Festival tanečních filmů se od roku 2009 profiluje jako bienále s cílem prezentovat díla z oblasti taneční kinematografie, dokumenty o tanci, inovativní záznamy tanečních inscenací, a zejména díla žánru dance for camera. Letošní 6. ročník se koná od 16. do 18. května 2019 v kině Světozor. Poprvé ve své historii se festival stává soutěží. O hlavní cenu se uchází na 350 přihlášených tanečních filmů z celého světa. Široká veřejnost i mezinárodní porota tak mohou během tří dnů vybrat ze soutěžních kolekcí svého filmového vítěze. O tom, kdo získá Hlavní cenu festivalu, se rozhodne na slavnostním zakončení 18. května v kině Světozor. Program festivalu zde.
Vzpomínka na Pinu Bausch
Letošní ročník festivalu bude významný také vzpomínkou na tanečnici a choreografku Pinu Bausch. V červenci 2019 uběhne deset let od její smrti. Festival připomene její dílo v komponovaném filmovém večeru, jehož součástí bude i scénický dialog s Daphnisem Kokkinosem, dlouholetým spolupracovníkem Piny Bausch. Moderátorem dialogu bude umělecký šéf souboru Farma v jeskyni – Viliam Dočolomanský. Diváci budou mít možnost zhlédnout filmové zpracování choreografie Café Müller, v níž Pina Bausch tančí v jedné z rolí. Café Müller k divákům stále promlouvá díky nadčasovosti svého tématu: „Café Müller je místo samotného života. Místo, které je ve své prázdnotě plné smutku, tápání, strachu, touhy po pochopení, ale zároveň i naděje v lásku. Pina Bausch dokázala rozumět lidské duši. Té její části, která je společná pro každého z nás bez ohledu na charakter nebo dobu, ve které žijeme.“ (zdroj: Taneční zóna)
Také doprovodný program festivalu připomene odkaz této významné osobnosti světové choreografie uměleckou videoinstalací s názvem Pina Bausch Foundation: Ensembles, která bude k vidění v Centru současného umění DOX od 9. do 20. května. Partnerem instalace je Goethe Institut a nadace Pina Bausch Foundation.
Sekce dokumentů
Sekce dokumentů se v tomto ročníku zaměří na zákulisí nejslavnějšího baletního tělesa světa – pařížské Opery. S kamerou diváci proniknou do tanečních sálů, dílen, kanceláří a šaten. Budou moci sdílet atmosféru při tvorbě choreografie a být při tom, když se dostaví pochybnosti a tvůrčí krize. Je to cesta za velkým tajemstvím.
Dokument T. M. Rivese Play Serious je sondou do přípravy choreografie Play, kterou na repertoár první baletní scény světa přinesl choreografický inovátor Alexander Ekman. Hledání silného, neotřelého, vizuálně zcela futuristického tvaru provází prohledávání hlubin lidského chování a kreativity. Po premiéře dokumentu je tu příležitost vychutnat si inscenaci Play na plátně kina Světozor pro veřejnost zdarma. V jednom večeru poznají diváci choreografa, který z orchestřiště Opery vytvořil jezero z milionů zelených míčků.
Další z dokumentů, který se zaměří na zákulisí baletu pařížské Opery, sleduje hektickou sezonu jejího někdejšího šéfa Benjamina Millepieda, choreografa známého filmu Černá labuť a manžela hollywoodské hvězdy Natalie Portman. Film Reset je zprávou o situaci umělce v roli vrcholného manažera a o vzniku inscenace v kolosu tradiční umělecké instituce.
Kurátorované filmové bloky
Festival uvede také dva kurátorované tematicky zaměřené bloky filmů. Blok On the Road bude zasvěcen cestám, objevům a neznámým světům. Spojení cestování a tance dalo vzniknout několika filmovým zážitkům. Filmovým blokem Urban Dance provede diváky Wahe Akopjan, tanečník a choreograf streetových technik. Wahe Akopjan také živě vystoupí se svou taneční skupinou.
Vyhlášení
Festival vyvrcholí vyhlášením vítězů soutěže o Hlavní cenu Festivalu tanečních filmů a o Cenu diváků. Součástí vyhlášení je blok s názvem Tanec a reklama. Tanec, kreativita, marketing - speciální blok zaměřený na taneční reklamy.
V mezinárodní porotě zasedne:
Ján Ševčík – tanečník, choreograf, vedoucí tanečního souboru Slovenského ľudového umeleckého kolektívu, autor několika úspěšných tanečních filmů
Tereza Willoughby – novinářka, autorka týdeníku o kultuře na TV Seznam
Jana Návratová – publicistka, editorka, kulturní manažerka, kurátorka v oblasti tance a pohybového divadla a umělecká ředitelka Festivalu tanečních filmů
Zdroj: Festival tanečních filmů
Festival tanečních filmů 2019: „Tanec a film jsou si souzeni!“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace