Vlnu pozitivních i negativních emocí vyvolal autobiografický román Baletky, který Miřenka Čechová vydala v loňském únoru a prodalo se ho přes 10 000 výtisků. metaBALETKY se zabývají tím, co samotná kniha způsobila. Točí se především kolem strachu. Kde se vzal? Jak ho dostat pod kontrolu? „Strach, který nás ovládá, se jen těžko racionálně krotí a tiší,“ prozradila Miřenka Čechová a dodává: „Je potřeba hledat příčinu a pojmenovat si ho. V mém případě to byl strach vybudovaný autoritativním výchovným systémem, který mě umlčel a který mi bránil postavit se sama za sebe. Uvědomila jsem si, že pokud se s ním neutkám, bude stále přítomen. Cloumaly mnou protikladné názory na knihu, které mě přiměly zabývat se tím, co znamená, když jedinec vystoupí proti pevně zakořeněnému systému, autoritám zneužívajícím svou moc a nebo jen vůči většinové společnosti. Může být slyšet? Může být vyslyšen?“
„Celý minulý rok mi chodily bolestné i dramatické zprávy od žen a dívek popisujících vlastní zkušenosti nejen se studiem baletu a já jsem si uvědomila, jak těžké je, pro nás ženy, postavit se samy za sebe a promluvit o věcech, které boří zaběhlé společenské pořádky,“ prozradila Miřenka Čechová. Hlavní hrdinka metaBALETEK je žena, která svádí vnitřní boj a postupně sbírá sílu postavit se soupeři. „Mým cílem je prostřednictvím příběhu metaBALETEK dodat nejen ženám odvahu v krocích, které nejsou v naší společnosti jednoduché. Pro mě osobně je důležité využívat umění ke komunikaci fenoménů, které překračují osobní zkušenost, a dát jim tak prostor, aby se o nich začalo otevřeně mluvit,“ přibližuje motiv Miřenka Čechová.
Multimediální experimentální projekt Miřenky Čechové překračuje divadelní formu, propojuje v sobě filmové obrazy s animací a živou interakci s diváky přes live chat platformu. „Diváky čeká odvážná fúze, ve které komické, stylizované i dokumentární filmové záběry tvoří koláž, skrze niž protéká celý příběh,“ popsala filmová režisérka Tereza Vejvodová a dále dodává: „Těší mě, že mě Miřenka oslovila po společném projektu Tantehorse i pro metaBALETKY, protože mě bytostně zajímá téma strachu projevit se a především to, kde taková blokace vzniká. Mám pocit, že je to jednou z největších hrozeb pro člověka, tvůrce, společnost.“ Podobu představení mají částečně v rukou diváci, kteří svými impulsy a reakcemi ovlivní následný průběh.
Diskuze po představení
Každý ze 4 večerů doprovodí následná diskuze vedená DJkou a rozhlasovou moderátorkou Mary C, která zároveň představení hudebně doprovází. „Chtěla bych pro diváky vytvořit bezpečný prostor, kde mohou i oni sdílet vlastní příběhy, vyjádřit se k tématu a zároveň si poslechnout, jak o něm přemýšlí hosté,” uvedla Miřenka Čechová. Mezi hosty se objeví socioložka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Lucie Jarkovská, která se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání a genderově citlivou výchovou, dále bývalá sólistka baletu Národního divadla a pedagožka Taneční konzervatoře hlavního města Prahy Daniela Vrabcová, divadelní režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová a filosofka Alice Koubová, která vystoupí i ve filmové části metaBALETEK.
Zdroj: Spitfire Company
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace