Inscenace Bohemian Gravity odkazuje ve svém názvu hned na několik motivů a myšlenek, které budou prostupovat celým dílem s cílem zapůsobit na emoce diváků. Přívlastek bohemian zde bude prezentovat svobodomyslnost a touhu po volném a ničím neomezeném pohybu, gravity pak opozitum, ve kterém lze na jednu stranu spatřovat limit, jenž nám v rozletu brání a nutí nás držet se vlastních kořenů, na druhou stranu právě díky gravitaci si potřebu „vzlétnout“ uvědomujeme a prahneme po ní. Další paralelu pak představuje druhý možný výklad anglického slova bohemian, který může v překladu také vyjadřovat cosi českého.
„Nejlépe a nejuvolněněji se nám tančí, když se nikdo nedívá, protože právě tehdy jsme nejsvobodnější. Pohybujeme se tak, jak cítíme, a ne podle toho, jak na to budou pohlížet ostatní,“ přibližuje ústřední myšlenku o hledání svobody ve vztahu ke gravitaci Yemi A.D. a dodává: „Mezi všemi způsoby vzájemného silového působení je právě gravitace tou nejdominantnější, která k Zemi poutá nejen naše těla, ale i naši mysl.“
Yemi A.D. své choreografie dosud vytvářel především na poli světového šoubyznysu, jak tomu bylo například při dlouhodobé spolupráci s uznávaným americkým rapperem Kanye Westem na jeho světových turné a předávání cen MTV, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo při celosvětové kampani pro Apple. V Národním divadle a na výsostně divadelním typu scény jde tedy o jeho debut, který považuje za významný milník ve své tvorbě.
Do týmu, který bude spoluvytvářet mnohovrstevnatou inscenaci s živým orchestrem, přizval celou řadu respektovaných osobností. Přední česká módní návrhářka Liběna Rochová bude mít na starost kostýmní návrhy, originální hudbu složí DJ a producent Jakub Strach alias NobodyListen, který se stále výrazněji prosazuje na české a slovenské elektronické hudební scéně, Tomáš "Tommy" Pražák zajistí akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška SKY Kyselková se ujme celkové scénografie.
Uvedením této inscenace Národní divadlo dále rozšiřuje a diverzifikuje svůj repertoár, kdy se daří divákům představovat pestrou směs různorodých uměleckých stylů a žánrů. Je to i díky uměleckému šéfovi Baletu Národního divadla, Filipu Barankiewiczovi, který dlouhodobě podporuje tuto rostoucí rozmanitost divadla. „Máme jedinečnou příležitost vytvořit poutavé představení, protože na žádné velké scéně v Praze, natož v Národním divadle, ještě nebyl uveden street dance v kombinaci s tradičním baletem," říká Barankiewicz. „Je vzrušující pokusit se vytvořit něco nového, porušit pravidla a pohrdat konvencemi. Nesnažíme se však měnit tradici, ale pouze rozšiřovat obzory a pošťouchnout diváky tím, že je vyzveme, aby se podívali na něco neznámého," vysvětluje baletní pedagog, který dvacet let účinkoval jako první sólista ve Stuttgartském baletu a rovněž působil v prestižních souborech ve Francii, Chile, Estonsku nebo Jižní Koreji.
Zdroj: Media:list
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?