Sasha Waltz i Johannes Öhman podepsali se Staatsballet Berlin pětiletou smlouvu, rozhodli se však k odchodu po pouhém roce společného působení s tím, že setrvají do konce roku 2020. K odchodu se rozhodl primárně švédský tanečník Johannes Öhman, který chce namísto klasického souboru vést centrum současného tance Dansens Hus v rodném Stockholmu, Sasha Waltz jeho rozhodnutí následovala s tím, že nebude ve vedení pokračovat sama. V berlínském baletu setrvá do konce sezony 2021/22 jako choreografka, pak se chce naplno vrátit k nezávislým choreografickým projektům.
Tvůrci Waltz a Öhman byli vybráni jako nástupci španělského choreografa Nacha Duata již v roce 2016, což okamžitě vyvolalo odpor v řadách tanečníků, kteří sepsali proti tomuto rozhodnutí petici. Podotýkali, že styl Sashi Waltz má blíže spíše k tradici „tanztheater“ než ke klasickému baletu. „Tento druh tance vyžaduje jiné umělecké kvality, než je tomu u baletního tanečníka,“ stálo v petici. Tanečníci přirovnávali vedení Waltz k tenisovému hráči v čele fotbalového týmu. Argumentovali také tím, že rozhodnutí bylo politicky motivované – Michael Müller, který nové umělecké šéfy vybral, se připravoval na znovuzvolení primátorem německého hlavního města.
Johannes Öhman se ujal vedení berlínského státního baletu v roce 2018, Sasha Waltz jej následovala o rok později. Kladli si za cíl najít v repertoáru rovnováhu mezi klasickým tancem a jeho modernizovanými formami. Ve vyjádření o svém odchodu uvádějí, že věří, že se jim to povedlo vzhledem k solidní návštěvnosti i k tomu, že je časopis Tanz jmenoval tanečním souborem roku na základě vyjádření 25 tanečních kritiků.
„Toto ocenění nás velice těší a potvrzuje, že naše vize byla i přes obtížný začátek v Staatsballett Berlin správná. V uplynulém roce jsme dokázali, že je možné zachovat klasickou tradici, a přesto formovat budoucnost tance na velmi vysoké úrovni,“ uvedli v prohlášení.
Berlínský státní balet je poměrně mladým tělesem, a jeho krátké fungování se neobešlo bez kontroverzí. Soubor vznikl v roce 2004 sloučením tanečních ansámblů třech berlínských operních domů. Obránci klasické tradice nesouhlasili ani s vedením předchozího šéfa, Španěla Nacho Duata, který má blíže k současnému tanci.
Zdroj: La Presse, The New York Times, Dance Magazine
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?