Nebezpečné známosti. Koki Nishioka (Valmont), Beatriz Fernandez Moreno (Cecílie de Volanges). Foto Anna Rasmussen.
Druhou baletní novinkou Národního divadla moravskoslezského ve sté sezoně budou 7. března 2019 v Divadle Antonína Dvořáka Nebezpečné známosti. Balet je společným autorským počinem lotyšského skladatele Arturse Maskatse a špičkového choreografa polského původu Krzysztofa Pastora. Výpravnou taneční podívanou vytvořili společně na motivy knihy Choderlose de Laclose, která ve své době (vyšla ve Francii v roce 1782) vyvolala díky neskrývané erotice a pletichám velké pozdvižení. Koncem 20. století příběh proslavily filmové verze Stephena Frearse a Miloše Formana.
Krzysztof Pastor přiznává primární inspiraci hlavně Frearsovým filmem v hlavních rolích s Johnem Malkovichem, Anette Benning a Michelle Pfeiffer. Teprve pak si přečetl Laclosův román a spolu se skladatelem začali pracovat na baletu. Připouští nutnost zjednodušit vyprávění příběhu. Divák příběh zná a choreograf tedy spíše dává prostor jeho vlastní představivosti a fantazii. „Tanec dokáže stejně jako film vyjádřit erotické napětí mezi postavami, naopak velmi obtížné je pohybem vyjádřit intriky, které hlavní hrdinové splétají. Ale právě to je pro mne vždy velkou výzvou,“ prozrazuje Pastor.
„V našem baletu rámuje jednotlivé epizody ples, protože pro vysokou společnost to bylo místo, kde se odehrávalo vše – lidé intrikovali, pozorovali, potkávali se a hledali si manžely, manželky nebo milence… Ve filmu se objevila jedna scéna, kterou v baletu také máme. Jedná se o představení, v němž zpívá kontratenor (Arturs Maskats napsal jeho árii jako součást libreta) a všechny postavy jsou přítomny – Valmont, markýza de Merteuil, Cecílie i paní de Tourvel. Vzájemně si vyměňují pohledy, jsou propojeni, ale je to jen hra. Takže nejen plesy, ale také divadla byla příležitostí k novým intrikám. Lidé komunikovali jen pohledem nebo si posílali signály přes hlediště,“ naznačuje Krzysztof Pastor divákovi, na co se má těšit.
Choreograf sám v listopadu loňského roku v ostravském divadle vybíral sólisty pro jednotlivé role a průběžně dohlížel na nastudování, které pak zajišťovali jeho asistenti. „Pastor je choreograf, který svojí prací posouvá pomyslné hranice výrazových možností baletu. V jeho dílech se prolínají prvky moderních stylů a nových přístupů k tanci s ušlechtilými formami klasického baletu. Výsledkem jeho úsilí je silný a bohatý umělecký zážitek. Ostravské publikum touto inscenací dostává jedinečnou příležitost setkat se s tvorbou jedné z nejpozoruhodnějších osobností současné choreografické scény,“ netají obdiv šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.
Krzysztof Pastor je podobně jako jiní choreografové znám svou velkou náročností na výběr sólistů. „U tanečníka jsou kromě technické vyspělosti důležité fyzické předpoklady, celkový vzhled i sex-appeal. Ale také inteligence, schopnost intuice, umění ztvárňovanou figuru vystavět. Za brilantním technickým výkonem prostě nesmí být prázdnota, zaujme mne osobnost,“ vysvětluje choreograf a zároveň režisér baletních Nebezpečných známostí.
Kostýmy i scénu ve stylu francouzského rokoka vytvořila polská výtvarnice Anna Kontek. Hudební nastudování Jiří Habart. Charismatického a ješitného vikomta de Valmont ztvární pro premiérová uvedení Koki Nishioka v alternaci s Matthiasem Kastlem. Shino Sakurado zatančí prohnanou, ale zhrzenou markýzu de Merteuil v alternaci s Brittany Haws. Madame de Tourvel ztvární Sawa Shiratsuki v alternaci se Shino Sakurado, roli rytíře Dancenyho zatančí Sergio Méndez Romero v alternaci s Gerardem Gonzalesem Villaverdem. Naivní Cecílii de Volanges uvidí diváci v podání Beatriz Fernandez Moreno nebo Michaely Vápeníkové.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?