Národní divadlo od 1. června znovu hraje ve všech svých budovách. Divákům nabízí několik premiér a výběr z repertoáru uměleckých souborů i několik hostování. V červnu divákům s platnou vstupenkou zprostředkovává testování v okolí divadel. Občerstvení lze před začátkem a o přestávce červnových představení zakoupit a konzumovat openair v dochozí vzdálenosti od Národního divadla v ART PASSAGE vedle kavárny Slavie nebo na prostranství vedle Statni opery ve stánku Divadelního cateringu.
Návštěva divadla zůstává podmíněna elektronickým či písemným potvrzením o splnění jedné ze tří podmínek:
• negativní POC antigenní test ne starší 72 hod nebo negativní PCR test ne starší 7 dní
• 3 týdny od první dávky očkování proti COVID 19
• do 180 dní od prodělání onemocnění COVID 19
BALET NÁRODNÍHO DIVADLA 2021/2022
„Myslím na uplynulé měsíce, kdy jsme nemohli tančit před živým publikem, a přesto jsme na baletních sálech odhodlaně pokračovali v práci a posilovali svou vášeň pro tanec tím, že jsme nepřestali tančit a plnit si své sny. Nic nám nechybělo tolik jako možnost inspirovat svým uměním diváky. Naši skvělí tanečníci se už nemohou dočkat, až konečně vstoupí na jeviště a s diváky se setkají tváří v tvář,“ uvedl Filip Barankiewicz, umělecky ředitel Baletu ND.
Balet Národního divadla chystá v sezoně 2021/2022 čtyři premiéry a jeden speciální projekt, na repertoáru zůstává dalších sedm titulů. V první polovině sezony uvede premiéry Spící krasavice, Forsythe / Clug / McGregor – v únoru 2022 vstoupí na repertoár Prokofjevův balet Romeo a Julie (choreografie John Cranko), sezonu zakončí titul s názvem bpm věnovaný izraelským choreografům ve spojení s domácím performerem Yemim A.D..
Na repertoáru zůstává: Phoenix, Labutí jezero, Kylián – Mosty času, Kafka: Proces, Leonce & Lena, Oněgin a tradičně vyhledávaný titul Louskáček – Vánoční příběh. Dalším záměrem Baletu ND je objevovat nové místní choreografické talenty. V rámci projektu Dance Lab proto 19. listopadu 2021 na Nové scéně nabídne nadaným tvůrcům prostor, aby našli svůj hlas.
Sezonu Balet ND zahájí uvedením Spící Krasavice, titulu, jehož premiéra byla původně plánována na jaro 2020. Nicméně se podařilo dílo nastudovat, vypravit a zaznamenat, a to pod osobním vedením choreografky Márcii Haydée. Pro Národní divadlo je obrovskou ctí, že Márcia Haydée přicestovala do Prahy, aby svůj titul se souborem Baletu ND osobně nastudovala.
29. dubna 2021 měla tak Spící krasavice online premiéru na YouTube, 19. září se představí poprvé divákům ve Statni opeře. Je to první baletní premiéra v tomto divadle po rekonstrukci. Výpravný balet Spící krasavice měl původně premiéru v choreografii Mariuse Petipy v roce 1890 v Petrohradě. Hudbu k němu složil Petr Iljič Čajkovskij. Nyní vstupuje do repertoáru Baletu Národního divadla v adaptaci Márcii Haydée.
Od premiéry v roce 1987, kdy Márcia Haydée vytvořila svou verzi tohoto titulu, zhlédli její balet s různými scénickými výpravami diváci v Chile, Belgii, Austrálii, Jižní Koreji, Švédsku a Německu. V Praze je inscenace uváděna s originální scénou a kostýmy Pabla Núñeze, blízkého spolupracovníka Márcii Haydée, narozeného v Praze.
Triptych PHOENIX bude v premiéře uveden 22. června 2021 v Národním divadle. Také tento titul byl připravován pro uvedeni v loňské sezoně a dvě z jeho častí byly publikovány online v březnu 2021. Inscenace byla připravována jako symbolická metafora obrody fénixe, a to díky novým uměleckým zážitkům. Všechny tři choreografie vznikly přímo pro soubor Baletu ND, za touto světovou premiérou stoji současní tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto.
