Kabinet barokních kuriozit uvádí v české premiéře soubor Chorea Historica pod vedením choreografky Kateřiny Klementové, v režii Přemysla Bukovského a v hudebním nastudování ansámblu Musica cum gaudio pod vedením Martina Šmída, v koprodukci s Lodí Tajemství. Premiéra a reprízy proběhnou 13. a 14. května 2019 na Lodi tajemství a 7. července na Valtickém zámku v rámci Mezinárodní letní školy staré hudby.
Představení je inspirováno sbírkou divadelně-tanečních komediálních scén tanečního mistra Lambranziho, z roku 1716, která dosud nebyla v Česku přeložena ani kompletně zpracována. „Benátský taneční mistr putoval Evropou a nejen že systematicky zaznamenal každodenní situace, obchod, řemeslo, zábavu, fascinaci tajemným a exotickým, ale také nabádal k vlastním tanečním a hudebním interpretacím, což považujeme za výzvu pro tvůrce 21. století,“ říká choreografka a autorka projektu Kateřina Klementová.
„Každá scéna – vychází z dobové rytiny – je uvedena jednohlasým melodickým motivem. My musíme dohledávat v pramenech motiv v dobovém zpracování pro více nástrojů, nebo jej nahrazovat jiným dílem se stejným tanečním rytmem, přičemž pracujeme se zdroji, které dobově korespondují s tvorbou a vydáním Lambranziho traktátu,“ líčí vskutku mravenčí práci hudební dramaturgyně Magdalena Šmídová Turchichová.
„Další inspirativní variantou je užití zapsané melodie a její stylová aranž pro potřebné nástrojové obsazení, tzn. dokomponování zbývajících hlasů. Nebo pro potřeby jednotlivých tanečníků vytváříme zcela nové kompozice, při zachování stylové čistoty. Je to skutečně cesta barokem, krok za krokem,“ uzavírá umělecký vedoucí Musica cum gaudio a skladatel Martin Šmíd.
Pilířem hudebního doprovodu k inscenaci tvoří krátké jednohlasé melodie otištěné v záhlaví každého obrazu Lambranziho sbírky. Zpracování tohoto hudebního materiálu se ujal vedoucího souboru Musica cum gaudio a skladatel Martin Šmíd. Společně s dramaturgyní souboru Magdalenou Turchichovou, která doplnila taneční hudbu díly dobově korespondující s Lambranziho sbírkou, sestavili celý hudební oblouk inscenace.
„Motivy Lambranziho tanců bylo potřeba vykomponovat pro potřebné nástrojové obsazení. Jím naznačené melodie jsou sice na první pohled triviální až banální, ocenil jsem však jejich hravost, rafinovanost a úzké spojení s daným obrazem. Při zpracování jsem s nimi v rámci stylové čistoty nakládal celkem volně, v jednom případě jsem jej i podložil původním italským textem. Jako další možnost práce s repertoárem jsme zvolili nahrazení původních tanců jinými skladbami podobného charakteru a rytmu. Protože Lambranziho melodie charakterem odpovídají spíše hudebnímu stylu 17. století, přiblížili jsme se tomu i ve výběru ostatní hudby. Protipólem tanečních čísel je několik vokálních duetů a instrumentálních suit italských autorů v rozmezí od 30. let 17. století do počátku 18. století. Záměrem byla stylová jednota, ze které ovšem záměrně vybočuje např. hudba Antonia Vivaldiho způsobem, který v 21. století vnímáme jako kontrast klasické hudby s hudbou populární,“ uzavírá Martin Šmíd.
Zdroj: Chorea Historica
Kabinet barokních kuriozit na Lodi Tajemství
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace