PULSAR z. s. navazuje na aktivity Činohry Národního divadla a brněnské Ambasády nezávislé běloruské kultury, zřízené Centrem experimentálního divadla. Prostřednictvím tanečního díla chce opět vyvolat diskusi týkající se stavu běloruské společnosti po potlačení mohutných občanských protestů. Mimo jiné tím chce udržovat dialog s běloruskými umělci, kteří nemají v tuto chvíli příznivé podmínky pro svou práci, přestože jsou součástí elity, která je připravena běloruskou společnost transformovat. Spolupráce a udržování dialogu v svobodném mezinárodním prostředí poskytuje těmto lidem půdu pro to, aby rozvíjeli své úsilí, své myšlenky a tvůrčí schopnosti a zároveň vnímali podporu zvenku. Tento umělecký a společenský dialog je však obohacující i pro českou stranu.
Projekt míří i za hranice ČR. „Cílem projektu je mimo jiné upevňovat umělecké kontakty ve střední a východní Evropě – v jednání jsou spolupráce s divadly v Polsku, na Slovensku a Litvě, potvrzena je spolupráce s dramatikem Ivanem Vyrypajevem, se kterým jsem nyní v kontaktu a který poskytl realizaci záštitu,“ uvedla Tereza Krčálová. „Součástí projektu bude společenská diskuse, chceme se potkávat s umělci, kteří například nemůžou tvořit ve své zemi, nebo se musí skrývat, jako je to v případě autorky hry Vyjdu z lesa…,“ dodává Jan Malík.
Ve dnech 24. 3. – 29. 3. proběhne vždy v dopoledních hodinách v prostorách Institutu umění – Divadelního ústavu uzavřený workshop uměleckého kolektivu s autorkou dramatického textu (autorka žije v Bělorusku, z důvodu ochrany si nepřeje zveřejňovat své jméno). Cílem workshopu je nejenom do hloubky pochopit společenské a psychologické procesy u občanů Běloruska, vyvolané agresivním potlačením jakéhokoliv svobodného projevu a ve výsledku totální absencí svobody, ale též společná kreativní práce na transformaci dramatického textu do taneční inscenace.
Zdroj: PULSAR z. s.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?