Umělecké uskupení Tantehorse se představuje v roli kurátora, iniciující kritický dialog mezi tvůrci tanečního divadla a veřejností, v sérii projektů zastřešených pod názvem Emergency Dances. Jedná se o sérii tanečních děl pohybujících se na hranici tance a aktivismu, performance a experimentu, komunikující palčivá témata současnosti. První z večerů se nese v duchu tématu Patologie médií, uskuteční se v premiéře 25. září 2019 v Paláci Akropolis. Představí díla choreografek Johany Pockové a Sabiny Bočkové s dílem nazvaným Jáma Lvová a choreografii Denisy Musilové pro dvě tanečnice, nazvanou Ententiky.
Denisa Musilová vytvořila dílo na hranici reality show a experimentu vytrvalosti, zabývající se nemocí nazvanou Headline Stress Disorder, kterou způsobuje extrémní sledování mediálních zpráv, vytvářejících psychickou a fyzickou zátěž na jedince. Choreografka pro své performerky Annu Benhákovou a Ivetu Krmelovou připravila simulaci stresové aktivity, která se bude odehrávat v přímém přenosu, částečně on-line a částečně přímo před zraky diváků. Tanečnice poběží 10 kilometrů dlouhou trať, jejich běh bude on-line streamován do divadla a zakončen přímo na jevišti, kde vznikne následná choreografie.
Jáma Lvová Johany Pockové a Sabiny Bočkové se zabývá postavením člověka v mediálním prostoru. Choreografky a zároveň performerky se stávají ztělesněním fyzických a vizuálních symbolů mediálního prostoru a zkoumají jeho emocionální tlak na pozorovatele, konzumenta.
„Jsou to urgentní choreografie, vycházející z určitého hraničního stavu jedince, z okamžiku emergency. Svým zpracováním a intenzitou sdělení nenechávají diváka chladným, nutí ho k osobní angažovanosti. Tanečnice jsou ve stavu ,pohotovosti‘, říká o prvním díle série Emergency Dances I. Miřenka Čechová, tentokrát v roli taneční kurátorky. Ta si ke spolupráci přizvala filosofku Alici Koubovou, která je odbornicí na filosofii performance, jež povede s umělkyněmi a diváky následnou diskusi. Jejím cílem je povzbudit diváky k vlastnímu uvažování a rozšířit jejich horizont chápání tanečního divadla.
V posledních třech letech se soubor Tantehorse zaměřuje na projekty propojující angažovaná společenská témata se současným tancem a divadlem, a to jak v divadelních, tak i nedivadelních prostorech, které tím zviditelňuje. Stěžejním pro Tantehorse je vedení kritického dialogu mezi umělci a veřejností a umělecký rozvoj mladých tvůrců, zabývajících se kritickou reflexí umění ve společnosti. Tantehorse nadále vytváří projekty v netradičních divadelních formátech (jako např. Osudety, !O! – Family Therapy, Momentum…), iniciuje dialog mezi tanečníky a výtvarníky konceptuálního a angažovaného umění a pokračuje v laboratorní lince zkoumající hranice fyzického, tanečního a experimentálního divadla.
Zdroj: Tantehorse z.s.
Aktivistický tanec v Paláci Akropolis
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 34 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 34 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 36 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 36 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?