Jedním z výstupů studia žáků 3. ročníku Duncan Centre bývají již pravidelně choreografická představení, na jejichž podobě pracují společně s výraznými osobnostmi české i mezinárodní taneční scény. V loňském roce bylo např. uvedeno dílo Kreatur Sashy Waltz, mezi další choreografická jména minulých let patří Kateřina Stupecká nebo Helena Ratajová. V letošním mimořádném roce padla již podruhé volba na Jiřího Bartovance, původního autora myšlenky, tanečníka, choreografa a dlouholetého člena souboru Sasha Waltz & Guests.
„Sám jsem absolventem Duncan Centre, kde jsem během studií dostal možnost pracovat s Petrou Hauerovou. Daná zkušenost mě naprosto pohltila a já jsem si díky ní uvědomil, že tanec a umělecká tvorba je skutečně tím, čemu bych se chtěl v životě věnovat. Obdobnou možnost jsem chtěl nabídnout i dalším studentům, jelikož jsem přesvědčen, že možnost okusit svět profesionálního divadla, zjistit, jak funguje a na vlastní kůži vyzkoušet přípravu taneční inscenace od jejích samotných počátků, je pro mladého umělce klíčové,“ vysvětluje Bartovanec.
Základy k letošnímu dílu byly položeny již na počátku školního roku, kdy studenti v rámci předmětu Tvorba začali pracovat na vlastních duetech a choreografických motivech, která bývají obvykle jedním z klíčových aspektů výsledného jevištního tvaru. Vzhledem k pandemické situaci se však muselo improvizovat. Studenti namísto duetů vymýšleli v izolaci sólové výstupy a v průběhu února a března na nich měli krátce možnost v rámci prvních zkoušek pracovat.
„Skrz je o hledání, o cestě. O cestě životem, o hledání svého místa ve světě, o snaze se vyrovnat s novými zkušenostmi, s překážkami, nástrahami. Mladí lidé jsou onomu hledání vystaveni snad nejsilněji z nás všech. Současně jsou ale většinou plní naděje v nalezení odpovědí. To chci v našem společném díle nahlédnout. Ukázat, že cesta vede skrze nás samotné,“ přibližuje Jiří Bartovanec.
Původně mělo mít Skrz premiéru na jaře, kvůli nemožnosti pořádně zkoušet, a především následné dílo ukázat divákům, se krátce uvažovalo o přenesení tance na video a šíření online formou. Nakonec se vyplatilo počkat na počátek léta, kdy se situace uklidnila natolik, že bylo možné naplánovat premiéru řádnou. Naživo a s diváky.
„Aktuálně se nacházíme ve fázi intenzivních finálních příprav. Pracujeme se studenty na sálech a divákům Skrz ukážeme v sídle Duncan Centre v pražském Braníku na počátku července,“ uvádí Bartovanec.
Uvedení v prvním měsíci prázdnin má i svou symbolickou hodnotu. Bude sloužit jako rozloučení s odcházející ředitelkou Romanou Lisnerovou, kterou od srpna nahradí Petr Tyc.
„Nemáme nyní zcela jasnou představu o tom, jak bude spolupráce s novým vedením vypadat, proto jsme přistoupili k tomuto rozhodnutí,“ doplňuje choreograf.
Na Skrz původně pracovalo všech osmnáct studentů 3. ročníku, nakonec však vystoupí jen třináct z nich. S Jiřím Bartovancem se na choreografickém vedení podílela rovněž Dora Sulženko Hoštová, scénografii a světelný design připravil Michal Hór, kostýmy Eva Judová. V hudební koláži zazní vedle autorské skladby Martina Tvrdého, který má zkušenosti např. s projekty Miřenky Čechové, Tantenhorse nebo Spitfire Company, i úryvky z díla Gustava Mahlera a dalších.
Dvě mimořádná představení budou uvedena 10. a 11. července v sídle konzervatoře Duncan Centre v Branické 41 od 19 hodin.
Zdroj: Konzervatoř Duncan Centre
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace