420PEOPLE zahájí novou sezónu představením Package
zprávy
PACKAGE je nadčasový site-specific projekt, fyzické divadlo nabité energií, propojující výstupy taneční, herecké, hudební a horolezecké s širým nebem, prostorem Národní třídy, budovou Nové scény a lidmi kolemjdoucími… „Package má nápad, výraz, atmosféru a vnitřní magii…Dokonale totiž funguje. V uspěchaném prostředí Národní třídy a centru Prahy téma pracovního nasazení, neuróz, stresů, šílenství, výborně rezonuje.“ (Markéta Faustová, Taneční zóna) – „Tímto způsobem by dnešní umění mělo pracovat.“ (Marie Novotná, StudentPoint.cz). Představení je určeno pro 12 tanečníků-herců, 2 hudebníky a horolezce.
Inscenaci vytvořil choreograf a režisér Shusaku Takeuchi pro svou skupinu Bodytorium v Nizozemí v roce 1993, o dva roky později získal za projekt ocenění Sonia Gaskell Award. V řadě verzí, vždy přetvořených pro dané prostření, byla tato inscenace reprizována na různých místech světa – tančilo se v amsterodamských docích, na moskevském Rudém náměstí – vloni poprvé i u nás na Národní třídě. Pražská verze Package je inspirována depresemi lidí v kancelářském prostředí, nekonečností jejich práce, ale také jejich sny a fantaziemi, které nelze kontrolovat.
Shusaku Takeuchi studoval malířství, sochařství a grafické umění na Univerzitě v Osace (1968–1971). V roce 1972 vycestoval do Evropy a usadil se v Holandsku. Spolupracoval například s tanečníky Butho Eiko & Koma, s argentinským choreografem Graziellem Martinesem, Jango Edwardsem a dalšími. V roce 1974 založil vlastní skupinu, která kombinovala prvky vizuálního umění, výrazového divadla, pantomimy a tance. Z této skupiny se později stává Shusaku & Dormu Dance Theater. V těchto letech byl Shusaku velmi ovlivněn moderním uměním. Se svojí skupinou odehrál řadu představení po celé Evropě, od roku 1980 také v zemích východní Evropy (Maďarsko, Polsko, Rusko – jeho skupina dostala jako první ze západu oficiální povolení k vystoupení na Rudém náměstí).
Od 80. let začíná experimentovat s dalšími uměleckými směry: kombinuje výrazové divadlo se světem počítačů, zvukových efektů a virtuální reality. Jeho specializací se stávají site-specific projekty na různých letních festivalech: Freiburg International Theater Festival, Summer Festival of Copenhagen a Kempnagel International Theater Festival v Hamburgu. I v dalších letech pokračuje s – již značně monumentálními – site-specific projekty: Floating Silhouettes z roku 1994, odehrávající se ve starém amsterodamském přístavu, představení pro „industriální mausolea”: Reservoir (1995) a Bolt (1997) v opuštěných amsterdamských docích. V roce 1999 choreografuje pro Nederlands Dans Theater 2 a v roce 2000 začíná svojí trilogii pro NDT 3 (Sight, 2000; Windage, 2001 a Land, 2002).
Od devadesátých let se Shusaku věnuje kromě režie a choreografie také pedagogické činnosti. Jeho krátký film Shelter (Útočiště) obdržel na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha v roce 2003 Studentskou cenu a cenu Český křišťál.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=Hx0kmTlCCZA Zdroj: 420PEOPLE, foto Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Vlastimil Harapes – Milovník života, společnosti a tanečního umění
osobnosti -
Liberecká Sylf ukázala velký cit pro divadelnost
recenze -
Geiko – Působivý japonský kolorit nezachránil režijní nejistoty
recenze -
Martina Hajdyla Lacová: „Těhotenství je znak ženské síly a sebevědomí.“
rozhovory -
Umělecká rada PONCE o nových procesech, vizích a znovunalézání životaschopnosti I.
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 29 dny
Jana Novotná
https://magazin.aktualne.cz/kultura/coppelia-narodni-divadlo-recenze/r~8bd951501cfa11ef95ee0cc47ab5f122/Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
před 29 dny
Jana Novotná
První soubor? Národní balet? Je možné, že již druhé funkční období je naše největší baletní těleso a jeho dramaturgie…Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
před 31 dny
Zina Ayoubová
Na rozdíl od zdrcující odborné kritiky představení hodnotíme jako velmi krásné, svěží, s mnoha překvapivými a…Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
před 34 dny
Lucie Dercsényi
Dobrý den, pane Slavický, děkuji za upozornění. Vycházela jsem s dostupného archivního materiálu, odkaz zde:…Premiéra 24 – Mladistvý esprit a entuziasmus Bohemia Baletu
před 34 dny
Jaroslav Slavicky
Lucie, dobrý den! Jen malé upřesnění k rezenzi Premiera 24. Pavel Smok uvedl Janáčkovu Sinfoniettu ve světové premiéře…Premiéra 24 – Mladistvý esprit a entuziasmus Bohemia Baletu
před 35 dny
ZR
Vážený pane Vaculíku,děkuji za upozornění na chybu a omlouvám se za ni! Vycházela jsem z informací z archivu ND, kde…
Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty