Již podesáté v řadě uvede Cirkopolis výběr provokativních i zábavných projektů s přesahem do současného tance, fyzického a vizuálního divadla. Zahraniční hosty vystřídají v druhé polovině tuzemští umělci a ukážou, co nového se u nás zrodilo v poslední době. „Cirkopolis tradičně prezentuje výrazné české i zahraniční mezižánrové projekty. Snažíme se ukázat obrovskou šíři v oblasti novocirkusové autorské tvorby a zpropagovat i méně známé, ale umělecky kvalitní projekty komornějšího ražení,“ prozrazuje Šárka Maršíková, ředitelka festivalu Cirkopolis.
Festival poprvé zamíří do galerijních prostor. Centrum současného umění DOX přivítá meditativní pohybovou instalaci Thin Skin závěsné akrobatky Elišky Brtnické a kol., ke které přizvala akrobatku Alžbětu Tichou a českého žongléra Filipa Zahradnického. Performerka se dlouhodobě zabývá uměleckým výzkumem na poli současného cirkusu. Klade si otázky, co je to visutá hrazda, jaké může mít podoby, jakým způsobem se odráží na pohybu těla a co tento pohyb přenáší na diváka. Tato témata propisuje do výtvarně laděné performance s kovovými pruty. Ty se v prostoru prolínají s těly performerů, kteří citlivě přijímají fyzikální odpovědi materiálu – svého partnera. Vytváří tak pohyblivé sochy, jež se objevují a zase mizí.
Nestálost pravidel a pomíjivost okamžiku zkoumá sólové představení Sandwritten závěsné akrobatky Lenky Švolíkové, které osciluje na pomezí současného cirkusu a divadla. Stejně jako s přílivem mizí vzkaz napsaný v písku, proměňuje se s přílivem času i naše paměť. Inscenace se zabývá fenoménem fyzické přítomnosti a lidským kontaktem. Prezentuje živé představení jako společenskou událost, kterou dotváří až přítomnost diváků. Jsou zapojeni do hry i do řady rozhodnutí a svojí reakcí ovlivňují podobu představení i vlastního zážitku.
Bez kufru ani ránu. Alespoň tak to vidí performeři a klauni projektu tYhle a kolektiv v novince Suitcaseboarding. V indoorové premiéře promítnou obrazy z cest. Uvidíme situace, které v obměněných variantách zažívají na cestách všichni, každý ale trochu jinak. Sice se mění prostředí a lidé kolem, všichni ale mají společný záměr – někam se dostat. Co se ale může stát v průběhu cesty?
Závěr festivalu se ponese ve veselém duchu. Na festivalu se poprvé představí kníraté žonglérské hvězdy Bratři v tricku - ti již přes deset let patří ke špičkám na cirkusové scéně. Znají je diváci ve Španělsku, Finsku, Švédsku, Izraeli i Taiwanu. Bratři v tricku nechají diváky nahlédnout do Kabinetu žonglérských kuriozit a vezmou je na systematickou exkurzi do hlubin a tajů zručné manipulace s objekty. Díky tomu se dozvíme, že první zmínka o žonglování je 4 000 let stará, že i Leonardo da Vinci byl obstojný žonglér nebo že žonglování dělá hezká těla.
Workhospy s festivalovými hosty
Tvůrčím lidem a umělcům Cirkopolis nabídne také workshopy s festivalovými hosty. Akrobaté Un Loup Pour l’Homme nabídnou dvoudenní intenzivní dílnu, v níž budou sdílet svoji metodu párové akrobacie zaměřenou na fyzické napojení mezi akrobatickými partnery. Španělská performerka Elena Zanzu bude s účastníky sdílet část svého dlouholetého výzkumu, z něhož vzešlo představení EZ, které Cirkopolis letos uvede. Třídenní workshop objektové improvizace představí žonglér a choreograf Andrea Salustri. Tvůrčí laboratoř Lenky Švolíkové je určena především pro performery, tanečníky a cirkusáky. Jejím tématem bude otázka „hledání domova v cizině“. Poslední workshop vedený žonglérem a režisérem Ondřejem Holbou se soustředí na pozitivní metody zpětné vazby pro vznikající nebo hotová představení.
Zdroj: festival Cirkopolis
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace