První premiérou Divadla J. K. Tyla v této sezoně bude taneční zpracování nejznámějšího díla Karla Jaromíra Erbena Kytice. Balet na hudbu Antonína Dvořáka v režijním pojetí divadelní režisérky Ireny Žantovské a s choreografií Richarda Ševčíka se poprvé představí 7. září 2019 od 17.00 na Malé scéně DJKT.
Inscenační tým v čele s režisérkou Irenou Žantovskou, která v DJKT v minulosti režírovala například Mámení mysli nebo Zabijáka Joea, připravuje inscenaci, jež by měla zaujmout děti i dospělé. Z důvodu snazšího pochopení děje využije režisérka v baletu i mluvené slovo. „Specifikou našeho představení je to, že jsme na jeviště vedle tanečníků přivedli i činoherní postavu samotného básníka a hudební sekvence proložili nahrávkou přednesu vybraných veršů v podání činoherců DJKT,“ přibližuje inscenaci režisérka. „Bude to takové divadlo na divadle,“ doplňuje k tématu choreograf Richard Ševčík a dodává: „Postava Erbena, kterou ztvární člen činohry DJKT Jaroslav Matějka v alternaci s hostujícím Jiřím Srncem, bude spojovacím článkem, který částečně zasahuje do děje, například něco pozmění, upraví či zápletku posune dál.“ Výtvarnou stránku inscenace má na starosti Aleš Valášek, který se v DJKT podílel již na dvaceti inscenacích, mimo jiné na pohádkách Malá mořská víla a Plzeňský pověsti.
V tanečním světě patří inscenování Kytice či jejich částí spíše mezi výjimky, třebaže ji v minulé sezoně uvedl Pražský komorní balet. Doposud se diváci v Plzni mohli setkat pouze s uvedením balady Svatební košile na hudbu Jana Nováka v choreografii Jiřího Němečka v rámci komponovaného večera v roce 1955. Nyní se diváci mohou těšit na čtyři balady z Erbenovy Kytice: Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Svatební košile, které režisérka Irena Žantovská společně s choreografem Richardem Ševčíkem převedou do taneční podoby na hudbu ze stejnojmenných Dvořákových symfonických básní a z rozsáhlé kantáty Svatební košile. „Náš soubor se snaží pravidelně přinášet inscenace, které se v Plzni objevují poprvé,“ vysvětluje výběr titulu šéf souboru Jiří Pokorný a dodává: „Básnická sbírka Kytice patří bezesporu ke zlatému fondu české kultury a inspiruje k různým způsobům zpracování. Jsem velmi rád, že právě tento titul můžeme našim divákům nabídnout a ukázat jim, že Kytice není jen povinná školní četba.“
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Premiéra taneční Kytice na Malé scéně v Plzni již dnes
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?