Hudebního nastudování s orchestrem Janáčkovy opery se ujal dirigent Robert Kružík. V inscenačním týmu Valentiny Turcu jsou i slovinští výtvarníci. Autorem scénografie k baletu je Marko Japelj, který spolupracuje např. s Velkým divadlem v Moskvě (Bolshoi Theatre), kostýmní výprava je dílem výtvarníka Alana Hranitelje, který spolupracoval s Cirque de Soleil.
Dáma s kaméliemi je jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Příběh Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny, se zprvu odehrává v Paříži ve vyšší společnosti a posléze na venkově, kam oba odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že jej již nemiluje. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu o síle její sebeobětující se lásky.
O Dámě s kaméliemi s tvůrkyní inscenace Valentinou Turcu
Co vás přilákalo k románu Dáma s kaméliemi?
Tenhle román má renomé. Sexuální. Morální. Individualistické. Společenské. Jak důvěrné, tak skandální. Je to nadčasové dílo. Stylové, intenzivní a dráždivé. Bezpochyby ideální materiál pro taneční představení. Jiskřička přeskočila, když jsem viděla baletní soubor NdB tančit v Chorvatském Národním divadle v roce 2018 a Mário Radačovský mě oslovil, zda bych nechtěla vytvořit něco pro tyto tanečníky. Hned jsem to věděla. Dámu s kaméliemi! Byla to pro mě taková inspirace, že jsem chtěla začít tvořit hned, tam, přímo tam. Tihle překrásní tanečníci se umí pohybovat tak vytříbeně, s tak hlubokým výrazem, silní jako skupina, jako tým, přesto je každý z nich svým způsobem osobitý. Velice to obdivuji. Jejich individualitu a uměleckou sílu na jevišti. Byla jsem si jistá, že vystihnou francouzskou dekadentní náladu románu s půvabem, charismatem i správným přístupem. Naše představení je dynamické, běží filmovým tempem. Diváci se cítí jako ve filmu, vtáhneme je do velké ztráty, lásky, vášně a bolesti. A děláme to upřímně, bez „blafování“.
Jaký je pohled ženy na Dámu s kaméliemi, vidíte postavy jinak, než jak je viděl Alexander Dumas?
Můj choreografický rukopis je přímočarý, ostrý, citový. Neztrácím na jevišti čas pro nic za nic. Respektuji autorovo psané slovo, strukturuji pohyby, režíruji hru a zvláštní pozornost věnuji detailům, dramaturgii, hudbě, kostýmům a scéně, abych vystihla atmosféru příběhu, která může být zcela v souladu s naší dobou a i dnes se může vztahovat na nás. Ano, z mé perspektivy jsem očistila postavy od formy a vtělila jsem do nich více podstaty. Konkrétnosti. Skutečnosti. Postavila jsem je do vzájemné bližší konfrontace napřímo, na 100 % bez filtru.
Zdroj: Národní divadlo Brno
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace