Jak rozvíjíte své umělecké vize? V jaké fázi je projekt? A podaří se? Zprávy o průběhu jsou vyžadovány ve všech oblastech – pokud chybí, vzniká podezření, že se nic neděje a dotyčný se tématu dostatečně nevěnuje. Referáty o přípravách a procesech se mnohdy stávají hodnotnějšími než výstup samotný. Jako by se predikce výsledku stala novou, fascinující společenskou hrou.
Ještě před několika lety se, alespoň v umění, hodnotil výsledný artefakt. Postupně se i samotný proces tvorby stal „uměleckým produktem“, když vznikal před očima diváků. Mnohdy se i sami příjemci stali jeho součástí. Avšak v poslední dekádě nastal doslova boom performancí označených jako work-in-progress. Veřejně prezentovány jsou prvotní nápady, myšlenky, obrys konceptu, který může do premiéry ještě nabrat obrat až o 180°. Umělci jdou s kůží na trh v tom nejchoulostivějším stadiu zkoumání. Ale proč?
Opravdu chtějí slyšet zpětnou vazbu od kamarádů z uměleckého prostředí i mimo obor? Jsou připraveni snést kritiku skutečně nehotového díla a nechat se jí inspirovat do další práce? Ne každý tvůrce na to má odvahu a umí s feedbackem pracovat. Je tedy rozumné, pokud autor ví, koho chce na svůj work-in-progress pozvat a co od reflexe může očekávat.
Setkala jsem se ale také s přiznáním, že názory svědků „předváděčky“ vlastně umělci slyšet nepotřebují. Samotný akt prezentace před obecenstvem totiž dodá týmu motor, motivaci i inspiraci. Potřebují tam prostě jen „nějaké lidi“, aby se vybičovali a zkusili, jak dílo funguje v daném místě a pod tíhou okamžiku.
Mám proto podezření, že oba výše zmíněné důvody jsou jen zástěrkou třetího. A tím je kontrola. Kontrola, zda umělec za dotace z veřejných zdrojů opravdu pracuje.
Jenže ani v galeriích se nevystavují nehotové obrazy, na přehlídkových molech se nenosí nedošité róby, herci nezvou diváky na první čtené zkoušky, akrobati nezveřejňují videa svých četných pádů při tréninku, kapely nelákají na nedokončené písně. Také byste nešli do restaurace, kde vám před měsícem naservírovali nedovařené a nedochucené menu…
Opravdu se chcete, choreografové a režiséři, chlubit svými nedopečenými kousky veřejně? Nenechte se tlačit do nahé prezentace nehotových děl za každou cenu. Jejich ani vaší propagaci to, podle mého, moc neprospívá.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace