Festival tanečních filmů se od roku 2009 profiluje jako bienále s cílem prezentovat díla z oblasti taneční kinematografie, dokumenty o tanci, inovativní záznamy tanečních inscenací, a zejména díla žánru dance for camera. Letošní 6. ročník se koná od 16. do 18. května 2019 v kině Světozor. Poprvé ve své historii se festival stává soutěží. O hlavní cenu se uchází na 350 přihlášených tanečních filmů z celého světa. Široká veřejnost i mezinárodní porota tak mohou během tří dnů vybrat ze soutěžních kolekcí svého filmového vítěze. O tom, kdo získá Hlavní cenu festivalu, se rozhodne na slavnostním zakončení 18. května v kině Světozor. Program festivalu zde.
Vzpomínka na Pinu Bausch
Letošní ročník festivalu bude významný také vzpomínkou na tanečnici a choreografku Pinu Bausch. V červenci 2019 uběhne deset let od její smrti. Festival připomene její dílo v komponovaném filmovém večeru, jehož součástí bude i scénický dialog s Daphnisem Kokkinosem, dlouholetým spolupracovníkem Piny Bausch. Moderátorem dialogu bude umělecký šéf souboru Farma v jeskyni – Viliam Dočolomanský. Diváci budou mít možnost zhlédnout filmové zpracování choreografie Café Müller, v níž Pina Bausch tančí v jedné z rolí. Café Müller k divákům stále promlouvá díky nadčasovosti svého tématu: „Café Müller je místo samotného života. Místo, které je ve své prázdnotě plné smutku, tápání, strachu, touhy po pochopení, ale zároveň i naděje v lásku. Pina Bausch dokázala rozumět lidské duši. Té její části, která je společná pro každého z nás bez ohledu na charakter nebo dobu, ve které žijeme.“ (zdroj: Taneční zóna)
Také doprovodný program festivalu připomene odkaz této významné osobnosti světové choreografie uměleckou videoinstalací s názvem Pina Bausch Foundation: Ensembles, která bude k vidění v Centru současného umění DOX od 9. do 20. května. Partnerem instalace je Goethe Institut a nadace Pina Bausch Foundation.
Sekce dokumentů
Sekce dokumentů se v tomto ročníku zaměří na zákulisí nejslavnějšího baletního tělesa světa – pařížské Opery. S kamerou diváci proniknou do tanečních sálů, dílen, kanceláří a šaten. Budou moci sdílet atmosféru při tvorbě choreografie a být při tom, když se dostaví pochybnosti a tvůrčí krize. Je to cesta za velkým tajemstvím.
Dokument T. M. Rivese Play Serious je sondou do přípravy choreografie Play, kterou na repertoár první baletní scény světa přinesl choreografický inovátor Alexander Ekman. Hledání silného, neotřelého, vizuálně zcela futuristického tvaru provází prohledávání hlubin lidského chování a kreativity. Po premiéře dokumentu je tu příležitost vychutnat si inscenaci Play na plátně kina Světozor pro veřejnost zdarma. V jednom večeru poznají diváci choreografa, který z orchestřiště Opery vytvořil jezero z milionů zelených míčků.
Další z dokumentů, který se zaměří na zákulisí baletu pařížské Opery, sleduje hektickou sezonu jejího někdejšího šéfa Benjamina Millepieda, choreografa známého filmu Černá labuť a manžela hollywoodské hvězdy Natalie Portman. Film Reset je zprávou o situaci umělce v roli vrcholného manažera a o vzniku inscenace v kolosu tradiční umělecké instituce.
Kurátorované filmové bloky
Festival uvede také dva kurátorované tematicky zaměřené bloky filmů. Blok On the Road bude zasvěcen cestám, objevům a neznámým světům. Spojení cestování a tance dalo vzniknout několika filmovým zážitkům. Filmovým blokem Urban Dance provede diváky Wahe Akopjan, tanečník a choreograf streetových technik. Wahe Akopjan také živě vystoupí se svou taneční skupinou.
Vyhlášení
Festival vyvrcholí vyhlášením vítězů soutěže o Hlavní cenu Festivalu tanečních filmů a o Cenu diváků. Součástí vyhlášení je blok s názvem Tanec a reklama. Tanec, kreativita, marketing - speciální blok zaměřený na taneční reklamy.
V mezinárodní porotě zasedne:
Ján Ševčík – tanečník, choreograf, vedoucí tanečního souboru Slovenského ľudového umeleckého kolektívu, autor několika úspěšných tanečních filmů
Tereza Willoughby – novinářka, autorka týdeníku o kultuře na TV Seznam
Jana Návratová – publicistka, editorka, kulturní manažerka, kurátorka v oblasti tance a pohybového divadla a umělecká ředitelka Festivalu tanečních filmů
Zdroj: Festival tanečních filmů
Festival tanečních filmů 2019: „Tanec a film jsou si souzeni!“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?