Do druhého cyklu rozsáhlé spolupráce se zapojila 19 partnerů z řad festivalů, divadel, univerzit a výzkumných center z 15 evropských zemí světa. Jedním z klíčových principů projektu je snaha zapojit diváky do centra uměleckého procesu a propojit je tak s umělci a profesionály. Be SpectACTive! si klade za cíl posílit evropskou kulturní výměnu a učinit ji inkluzivnější.
První ročník se zaměřil na uvědomění si vztahu mezi kulturními organizacemi, diváky a umělci. Druhý ročník by pak tento vztah měl posílit. „Projekt není o tom, aby si lidé dělali, co chtěli, zakládá si na mnohem političtější a radikálnější otázce: Je o využití kultury k tomu, aby lidé upustili od pasivního postoje a zúčastnili se intelektuálního dobrodružství. Jedná se o intelektuální emancipaci,“ říká Emmanuel Négrier z Université de Montpellier.
V rámci druhé edice Be SpectACTive! vznikne mimo jiné 15 tanečních a divadelních představení a zformuje se 50 lokálních skupin aktivních diváků, jež se budou na procesu podílet. Výstupem čtyřleté práce budou také dvě knižní publikace editované výzkumným týmem projektu.
Z českých tvůrců letos 15 partnerů projektu podpoří jako koproducenti Viktora Černického, kterého nominoval Tanec Praha. „Viktorův způsob práce na výzkumu pro novou inscenaci je očividně participativní a má jasný koncept. Důležité bylo, že věnoval hodně času přípravě své prezentace, natočil video, kde vysvětlil své představy o procesu tvorby a zapojení místních participantů na tvůrčích rezidencích v zahraničí. Bude mít tři desetidenní plně hrazené rezidence u partnerů v Itálii, Rumunsku a Španělsku,“ říká o výběru Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu Tanec Praha.
Druhým nominovaným za Českou republiku byl projekt byl Eymen – Úhel pohledu, koncept Lenky Knihy Bartůňkové s Ridinou Ahmedovou a umělci z Ghany. Ten podle slov Kreuzmannové rovněž vzbudil pozitivní ohlasy a několik partnerů by mělo zájem o jeho zhlédnutí, podaří-li se jej dostat do in-doorové verze.
„Myslím, že je důležité vnímat, jak lze české umělce zviditelnit v rámci evropských sítí a projektů, aniž by vždy musel být hned hmatatelný výsledek, protože kromě finanční podpory vybraným tvůrčím počinům je zde velký prostor pro stále silnější zvyšování povědomí o kvalitě a diverzitě naší taneční scény,“ uzavírá Kreuzmannová.
Zdroj: Be SpectACTive!, Tanec Praha z.ú.
Network Be SpectACTive! se koná již podruhé. Podporu získá projekt Viktora Černického
Kreativní network Be SpectACTive!, jehož první cyklus se uskutečnil mezi lety 2014 a 2018, se nyní koná již podruhé. Druhé období je opět čtyřleté, potrvá do roku 2022. Jedná se o spolupráci patnácti kulturních organizací a třech výzkumných institucí. Cílem projektu je nabídnout umělcům tvůrčí prostředí profesionálních rezidencí, ale i hledat možnosti zapojení diváků. Z českých tvůrců přesvědčil partnery Be SpectACTive! projekt Viktora Černického.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?