Proč se porovnávat

Pražským uvedením vítězné inscenace se na začátku března uzavřela soutěžní přehlídka tanečního umění s názvem Balet 2023. Jakou zprávu podala o současném směřování našich převážně baletních souborů a jaký má tohle porovnávání a oceňování vůbec smysl?

Proč se porovnávat

Proč se porovnávat

Autor Roman Vašek

Přehlídku vyhlašuje Asociace tanečních umělců ČR a středem pozornosti jsou inscenace samé, potažmo se udělují ceny a čestná uznání za choreografii, kolektivní výkon, výkony individuální i za součásti inscenací, jakými mohou být výtvarné řešení nebo původní hudba. Cílem je především poukázat na původní tvorbu, uvést práci tanečních souborů do republikového kontextu. To kvalitní propagovat a ukázat, kde mají odvahu riskovat a nepřenášejí jen starší inscenace, jak se v některých souborech stává osvědčeným modelem.

Posledního – jubilejního desátého – ročníku se zúčastnilo osm subjektů s rekordními jednatřiceti inscenacemi. Byl to pestrý vzorek – menší i středně velké baletní soubory, jeden etablovaný soubor nezávislý, dvě tělesa spjatá s konzervatořemi. Kvalita různorodá, avšak v souhrnu poměrně dost dobrých zpráv. O několika talentech, kteří opouštějí brány konzervatoří. O tom, že i pro malé regionální scény vznikají mimořádné hudební kompozice (ocenění pro Ivana Achera a Aleše Březinu), že některé soubory kvalitativně výrazně sílí (ocenění pro olomoucký balet). A hlavně o tom, že se v posledních třech letech urodily dvě inscenace českých tvůrců, které se výrazně vymykají standardu: českobudějovický Mechanický pomeranč dua Ondřej Vinklát – Tom Rychetský (cena za choreografii) a ostravská Carmen ve velmi osobitém výkladu Jiřího Pokorného (hlavní cena za inscenaci).

Přehlídka ale ukázala také na ty, kteří se v rámci českého baletního prostoru porovnávat nechtějí. Severočeské divadlo Ústí nad Labem svou vizí a dramaturgií ulpělo v minulosti a už delší dobu se nepouští do podobných republikových konfrontací – ani v baletu, ani v opeře (festivalu Opera se neúčastní už několik ročníků). Také opavský balet zřejmě realisticky vyhodnotil, že nemá co nabídnout. Neúčastnily se ale ani dva největší baletní soubory Národních divadel v Praze a Brně. Možná míří výš a nechtějí se srovnávat s menšími regionálními scénami. Ale dost možná jde o zástěrku, jak si nepřiznat, že ani ony nemají moc co nabídnout, čím by obstály. Pokud jde totiž o kvalitní původní tvorbu, tu aby zejména v pražském Baletu Národního divadla pohledal.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: