První uvedení nové inscenace baletu Romeo a Julie bude Národní divadlo Brno 8. března 2019 přenášet živě přes internet. Přispěje tak k oslavám osmdesáti let od prvního nastudování díla skladatele Sergeje Prokofjeva. Světová premiéra byla 30. prosince 1938 právě v Brně, balet se podle archivních pramenů hrál také 15. března 1939, v den okupace nacistickým Německem.
Téma baletu, tedy zakázaná láska milenců ze dvou znesvářených táborů, je podle divadelníků aktuální i dnes, ukazuje totiž svět rozdělený na dva tábory, na „my a oni". Dnešní společnost sice není rozpolcená vedví jako shakespearovská Verona Monteků a Kapuletů ani nestojí na prahu světové války, přesto podle režiséra Martina Glasera jen těžko nachází jednotu a společné jmenovatele.
„Důsledky toho rozdělení budeme sklízet ještě dlouho. Je důležité o tom hrát," řekl novinářům Glaser. Z Prokofjevova díla je podle něj cítit také hrůza z totality, která na sklonku 30. let panovala v tehdejším Sovětském svazu a šířila se prakticky v celé Evropě. Glaser ale zdůraznil, že z baletní inscenace nezmizí ani základní linka - milostný příběh Romea a Julie.
Choreografii pro světovou premiéru na konci roku 1938 připravil Ivo Váňa Psota. Od té doby se brněnský soubor k Prokofjevovu dílu hlásí jako ke „svému" a opakovaně Romea a Julii vrací na repertoár. Nová inscenace v choreografii Mária Radačovského je sedmá v pořadí.
Radačovský měl za cíl vytvořit pro oba znesvářené tábory dva odlišné taneční jazyky, třetí pak charakterizuje postavy Romea a Julie. „Je jasné, že když každý mluví jiným jazykem, musejí si společně vytvořit svůj vlastní jazyk lásky," uvedl Glaser. Radačovský doufá, že inscenace zanechá publikum na konci dojaté a pohnuté, s „knedlíkem v krku".
Představení vzniká v mezinárodním obsazení a několika alternacích. Roli Julie studuje například Klaudia Radačovská, Romea Arthur Abram. Kostýmy jsou dílem Alexandry Gruskové, scénu navrhl Marek Hollý.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Národní divadlo Brno bude přenášet premiéru baletu Romeo a Julie přes internet
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?