„Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou divadelního umění! A tou hlavní konstantou je samotné médium zvané DIVADLO! Funguje již několik tisíc let a přes mnohé vynálezy, které mu zejména v průběhu posledních dvou století chtěly a chtějí konkurovat, žije k naší vzájemné radosti stále dál. K radosti ze vzájemného živého setkání všech zúčastněných. Teď a tady!,“ říká ředitel divadla Jiří Nekvasil. Slova proměna a konstanta se samozřejmě dají přiřadit i k připravovaným novinkám všech čtyř souborů: v nabídce je světová klasika, po mnoha letech také velká barokní opera, ale diváci zažijí i osobitou a novou interpretaci známých světových titulů. „Konstantou jsou naše divadelní budovy. Letos v červnu uplyne 130 let od otevření Národního domu (1894), nejstaršího kulturního domu v Moravské Ostravě. Je místem, kde se přes různé jeho proměny 130 let hraje divadlo. Budova již sedm desetiletí nese jméno Divadlo Jiřího Myrona. Novou konstantou Národního divadla moravskoslezského se stalo před 6 lety Divadlo ‚12‘, které vzniklo zásadní proměnou bývalých obchodních prostor v areálu Divadla Jiřího Myrona a nabízí jedinečné setkání diváka a herce téměř na dotek. Naše ‚12‘ je stále novou výzvou pro tvorbu všech čtyř uměleckých souborů. V této sezóně tam máme první baletní premiéru a v té příští tam přibudou tři nové činoherní inscenace a jedna komorní operní pohádka pro celou rodinu,“ rozvádí motto nové sezóny Jiří Nekvasil.
Balet Národního divadla moravskoslezského chystá dvě premiéry a už pro začátek sezóny (17. října) připraví komponovaný večer s názvem ČISTÁ RADOSTance. Na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti nazkouší soubor pět rozdílných choreografií a představí pět různých stylů tance v běhu času – tedy přesně v duchu motta sezóny: Proměny a konstanty. „Mimo jiné v tomto večeru nabídneme divákům opět dílo nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Jeho Křídla z vosku byla už součástí inscenace Vzlety a pády v roce 2018. Diváky potěší také Itzik Galili (Sofa), Marco Goecke (duet z Ptáka Ohniváka), Justin Peck (Heatscape) a Lea Bessoudo Greck (Šárka). Večer s láskou namícháme tak, aby se jednotlivé choreografie navzájem posilovaly a celek přitom zůstal v harmonii. V každé kapce naší směsi je energie záměru, se kterým byla vytvořena. Naše terapie tancem ČISTÁ RADOSTance poslouží k probuzení radosti a zlepšení nálady diváků,“ zve šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.
Ostravské obecenstvo se může těšit také na nového Peera Gynta na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena. Divadlo oslovilo ke spolupráci belgického choreografa působícího v Berlíně Jeroena Verbruggena, který se obdivem k dílu netají a pro soubor baletu NDM připraví novou choreografii. Přestože je Verbruggen v Evropě od roku 2012 velmi žádaným a vyhledávaným choreografem, v českém divadle bude tvořit poprvé. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen, který už s NDM spolupracoval před 10 lety například na inscenaci opery Andrea Chénier nebo v roce 2017 na Lady Macbeth Mcenského újezdu. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po 35 letech. Inscenace hostujícího lotyšského choreografa Alexandra Lemberga, v níž v titulní roli alternovali Petr Koželuh a Richard Böhm, se stala senzací divadelní sezóny 1973/1974. Belgický choreograf diváky znovu zavede na cestu mladičkého Peera, který opouští domov, aby hledal své štěstí. Premiéra bude 22. května 2025.
Zdroj: NDM
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?