Ahoj L., já jsem ráda, že se diskuse rozvíjí a že k ní přispíváme z obou stran. Myslím, že je to něco, co tady chybí, a jsem zastánce návratu psané polemiky do médií, byť už třeba jenom těch internetových. Odpovím na podněty a otázky, které text otevírá, od osobních k obecným:
• Jestli publikovat analýzu na Krajinu těla, jsem přemýšlela několik týdnů, možná i měsíců předem. K rozhodnutí jsem dospěla ze dvou důvodů. Zaprvé jsem se celých těch deset let věnovala vedle pomoci v propagaci i čistému studiu historie té značky, práci s archivními texty, mám ve vlastnictví i sborník textů z roku 1968, kde Alfréd Radok a Josef Svoboda podrobně popisují své umělecké záměry a postupy při zakládání Laterny magiky a je tam také studie Jana Grossmanna o kořenech multimediálního divadla. Vývoj myšlenky Laterny magiky jsem se pokusila nastínit už v článku na jaře, nyní jsem se zaměřila více než na Radokův odkaz na odkaz Svobodův.
• Druhým impulzem pro mě byla má práce na biografii Pavla Šmoka, a to osobnost Vladimíra Vašuta – který pro řadu z nás představuje i autoritu na poli taneční kritiky. Vladimír Vašut psal hojně o choreografiích Pavla Šmoka, navzdory tomu, že byl sám dramaturgem někdejšího Baletu Praha a byl jedním z jeho vůbec nejbližších přátel, byl mu přítelem a rádcem i v éře Pražského komorního baletu. Napsal velmi obsáhlý rozbor Listů důvěrných, který byste možná dnes také považovali za ódu, a v pravidelných intervalech psal obsáhlé texty o Šmokově tvorbě a jeho vývoji. Netajil svůj obdiv k jeho dílu ani jejich přátelství, a přitom jej nikdo ze střetu zájmů neobviňoval, ani když vydal knížku Pavel Šmok na přeskáčku, v níž sepisuje jeho umělecké úspěchy... Na druhou stranu – kdo jiný než on, který byl u toho, když „se to dělo“. Znát některou oblast tak blízce, jako já znám Laternu, je na jednu stranu nebezpečí střetu zájmů, na druhou stranu tím člověk získá penzum znalostí, jaké by jinak nedosáhl, je to má specializace. A pokud si pamatuji: pokud v době, kdy jsem tam působila, vznikaly inscenace, s nimiž jsem nesouhlasila a byla bych proti nim jako kritik raději vystoupila v opozici, tak se to mezi námi vědělo. Párkrát mi nějaká ta kritická poznámka ujela i veřejně, na což mě vždy upozornil pan Prokeš, že není vhodné. Dnes je moje postavení svobodné. PR s našimi texty nakládají po libosti, a je to to poslední, co by mne trápilo, jde o jinou profesi a jiný účel, vždyť i úryvky vytržené ze záporných recenzí se v propagaci používají běžně. Děkuji, že to Petr zmínil.
• Paní Petišková zasáhla do diskuse jako historička a kritička z jiné oblasti pohybového divadla a její názor na předmět sporu je myslím také relevantní, jako člověka, který má své celoživotní dílo uzavřené, ji snad těžko někdo bude podezírat ze střetu zájmů, nemá takových věcí zapotřebí. Její pohled ale ukazuje jinou věc – a to, jakou hraje roli, z jaké pozice k inscenaci nebo performativní události přistupujeme. Myslím, že je tu jasně vidět, jak každý dojde k jinému závěru, když ji hodnotí jako a) taneční inscenaci b) multižánrový projekt na pomezí instalace a divadla, c) scénické pásmo. Zařazení jistě obtížné je, jde o tvar, který má volnou kompozici, neřídí se aristotelskými zákony klasického dramatu, je přísně nedějový, navíc nese víc znaků pohybové instalace než divadelní inscenace. Krajina těla ale taneční inscenací není a tvůrci to o ní nikdy nepsali. A to ještě možná podceňujeme vliv Terezy Vejvodové jako autorky filmu na výslednou podobu, přece jen šlo o práci kolektivu.
Teď když jsem psala o Seismic, také jsem si v textu zaexperimentovala, jak by ten výsledek asi vypadal, kdybych na představení dorazila na taneční inscenaci a jako divák, který má estetické preference k čistému tanečnímu projevu… asi bych dílo rozcupovala napadrť a doporučila umělkyni věnovat se výtvarnému umění (allert – nadsázka!). Ale já k tomu přistupuji tak, že se snažím jít po stopách záměru tvůrce. Moje kořeny jsou zapuštěné někde mezi Šaldou, Černým a Siblíkem, postupně se teprve propracovávám k vlastní metodě, o které vím, že je zároveň historická a analytická, ale vždy bude brát v úvahu pozici umělce.
• Pokud se týká esejů Hany Polanské Turečkové a jejího spoluautora Petra Soukupa na portále Opera Plus, nemyslím, že dělá cokoli špatného, když reaguje na publikované texty a ukazuje úplně jiné možnosti analýzy a „čtení“ inscenací, kterých se ty původní texty týkají. Samozřejmě ten titulek je trochu drsnější, ale neměla jsem pocit, že by byl vyloženě útočný, ponechala jsem ho… Třeba pokud jde o pohled na tvorbu Marie Gourdain, jistě že Zuzana Smugalová a Hana Turečková mají úplně jiný background a zabývají se jinými oblastmi taneční teorie i historie. Stejně jako je diametrálně jiný pohled vás dvou na to, co je a není Inscentum, jestli performativní aktivita na pomezí workshopu a imerzivního divadla patří, nebo nepatří na jeviště… Ale tím spíš je zajímavé různé pohledy porovnat. Když někdo napíše svou reakci na cizí text, může jeho autor navázat dalším textem nebo využít prostoru komentářů. Proč to třeba Zuzana neudělá? Nestojí jí dialog za to? Ale to není problém jedné ani druhé redakce, prostor tu existuje – několikrát jsem i ve svých textech zdůraznila, že uvítám, když svým psaním na sebe budeme vzájemně reagovat. Můžeme si užít luxusu několika platforem, a třeba spolu na nich i velmi nesouhlasit. To je totiž také naprosto normální! Já publikuji častěji kritiky a analýzy než recenze, vyhovuje mi to. Hana Turečková též, ale nevidím, v čem by měl být morální zádrhel, že někdo z nás naváže na něčí recenzi dalším článkem nebo ho vezme jako impulz k napsání filosofického eseje a zasadí téma do opravdu velkého kontextu. Občas je ten intelektuální ponor potřeba, i když to není potrava pro běžného čtenáře a diváka.
Mimochodem se tu točíme kolem podobných problémů – je to spor o podobu a obsah (pro řadu lidí nedostatečný?) inscenace či divadelní události. Mutation je příliš abstraktní a výtvarně zaměřené, málo se v něm tančí, Insectum je příliš imerzivní (a málo se v něm tančí), Krajina těla je volně řazené pásmo (a málo se v něm tančí), ani jedno z děl neartikuluje výslovně společenskou kritiku, zásadní problém nebo politický postoj, což se také zdá být pro část diváků „málo“ – zjevně je tu něco, čím tyto projekty provokují k odmítání. Zajímavější by bylo možná analyzovat, proč se to děje, než dál rozebírat je samotné.
• K formě recenze: Pokud mám zásadní názor a potřebuji argumentovat, může se stát, že prostě recenze nestačí. Osobně jsem toho názoru, že pokud by mi některá inscenace připadala tak problematická, že bych se v omezeném prostoru recenze musela uchýlit ke zkratkovitému psaní a neměla dostatečný prostor na argumenty, tak bych se toho žánru raději vzdala, text v požadované formě odmítla napsat a dala si čas na obsáhlejší rozbor, na kritiku nebo analýzu. (Kromě toho myslím, že i silný nesouhlas lze říct bez toho, aby se recenzent vyžíval v ironii a mluvil o potácení a přežvykování – a to říkám s vědomím toho, že jsem v taneční kritice začínala jako studentka žurnalistiky milující Havlíčka a myslela jsem si, že by bylo velmi vtipné začít i v 21. století psát jeho stylem – mé výboje zkrotila Zuzka Smugalová, za což jí buď dík.) Nedávno jsem se účastnila diskuse na DAMU, kde se mj. probíralo i to, zda vůbec formáty recenze/kritiky dnes stačí k tomu vyjádřit myšlení o divadle, o díle. Jestli je ještě stále žádoucí a vůbec reálné mít nejen v tvorbě jevištní, ale i v psaní o ní, striktně dané žánry a formáty. Mediální obsahy se totiž mění s tím, jak se mění samo mediální prostředí, včetně technologií – nejprve přišla revoluce v tom, že každý uživatel nových médií se mohl stát konzumentem a producentem současně (Web 2.0), pak rozvoj sociálních sítí, dnes rozvoj multimediálních obsahů, od podcastů po instagramová reels. Tady všude je prostor pro formulování zpětné vazby novými prostředky, pro kritické myšlení o divadle vyjádřeným novými způsoby. Všechny ty nové možnosti nutně budou mít zpětný vliv na tradiční žánry, jako je recenze a kritika, to je prostě přirozený vývoj. Kdybych mohla nasměrovat debatu konkrétněji, tak možná tímto směrem – stačí nám dnes k popisu světa a umění prostředky staré desítky let? Někdy to může být omezující, a právě tam je podle mě jeden z problémů.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace