Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
V překvapivém časovém souladu s aktuálně hojně diskutovaným tématem těhotenství a mateřství v uměleckém průmyslu přichází Martina Hajdyla Lacová a vnáší pohybově aktivní reakci. Všichni jsme začali život v těle jiné lidské bytosti, ponořeni do systémové výměny, absorbující živiny z těla matky stejně jako hormonální deriváty emocí a zároveň vylučující náš biologický odpad skrze její tělesné otvory. Psychoanalytička Joan Raphael-Leff k tomu dodává: „Jakmile si žena uvědomí početí, přestává být jednotlivcem, nýbrž obývanou množinou.“
„Východiskem projektu je změna reality, které chci dát prostor. Dovolit si fyzicky zkoumat a scénicky zpřítomňovat paradox bytí ve svém těle, které v tomto období není jen moje. Dát prostor expresivitě proměňujícího se těla,” vysvětluje osobní motivaci Martina Hajdyla Lacová, autorka konceptu a performerka. „Původně jsem v roce 2024 měla naplánované dva mezinárodní projekty pod hlavičkou ME-SA, kde jsem měla působit jako tanečnice, performerka. Avšak v mém těle k sobě doputovaly dvě buňky, které se nerozdělitelně propojily a všechno mění. Moje plány, moje tělo, mojí mysl,” upřesňuje Hajdyla Lacová.
Uvedení performance je z důvodů jí určujících limitované pouze rokem 2024. Další uvedení budou následovat mimo Prahu. Už nyní je potvrzené uvedení 10. května ve spolupráci s MOVE Ostrava ve Studiu G., 19. června v Bratislavě v Nové Cvernovke a 20. června v centru nezávislé kultúry Záhrada v Banské Bystrici. Do Prahy se pak performance vrátí 3. července, kdy se odehraje ve venkovním prostoru Studia ALTA v rámci programového bloku zaměřeného na ženy v umění. Další termíny uvedení jsou již v jednání.
Zdroj: ME-SA
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace