHONIE MMXX. O přímou spolupráci požádala Georga Friedricha Haase, který je jedním z nejúspěšnějších skladatelů současné hudby. Po mnoha operách je to jeho první scénické dílo zkomponované pro taneční divadlo. Dává v něm prostor pro symfonii tance a hudby, která vytváří úzké spojení mezi hudební řečí a řečí těla tanečníků. Koncept inscenace, který je v rámci nejlepší tradice taneční historie založen na inspirativním setkání umění hudby, tance a výtvarného umění, transformuje Sasha Waltz a její umělecký tým do celovečerního díla, které jako seismograf odráží kontrasty a rozpory naší současné životní reality. Letopočet v názvu odkazuje k roku plánovaného prvního uvedení (premiéra měla být v roce 2020), covidová doba však dílo odsunula do současnosti, což dostalo mnohem fatálnější rozměr. Vyznění SYM-PHONIE MMXX reagovalo v roce 2022, kdy byla premiéra, na společensko-politické na souvislosti v Evropě. „V SYM-PHONII MMXX chci formovat extrémní zážitek naší reality a vytvořit současnou žánrovou malbu,“ uvedla Sasha Waltz.
Sasha Waltz je choreografka, tanečnice a režisérka. Po studiích na School of New Dance Development v Amsterodamu se připojila k postmoderně orientované newyorské taneční scéně, která úzce spolupracovala s ostatními uměními. V letech 1986 a 1987 tančila v newyorských souborech Pooh Kaye, Yoshiko Chumo & School of Hard Knocks a Lisa Kraus & Dancers. Za centrum svých aktivit si vybrala německé hlavní město Berlín, kde zkoušela nové choreografické přístupy v infrastrukturách, které sama vyvinula. Spolu s Jochenem Sandigem založila v roce 1993 taneční soubor Sasha Waltz & Guests a v roce 1996 také Sophiensæle, což je místo nejen pro tanec, které je dnes centrem nezávislé taneční a divadelní scény nejenom v Německu. V letech 2000–2004 byla jednou z ředitelek Schaubühne am Lehniner Platz. V následujících letech aplikovala jazyk a strategie současného tance k oživení a prozkoumání historických i nových oper a baletů a uvedla v život žánr choreografické opery. Sasha Waltz se věnuje sdílení a výuce tanečních znalostí a propaguje tanec jako prostředek společenské a sociálně politické komunikace. V roce 2016 založila formát akce „ZUHÖREN“, se kterým otevřela „třetí prostor“ pro umění a politiku. Rozšířila koncept „Dialoge“ o začlenění tanečních reakcí na architekturu, kde je publikum vyzváno, aby se chovalo jako rovnocenná součást choreografického dění. V roce 2011 obdržela za své mimořádné úspěchy Záslužný řád Spolkové republiky Německo. Od června 2013 je členkou Berlínské akademie umění. V roce 2021 byla Sasha Waltz jmenována francouzským ministerstvem kultury „Commandeur de l’ordre des Arts et des Lettres“.
Zdroj: divadelnisvet.cz
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?