„Bylo inspirující sledovat tvůrčí proces všech tří umělců, jejichž choreografické zkušenosti odrážejí vliv velkých mistrů. Uvedení inscenace Phoenix vychází z dlouhodobého záměru souboru Baletu ND prosazovat jak akademickou klasiku a neoklasiku, tak současný tanec a nové tvůrčí hlasy,“ komentuje vznik inscenace Filip Barankiewicz.
Také další premiérový titul FORSYTHE / CLUG / MCGREGOR (14. října ve Státní opeře) byl plánován na sezonu 2020/2021. Jde o komponované představení z děl tří současných choreografů - William Forsythe (choreografie The Second Detail), Edward Clug (Handman), Wayne McGregor (EDEN | EDEN). Leitmotivem připravované inscenace je nový a osobitý pohybový slovník.
10. února 2022 bude mít ve Státní opeře premiéru další ze slavných světových baletů, a to Prokofjevův Romeo a Julie, v choreografii Johna Cranka (s původní výpravou Jürgena Roseho). Dílo vzniklo v roce 1962 pro Stuttgartský balet. Prokofjevův balet Romeo a Julie si během své osmdesátileté existence našel pevné místo na mezinárodních jevištích a patří ke stěžejním pilířům klasického repertoáru předních světových souborů.
Poslední premiérou sezony bude 31. března v Národním divadle opět večer složený ze tří současných choreografií, inscenace s příznačným názvem bpm. BPM je zkratka pro „beats per minute“ (údery za minutu) a označuje tempo (rychlost) hudební skladby. Může se též vztahovat k srdečnímu tepu (počet úderů srdce za minutu) nebo k představení Baletu Národního divadla, které si se srdečním tepem diváků pohraje. V rámci večera budou uvedena díla nejen izraelských tvůrců – Eyal Dadon, Sharon Eyal a Gai Behar – ale i českého performera Yemiho A.D., jejichž choreografie budou součástí inscenace. Umělecký ředitel Baletu ND Filip Barankiewicz v rámci své dramaturgie vybral pro Národní divadlo dílo Bill (choreografie Sharon Eyal a Gai Behar), Eyal Dadon a Yemi A.D. vytvoří díla původní.
„Už od malička jsem k Národnímu divadlu vzhlížel, a když jsem měl poprvé ještě jako dítě šanci zhlédnout zde představení, byl jsem unesený. O to víc mě těší, že zde mám nyní možnost uvést svou autorskou performanci. Tvořit na různých místech světa s lidmi z rozmanitých kultur pro mě vždy bylo neskutečně obohacující, ale v tomto případě platí známé ,doma je doma‘. Tvořit pro Národní divadlo je něco výjimečného, jsem hrdý, že můžu být součástí jeho dramaturgie,“ říká Yemi A. D.
„Každý jednotlivec chápe taneční umění jinak a každý člověk prožívá realitu odlišným způsobem – neexistuje obecně uznávaný standard dokonalosti. Tím, jak rozšiřujeme baletní repertoár, neustále posunujeme hranice svých schopností a nově interpretujeme svět. Pokaždé, když si myslíme, že jsme se přiblížili k dokonalosti, nevyhnutelně zjistíme, že se otevírají další dveře, do nichž musíme vkročit a dál se rozvíjet,“ říká Filip Barankiewicz.
Generální ředitel Národního divadla Jan Burian prodloužil mandát Filipa Barankiewicze jako uměleckého ředitele Baletu Národního divadla do 31. 8. 2026. Ocenil tak jeho kvalitní, inspirativní a profesionální čtyřleté působení v čele baletního souboru. „Úroveň souboru je oceňována domácími i zahraničními odborníky i širokou veřejností. Podařilo se představit řadu nových choreografických počinů významných tvůrců z celého světa,“ uvedl Jan Burian. „Jsem rád, že mohu dál rozvíjet Balet Národního divadla, navíc na tak úžasném místě jako je Praha,” dodává Filip Barankiewicz.
Zdroj: Národní divadlo
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?