Louskáček neodmyslitelně patří k Vánocům. Balet Petra Iljiče Čajkovského, který měl premiéru v roce 1892, vznikl podle povídky E. T. A. Hoffmanna Louskáček a myší král. Za více než sto let od své původní premiéry prošel mnoha proměnami, přesto jeho obliba u dětských i dospělých diváků neustále vzrůstá. Název nové inscenace Louskáček - Kouzelný příběh napovídá, že tato verze bude odlišná od předchozích nastudování. Známý příběh Kláry a Louskáčka je totiž rozšířený o motivy z Dickensovy Vánoční koledy. Tvůrci zasadili děj do anglického městečka, kde právě probíhá příprava vánočních trhů. Během magické noci se chudý sirotek Klára setká nejen s oživlou hračkou Louskáčka, ale také s Vílou Vánoc, skřítky a rovněž se splněným přáním v podobě svého tatínka.
„Naše inscenace je zcela odlišná od té předchozí, která měla v Olomouci premiéru před jedenácti lety. Byl to také můj záměr, aby diváci mohli zhlédnout něco jiného, nového. Snažil jsem se vytvořit tento titul více pohádkový, jak už v dekoraci, tak i v kostýmech. Je to složitá inscenace nejen pro tanečníky, ale i pro technické složky - spousta proměn obrazů v krátkém čase, k tomu obtížné masky, líčení… Všichni děláme maximum pro to, aby olomoucké divadlo mělo v repertoáru krásnou inscenaci,“ uvedl umělecký šéf baletu Michal Štípa, který nový titul režíruje. S Louskáčkem má bohaté zkušenosti jako tanečník. „Postavu Prince jsem ztvárnil ve dvanácti produkcích. Neustále se mi v hlavě připomínají verze, které jsem tančil, a někdy je opravdu těžké se od toho oprostit. Zjistil jsem, že mě více a více baví vymýšlet příběh,“ popsal Štípa.
Autorem scény a kostýmů je David Janošek, který olomoucké divadlo dobře zná – podílel se na přípravě inscenací Dům Bernardy Alby, Mamzelle Nitouche či Cornevillské zvonky. „S Davidem jsem se poprvé setkal asi před čtyřmi lety, kdy jsem ho obsadil do mé první choreografie pro Národní divadlo moravskoslezské. V roli Gamache v baletu Don Quijote byl a stále je famózní. Od té doby sleduji jeho práci a nadchlo mě, když moji nabídku připravit vizuální stránku Louskáčka přijal,“ sdělil Štípa. „Poprvé jsem Louskáčka viděl v Národním divadle v Brně, když mi bylo asi devět let. Tehdy v něm tančil právě i Michal Štípa. Nyní je to poprvé, kdy na Louskáčkovi pracuji jako součást inscenačního týmu. Hlavní inspirací pro mě byly Michalovy myšlenky a vlastní znalost libreta. Do značné míry měl Michal jasnou vizi a požadavky, na druhou stranu mi ale dal obrovský prostor pro moje vizuální pojetí a zpracování,“ zdůraznil Janošek a prozradil, že v nové inscenaci uvidíme čtyři různá kouzelná prostředí a zhruba stovku kostýmů.
V roli dívky Kláry se představí Francesca Raule. „Jako tanečnice jsem se s Louskáčkem setkala už na škole, během Vánoc to byl tradiční a oblíbený titul. Tato nová verze má jinou choreografii, což i pro nás, kteří toto dílo známe a máme zažitou nádhernou Čajkovského hudbu, byla velká výzva. Není to typický klasický balet, objevují se tu i neoklasické prvky,“ popsala Raule. Roli s ní alternují Yuki Beppu a Sawa Shiratsuki. V úloze Louskáčka se představí Stefano Sacco, Sergio Méndez Romero nebo Andrea Canalicchio. Madridský rodák a bývalý sólista baletu Národního divadla moravskoslezského Romero ztvární také úlohu Tatínka. „Měl jsem možnost tančit Louskáčka v Ostravě, takže příprava pro mě byla o něco snazší – měl jsem už zažitou Čajkovského hudbu, ale jinak to bylo jako stát na nové startovní čáře. Nová verze se mi líbí především proto, že postavy Kláry a jejího otce získaly větší hloubku. Klasický Louskáček nabízí jednoduchý příběh, tahle verze je zajímavější a myslím si, že pro diváka to bude působivá podívaná,“ přiblížil Romero. Roli s ním alternují Hirofumi Kitazume a Andrea Canalicchio.
Významnou úlohu má v příběhu postava, která se v předchozích olomouckých nastudováních neobjevila – Víla Vánoc. Tu ztvární Yuki Beppu, Emily-Joy Smith nebo Maëva Cotton. „Měla jsem možnost tančit v několika inscenacích Louskáčka, například v Japonsku nebo ve Spojených státech amerických. Baví mě, že v této verzi hraju úplně novou postavu. Víla Vánoc je skutečný boss. Má velkou moc, ovládá magii a v příběhu vystupuje jako průvodce a současně ochránce Kláry,“ popsala japonská sólistka Beppu.
Tanečníky doprovodí na jevišti orchestr Moravského divadla, autorem hudebního nastudování a dirigentem je Miloslav Oswald.
„Nové nastudování Louskáčka je skutečně výjimečné svou výpravností. Pro všechny členy tvůrčího týmu je to velká výzva a doufáme, že energie vložená do příprav inscenace se nám vrátí v podobě spokojených diváků,“ shrnul ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Dosud poslední olomoucké nastudování Louskáčka mělo premiéru 12. listopadu 2010. Choreografem byl Jiří Horák, režie se ujal Robert Balogh. Inscenace se dočkala 120 repríz.
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace