Paweł Sakowicz se českému publiku představil ve Studiu Hrdinů v roce 2021 na festivalu Norma se svým uhrančivým sólem Jumpcore, nyní v Praze představí svou choreografickou práci v představení Fatamorgana. Na začátku vzniku tohoto představení byl v kontextu českého nezávislého divadla celkem netypický krok, a to casting performerů v roce 2022.
„Hledal jsem lidi, kteří mají víc kvalit souběžně: zvídavost, smysl pro humor, dobrou taneční techniku, charisma, ale také skromnost. Lidi, kteří se umí chytře pohybovat v čase a prostoru. Mám radost, že v naší skupině jsou různě staří lidé s různými zkušenostmi,” říká o svém týmu choreograf.
Taneční představení Fatamorgana choreografa Pawła Sakowicze rafinovaně variuje svou snovou krajinu. Svůj konceptuální přístup dokresluje komplexním světelným, prostorovým i zvukovým designem, zkoumá tak koncept noci jako mystérium, díky kterému se obyčejné předměty, zvuky a těla stávají jinými a tajemnými. Skupina postav se pohybuje s obezřetností: jednou v neobyčejně pomalém gestu, jindy se chvěje vzrušením z neznáma.
„Mám rád, když něco, co působí jako improvizace, se později vyjeví jako formální: množí se to, zpomaluje, opakuje se v menších variacích,” poodhaluje ke své práci Sakowicz.
„Paweł Sakowicz přináší do pražského divadelního světa současný umělecký jazyk, který si nenárokuje realitu jako nejvyšší hodnotu. Naopak, jeho svět je bytostně nerealistický a vše, co se v něm setkává s naší žitou realitou, je v důsledku rušivé a komické,” říká umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák k probíhající spolupráci.
Paweł Sakowicz
Paweł Sakowicz je choreograf a tanečník žijící ve Varšavě. Kromě své vlastní choreografické tvorby se věnuje i kolaborativním projektům s divadelními a filmovými režiséry. Hlavními tématy jeho umělecké činnosti jsou historie tance a otázky kulturní apropriace v choreografii. Je autorem projektů TOTAL (nadace Art Stations), Jumpcore (Národní galerie umění Zachęta, Aerowaves Twenty19), Masakra (Nowy Teatr, Varšava), Drama (festival Body/Mind), Amando (Národní muzeum ve Varšavě), Imperial (Komuna Warszawa) a zvukové instalace VORTEX (Divadelní institut, Varšava), které prezentoval mj. na třech ročnících festivalu Polská taneční platforma, na La Biennale de danse ve Val-de-Marne, ve švýcarském Muzeu Susch, v prostoru Tramway Glasgow, na divadelních festivalech Santarcangelo, Norma, Božská komedie, či v NYU Skirball v New Yorku nebo CAC v New Orleans.
Zdroj: Studio Hrdinů
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace