Již za tři dny proběhne na HAMU Konference a debata Tanec v kulturní politice, která si klade za cíl pojmenovat klíčovou problematiku oboru a stanovit program pro strategii posilování jeho pozice v kulturní politice ČR. V dopoledním programu budou hovořit zástupci významných kulturních institucí, odpoledne proběhne debata u kulatého stolu, během níž se proberou témata a otázky nastolené před obědem.
Kompletní program a anotace příspěvků:
Tanec v kulturní politice ČR – program
Galerie HAMU 3. 6. 2019
9:00 – 12:30 Sympozium – konferenční příspěvky
9:00 registrace, úvodní slovo organizátorky
Lucie Hayashi: Partneřina nejen na jevišti, český tanec od floor work ke zvedačkám
Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D. vystudovala taneční vědu na HAMU a japonská studia na FF UK. Je zakladatelkou a redaktorkou Tanečních aktualit. Pracuje jako asistentka režie Opery ND v Praze a tajemnice katedry tance HAMU, kde vyučuje také základy tanečního managementu a produkce. Je členkou rady Tanečního sdružení ČR, dramaturgické rady ČTP a členkou grantové komise MKČR pro profesionální tanec a nonverbální divadlo, festivaly a odbor zahraniční spolupráce. Kromě taneční publicistiky, PR a produkce se věnuje antropologickému výzkumu japonského tance, pravidelně přednáší na mezinárodních konferencích a publikuje odborné studie.
9:15-9:30 Jana Návratová: Tanec jako potenciál, několik podnětů pro budoucí kulturní politiku
V zásadních strategických dokumentech, jako je kulturní politika státu, se o profesionálním tanečním umění mnoho nedočteme. Buď je „imanentně“ zahrnuto pod divadelní formy, nebo se k jeho specifikům nijak nepřihlíží. Aby budoucí uvažování o tanci překročilo stereotypy a nejrůznější zvyková práva, včetně těch dotačních, nabídne příspěvek několik aspektů, které v rámci témat vládních dokumentů bude užitečné vzít do úvahy.
Mgr. Jana Návratová je publicistka, editorka, kulturní manažerka, kurátorka v oblasti tance a pohybového divadla. Od r. 1989 pracuje v IDU jako specialistka pro oblast tance a je řešitelkou výzkumných projektů na téma analýzy tanečního sektoru. V rámci projektů IDU přednášela o českém divadle a tanci v zahraničí (Univerzita v Calgary, Univerzita v Lethbridge). Je předsedkyní správní rady Nadačního fondu pro taneční kariéru a předsedkyní profesní organizace Vize tance. Editorka a spoluautorka odborné monografie Tanec v České republice (2010) a ediční řady Český tanec datech. V letech 2005 - 2013 byla šéfredaktorkou odborné revue Taneční zóna, pravidelně publikuje v řadě českých médií.
9:30-9:45 Antonín Schneider: Vize – priority – léčba
Součástí „strategie“ musí být především analýza současného stavu: postavení tanečního umění v naší živé kultuře, v divadle, v očích veřejnosti – médií – politiků. Pak následuje určení priorit, které musíme zformulovat, abychom jejich realizací dosáhli rychlého zlepšení povědomosti – dostupnosti – prestiže žánru. Nakonec se musíme shodnout, jaké cesty a konkrétní umělecké, produkční a společenské aktivity vedou k naplnění výše uvedených krátkodobých úkolů, střednědobých cílů a dlouhodobých vizí.
Ing. Antonín Schneider je manažer a dramaturg Tanečního centra Praha, konzervatoře - gymnázia. Od 1975 – 90 tanečník VUS – Tanečního centra UK, od 1980 – 94 ředitel, dramaturg a pedagog TC UK, od 1990 – 95 zástupce uměl. šéfa a dramaturg Baletu ND, od 1991 člen Rady Tanečního sdružení ČR, od 1994 manažer, dramaturg a pedagog Tanečního centra Praha, od 1996 – 99 studium taneční vědy na HAMU, 1998 - 2000 ředitel a dramaturg Pražského komorního baletu, od 2007 – 10 člen poradního sboru pro kulturu Primátora hl.m. Prahy, od 2007 – 14 dramaturg taneční části Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, od 2009 – 16 dramaturg Baletu Jihočeského divadla, od 2014 člen umělecké rady NDMS Ostrava.
9:45-10:00 Yvona Kreuzmannová: Profesionálové v amatérských podmínkách
Roste podpora tance ze státních a veřejných zdrojů adekvátně jeho dynamickému rozvoji? Jaké zázemí má tanec v ČR? Jaké překážky brání jeho plnému rozvoji? Náhled do historie a proměn dotačních titulů pro tanec po roce 1989 na Ministerstvu kultury ČR, Hlavním městě Praze a v dalších městech a krajích, něco málo statistik, klady a zápory stávajících hlavních dotačních titulů v ČR a možnosti financování ze zahraničí.
MgA. Yvona Kreuzmannová z oboru ekonomika cestovního ruchu na VŠE přešla na taneční katedru AMU studovat teorii, historii a dramaturgii. V roce 1990 vyjela na stipendijní pobyt do Paříže, kde se seznámila se současnými trendy v oblasti tanečního umění, což ji inspirovalo k pořádání mezinárodního festivalu TANEC PRAHA v tehdejším Československu. Roku 1991 založila stejnojmenné občanské sdružení, dnes z.ú., v jehož čele stojí s přestávkou mezi lety 2006–2008 (poradkyně na MK ČR) dodnes. Aktivity neziskovky postupně rozšířila o Českou taneční platformu, PONEC – divadlo pro tanec, projekt Tanec školám a evropské projekty. Je zvána do zahraničí do porot i jako speaker nebo mentor, v ČR pak vytrvale lobbuje za nezávislé umění a neziskový sektor, spoluzakládala Iniciativu pro kulturu a Vizi tance. Nejvyšším oceněním její dosavadní práce je rytířský Řád Za zásluhy, který jí udělil francouzský prezident za zásluhy o rozvoj evropské kulturní spolupráce.
10:00-10:15 Jana Bohutínská: Granty. A co dál? (reflexe svobodné třicetiletky)
Je třicet let od sametové revoluce, občanky a občané se vrací do ulic. OSN vydala temnou zprávu o stavu životního prostředí. Psycholožky a psychologové diskutují o environmentálním žalu a psychospirituální krizi. Tváří v tvář futurologickým vizím světa a vývoje umělé inteligence si lidé, jako živočišný druh, obdarovaný rozumem a schopný konceptualizovat budoucnost, opět kladou otázky o samé podstatě humanity. Když i v tomto kontextu zaostříme na financování umění a kultury v Česku (speciálně pak tance), ptám se: Co se za těch demokratických 30 let povedlo? Co se nedaří? A kudy se vydat dál?
Mgr. Jana Bohutínská je novinářka, výzkumnice a koučka na volné noze, a to s profesním zázemím v oblasti kultury, umění, osobního růstu a podnikání. Pracuje v týmu Nadačního fondu pro taneční kariéru, byla a je členkou grantových komisí, v oblasti tance se podílela a podílí na výzkumných projektech IDU. Dříve působila jako divadelní a taneční kritička a publicistka, v roli teoretičky či kurátorky se zúčastnila mezinárodních uměleckých a vzdělávacích projektů.
10:15-10.45 diskuze, otázky k prvnímu bloku, pauza
10:45-11:00 Roman Vašek: Balet v českých regionech
Přednáška poskytne základní vhled na současnou situaci regionálních baletních souborů, jak fungují, jaké jsou jejich výkony, jaké plní funkce a v jakých podmínkách pracují. Ve druhé části bude zacíleno na samotný taneční personál – jeho vzdělanostní, národnostní i věková struktura. Bude zmíněno odměňování tanečníků, ale i benefity, které jsou tanečníkům poskytovány, a péče o kompenzaci zdravotních rizik plynoucích z výkonu povolání.
Mgr. Roman Vašek absolvoval divadelní vědu na FF UK a rekvalifikační kurz Knihovnictví a informační zdroje. Pracuje v Institutu umění – Divadelním ústavu. Věnuje se taneční kritice a publicistice; mimo jiné se zaměřuje na sociální problematiku v českém tanci (účast v projektech: Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007–2013 a Lidské zdroje a zaměstnanost 2007–2013; publikace Studie návazné uplatnitelnosti uměleckého personálu – 2012, Analýza a popis dobré praxe v ČR – 2014, Proměny trhu práce/ Srovnání povolání / Přínos a dispozice umělců pro praxi v jiných oborech – 2015, Český tanec v datech 1/ Taneční vzdělávání – 2018, Český tanec v datech 2/ Balet – 2018).
11:00-11:15 Petr Kiška: S čím se potýká nezávislá kultura mimo hlavní město?
Na příkladu Ostravy, tedy města se silně industriální minulostí, které právě prochází bolestným přerodem a hledáním vlastní cesty, se podíváme na úskalí, se kterými se potýkají místní organizace, ale také začínající i profesionální umělci. Jak vlastně vnímá a podporuje nezávislou kulturu samotné město a jak ji reflektují její občané? Jak je nezávislá kultura v Ostravě financována? A zajímá vůbec místní obyvatele?
Petr Kiška pracuje sedm let v Kulturním centru Cooltour na Černé louce v Ostravě jako hlavní produkční. Je spoluzakladatelem ostravské platformy pro současný tanec MOVE Ostrava a festivalu MOVE fest Ostrava. Podílí se na rozvoji Cooltouru a díky jeho členství v Trans Europe Halles měl možnost konfrontovat lokální fungování kulturních center s řadou obdobných zahraničních organizací. Nezávislou kulturu vnímá jako nedílnou organickou součást každého města.
11:15-11:30 Adriana Světlíková: Decentralizace kultury, tendence vzniku nových projektů a podmínky repízování
Jaké jsou podmínky, příležitosti a překážky pro současný tanec a pohybové divadlo v regionech ČR? Jaké jsou tendence vzniku nových projektů a je pro tvorbu a reprízování stále klíčová pražská metropole? Proč a z jakého důvodu. Decentralizace, rozvoj kultury a kultivace občanské společnosti – reflexe skrze český kulturní network Nová síť / 16 let podpory živé kultury a umění /.
Mgr. Adriana Světlíková - Vedoucí organizace Nová síť z.s., předsedkyně, výkonná ředitelka festivalu Malá inventura. Lektorka, konzultantka, mediátorka a iniciátorka kulturních programů a aktivit / ČR – zahraničí, hl.město - regiony apod./ Členka grantových komisí MKČR pro profesionální divadlo, členka rady Českého střediska ITI. Absolventka FF UK (katedra teorie kultury), 2002-2004 A studio Rubín – produkce, 2004-2009 – ředitelka divadla NABLÍZKO /Malé Nosticovo divadlo/. Od roku 2009 v kulturní neziskovce Nová síť z.s.
11:30-11:45 otázky a diskuze k druhému bloku
11:45-12:00 Jana Adamcová / Andrea Opavská: Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů – šance pro tanec?
Na Ministerstvu kultury ČR vzniká Strategie podpory a rozvoje kulturních a kreativních průmyslů v České republice. Jaký je přístup k tvorbě strategie? Jak jsou zapojeni klíčoví stakeholdeři? Co kulturní a kreativní průmysly přinášejí společnosti a ekonomice a jaká jsou jejich specifika? Jaké jsou hlavní závěry analýzy scénického umění? A je strategie šancí pro tanec?
Mgr. Jana Adamcová je expertkou Ministerstva kultury ČR pro kulturní a kreativní průmysly (KKP) a garantkou nové národní Strategie pro podporu a rozvoj KKP. Je zakladatelkou Institutu pro digitální ekonomiku, jehož cílem je podpora a rozvoj nově vznikajících odvětví v ČR. Specializuje se na digitální ekonomiku a kulturní a kreativní průmysly. Je spoluautorkou rozsáhlé studie „Potenciál digitální ekonomiky a kulturních a kreativních průmyslů pro další rozvoj a konkurenceschopnost České republiky“. V roce 2016 byla zařazena mezi 100 nejvlivnějších osobností digitální ekonomiky Střední a Východní Evropy „New Europe 100“. Má rozsáhlé zkušenosti z tvorby politik a legislativy, zejména v oblastech podpory výzkumu, vývoje a inovací, podpory exportu a ekonomické diplomacii.
12:00-12:15 Libor Kasík: Nová situace vyžaduje nové přístupy
Prezentace bude o změně kulturního paradigmatu, posilování úlohy kreativity ve společnosti a z toho plynoucí nutnosti nové definice kulturní politiky, o porovnání strategického přístupu ke kulturní politice v ČR a zahraničí. Naznačí, které oblasti by měla obecně nová kulturní politika řešit a jakým směrem vzhledem ke specifiku tance a obecně nonverbálního divadla v rámci kultury a jejich předpokládaný význam v rámci „nového divadla“ a obecně nové kultury v rámci probíhajících společenských změn a po nich.
MgA. Libor Kasík, původem operní pěvec, který už 15 let pracuje jako kulturní manažer. Působil například jako dramaturg a produkční hudebních festivalů na Pražském hradě, jako marketingový a programový ředitel Středočeského divadla Kladno a od roku 2009 je ředitelem jedné z nejmodernějších divadelních budov v ČR – polyfunkčního divadla Uffo v Trutnově. Zároveň je zakladatelem novoicirkusového festivalu Cirk-UFF, který byl mimo jiné časopisem The Economist vybrán jako událost, kterou je třeba v ČR vidět. Je absolventem pražské HAMU, oboru hudební management a hudební produkce a už od dob studia se věnuje problematice české kulturní politiky, kterou například v diplomové práci porovnával s kulturní politikou Francie, Velké Británie a USA.
12:15-12:30 otázky a diskuze k třetímu bloku
12:30-13:30 pauza (oběd)
13:30 – 16:30 Zaostřeno na TAnec: Kulatý stůl
Moderovaná debata pro shrnutí klíčových strategických kroků pro tanec v kulturní politice ČR, navazující na témata a stěžejní otázky z debat dopolední konference. Moderátorem diskuze i dopolední konference je Jakub Deml.
MgA. Jakub Deml - kulturní manažer, moderátor a facilitátor a audiovizuální tvůrce. V posledních letech se intenzivně věnuje strategickému plánování v městech a regionech s důrazem na „kulturou tažený rozvoj“. Pracuje na Magistrátu v Jihlavě, kde připravuje několik rozvojových projektů na pomezí umění, kultury, vzdělávání a cestovního ruchu. Současně je součástí týmu Národní strategie kulturních a kreativních průmyslů, která se snaží nastavit novou systémovou podporu kultury a kreativních odvětví. Na vlastní audiovizuální tvorbu mu už nezbývá čas.
Zdroj: Tisková zpráva
Konference a debata Tanec v kulturní politice zná svůj program
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 7 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 7 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 9 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace