Balet je velice specifická umělecká disciplína, která je svou fyzickou náročností srovnatelná s vrcholovým sportem. Výhradním pracovním nástrojem tanečníka je totiž jeho tělo, v nárocích první scény tělo dokonalé, připravené, zdravé a ve vynikající kondici.
Navíc na profesionálního baletního umělce jsou kladeny často protichůdné nároky, vyplývající z odlišnosti klasického tréninku a technik moderních. To vyžaduje od tanečníků vynikající fyzickou formu a splnění těch nevyšších nároků na tělesnou kondici, trvalou připravenost a zdatnost.
„Kontinuální péče o pohybový aparát profesionálních tanečníků je absolutně nezbytná,“ říká generální ředitel Národního divadla Jan Burian. „Odpovídající rehabilitační péče je nedílnou součástí baletní profese stejně, jako je samozřejmou a nedílnou součástí přípravy vrcholových sportovců,“ dodává.
„Sebevědomí tanečníků se opírá o jejich pracovní nástroj – tělo. Jejich profesní jistota však nepramení ze snahy vypěstovat si tělo atleticky dokonalé, ale z přijetí toho jediného fyzického nástroje, který mají, a z péče o něj. Tajemství úspěchu tanečníků je ukryto v každodenní rutině, protože extrémně aktivní a krátká taneční kariéra nemůže být založena jen na talentu. Tato péče není jen reaktivní, ale i preventivní. Léčit tělo znamená formovat kvalitu pohybu, je klíčové pracovat na pohybových stereotypech, věnovat se následné poúrazové péči,“ vysvětluje Filip Barankiewicz, umělecký ředitel Baletu ND.
Nové rehabilitační a fyzioterapeutické centrum zabezpečí základní diagnostiku (ve spolupráci s externími subjekty) a léčbu pohybového aparátu se zaměřením na prevenci, předcházení úrazům a řešení akutních bolestivých stavů.
Centrum zahrnuje část s přístrojovou fyzikální terapií (různé typy elektroléčby, terapeutický ultrazvuk, přístrojová lymfodrenáž). Další je část posilovací, kde se nachází tělocvična vybavená na tréninky s přidanou externí zátěží (doplněná například o pomůcky zaměřené na propriocepci, což přispívá k lepšímu vnímání těla a zlepšení stability, nebo o cvičební pomůcky na plyometrický trénink, z něhož tanečníci benefitují při práci na technice skoků). Výrazným zlepšením je také pořízení nové konstrukce na workout, což umožní tanečníkům lepší možnost fyzické přípravy než doposud, zlepšení celkové resilience. Součástí fyzioterapie je kromě cvičení samozřejmě i manuální terapie (zaměřená na klouby a měkké tkáně – mobilizační a manipulační techniky, masáže). K dispozici je také sauna.
„Tanečníci ke svému umění potřebují fyzický fond a je třeba, aby si uvědomili, že kondice je jejich zodpovědnost,“ říká fyzioterapeutka souboru Baletu Národního divadla Adéla Jordáková.
Národní divadlo vytvořením rehabilitačního centra bere v potaz, že v baletním světě existuje nádech (příprava, pravidelné tréninky, nastudování díla a výkon při představení), ale také vedený výdech (fyzikální terapie, odborně vedená kompenzační a silová cvičení, lékařský dohled a psychická motivace a podpora). Nové Centrum fyzioterapie Baletu Národního divadla se otevře 3. února, a to v Anenském sálu.
Zdroj: Balet Národního divadla
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace