Slavný balet s hudbou Sergeje Prokofjeva a v MacMillanově choreografii se v Royal Opera House objevil poprvé 9. února 1965. Úspěšnou premiéru tehdy odtančili Margot Fonteynová a Rudolf Nureyev. Od té doby se Romeo a Julie do repertoáru ROH vrací pravidelně. Za 56 let byl tento balet uveden už více než čtyřistakrát. V aktuálním nastudování se v hlavních rolích představí Anna-Rose O’Sullivan a Marcelino Sambé.
„Kenneth vždycky říkával, že pas de deux je klenot a vše ostatní ho má jen podpořit. Jako by bylo kamenem uvnitř prstenu. Všechny ostatní části ten filigrán drží,“ říká o MacMilllanově choreografii jeho manželka Deborah. Romeo a Julie přináší intimní choreografii, ale také barvité šermířské scény, kdy se celý soubor Královského baletu ocitá v renesanční Veroně, jeviště se ve scénografii Nicholase Georgiadise přemění na italské tržiště a rodinný konflikt přinese tragédii Montekům i Kapuletům.
Kenneth MacMillan byl jeden z nejoceňovanějších choreografů své generace. Nejprve uspěl jako tanečník. Jako mladík nastoupil do souboru Sadler’s Wells Ballet, ale byl nucen taneční kariéru předčasně ukončit. Stále častěji se ho zmocňoval panický strach, když měl předstoupit před publikum. Začal se tedy plně věnovat choreografii a vytvořil řadu baletů.
Ačkoli byl považován za kmenového choreografa The Royal Ballet v Londýně, významná díla tvořil i pro Stuttgartský balet či berlínskou Staatsoper. Od roku 1984 do roku 1989 spolupracoval s American Ballet Theatre a byl také uměleckým spolupracovníkem Houston Ballet. Jeho balety jsou charakteristické propracovanou psychologií a expresivním podáním klasického baletního slovníku. Právě balet Romeo a Julie patří k jeho ikonickým choreografiím, stejně tak jako Gloria, Manon, Mayerling či Requiem. Zemřel v zákulisí Královské opery při obnoveném uvedení baletu Mayerling.
Zdroj: Aerofilms
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace