Umělecké uskupení Tantehorse se představuje v roli kurátora, iniciující kritický dialog mezi tvůrci tanečního divadla a veřejností, v sérii projektů zastřešených pod názvem Emergency Dances. Jedná se o sérii tanečních děl pohybujících se na hranici tance a aktivismu, performance a experimentu, komunikující palčivá témata současnosti. První z večerů se nese v duchu tématu Patologie médií, uskuteční se v premiéře 25. září 2019 v Paláci Akropolis. Představí díla choreografek Johany Pockové a Sabiny Bočkové s dílem nazvaným Jáma Lvová a choreografii Denisy Musilové pro dvě tanečnice, nazvanou Ententiky.
Denisa Musilová vytvořila dílo na hranici reality show a experimentu vytrvalosti, zabývající se nemocí nazvanou Headline Stress Disorder, kterou způsobuje extrémní sledování mediálních zpráv, vytvářejících psychickou a fyzickou zátěž na jedince. Choreografka pro své performerky Annu Benhákovou a Ivetu Krmelovou připravila simulaci stresové aktivity, která se bude odehrávat v přímém přenosu, částečně on-line a částečně přímo před zraky diváků. Tanečnice poběží 10 kilometrů dlouhou trať, jejich běh bude on-line streamován do divadla a zakončen přímo na jevišti, kde vznikne následná choreografie.
Jáma Lvová Johany Pockové a Sabiny Bočkové se zabývá postavením člověka v mediálním prostoru. Choreografky a zároveň performerky se stávají ztělesněním fyzických a vizuálních symbolů mediálního prostoru a zkoumají jeho emocionální tlak na pozorovatele, konzumenta.
„Jsou to urgentní choreografie, vycházející z určitého hraničního stavu jedince, z okamžiku emergency. Svým zpracováním a intenzitou sdělení nenechávají diváka chladným, nutí ho k osobní angažovanosti. Tanečnice jsou ve stavu ,pohotovosti‘, říká o prvním díle série Emergency Dances I. Miřenka Čechová, tentokrát v roli taneční kurátorky. Ta si ke spolupráci přizvala filosofku Alici Koubovou, která je odbornicí na filosofii performance, jež povede s umělkyněmi a diváky následnou diskusi. Jejím cílem je povzbudit diváky k vlastnímu uvažování a rozšířit jejich horizont chápání tanečního divadla.
V posledních třech letech se soubor Tantehorse zaměřuje na projekty propojující angažovaná společenská témata se současným tancem a divadlem, a to jak v divadelních, tak i nedivadelních prostorech, které tím zviditelňuje. Stěžejním pro Tantehorse je vedení kritického dialogu mezi umělci a veřejností a umělecký rozvoj mladých tvůrců, zabývajících se kritickou reflexí umění ve společnosti. Tantehorse nadále vytváří projekty v netradičních divadelních formátech (jako např. Osudety, !O! – Family Therapy, Momentum…), iniciuje dialog mezi tanečníky a výtvarníky konceptuálního a angažovaného umění a pokračuje v laboratorní lince zkoumající hranice fyzického, tanečního a experimentálního divadla.
Zdroj: Tantehorse z.s.
Aktivistický tanec v Paláci Akropolis
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace