24. ročník Divadelní Flory nabídne v příštích dnech dvě zahraniční taneční představení

Divadelní Flora uvede na závěr festivalu dvě taneční díla. Prvním bude 11. prosince 2021 maďarsko-finská sonda do naprosto odlišných, a přesto si blízkých kulturních identit, nazvaná Long time no see! autorek Beatrix Simkó a Jenna Jalonen. Mezinárodní platforma Aerowaves ji v roce 2018 zařadila mezi dvacet nejlepších tanečně‑performativních počinů. V pondělí 13. prosince pak bude na programu sólová performace TANK průkopnice tzv. nahého tance Doris Uhlich.

TANK (Doris Uhlich). Foto Katja Ilner.

TANK (Doris Uhlich). Foto Katja Ilner.

Long time no see! je výzkumný projekt o společných kořenech a izolaci, sociálních podobnostech a rozdílech, významu slov a metakomunikaci, o zákonitostech akcí a reakcí, porozumění a nepochopení, blízkosti a vzdálenosti, sesterství a příbuzenství. Obě umělkyně přitom dalece překračují hranice vlastního kulturního kontextu a neustále balancují mezi polaritami ryze národní a současné celoevropské identity. Ve spolupráci se spisovateli, vizuálními a zvukovými designéry přesazují autorky prostřednictvím gest a kulturních pohybových vzorců gramatická pravidla do jazyka tance a vyvolávají otázky, které nás současně spojují i rozdělují.

Hravá, důmyslná a tak trochu ztřeštěná performance v Hamburku žijící Maďarky a v Bruselu působící Finky prozkoumává kuriózní a ambivalentní aspekty odlišných kultur a identit.

V představení v rámci Divadelní Flory alternuje Beatrix Simkó její krajanka Réka Rácz.

TANK je laboratorní zkumavka, skleněná oválná tuba, v níž jsou ve speciálním roztoku k vědeckému pozorování a nejrůznějším experimentům konzervovány živočišné preparáty. Stejně tak je TANK stěžejním a zároveň jediným objektem pozorování a experimentálním místem hybridních tělesných transformací ve stejnojmenné taneční performanci, v níž nás Doris Uhlich zve „zpátky do budoucnosti“.

Inspirovaná motivem známým ze sci-fi filmů – od Avatara přes Tvář vody až po Vetřelce: Vzkříšení – vytváří Doris Uhlich ve spolupráci s DJem a hudebníkem Borisem Kopeinigem pomocí této zkumavky scénické aranžmá tělesných modifikací tematizujících vztah lidského těla a nových technologií. Na rozdíl od explicitně citovaných filmů se zde však izolovanou, potenciálně nebezpečnou formou života stává samotné lidské tělo coby hybridní forma organické a mechanické substance. Proč ale člověk vlastně chce stvořit nějaké své nové „optimalizované“ já coby vylepšenou verzi homo sapiens?

Inteligentně, humorně i děsivě zároveň vrhá v TANKu Doris Uhlich své tělo v hrací plochu společenských diskurzů a existenciálních otázek lidského bytí ve stále digitalizovanějším a technologizovanějším světě. TANK je výsostně aktuální dílo se závěrečnou – pro Doris Uhlich typickou – metareflexivní pointou.

Zdroj: Divadelní Flora

Témata článku

Beatrix SimkóDoris UhlichJenna JalonenLong time no see!TANK

Tanec

Divadelní Flora Olomouc

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: