Muzikál ve věznici? Nejemotivnější zážitek sezóny!

Recenzenti mohou občas propadnou skepsi, že už je vlastně nic nepřekvapí, že už tady všechno bylo. Čím více vidíte, tříbíte si vkus. Pomalu, ale jistě si v sobě vytváříte hierarchii uměleckých hodnot. Srovnáváte, třídíte a snažíte si nadto udržet nadhled a otevřenost vůči všemu, co umělecké produkce nabízí. 

Lucie Dercsényi. Foto: Michal Hančovský.

Lucie Dercsényi. Foto: Michal Hančovský.

Snažíte se nebýt přehnaně nadšený či negativní. I přesto vás může nečekaně zasáhnout vlna euforie, dojetí, které byste už nečekali. Alespoň mně se to nedávno přihodilo, když jsem se ocitla v příbramské věznici na představení West Side Story. Když mi volali z Lidových novin, zda bych o něm nenapsala, váhala jsem. Nedovedla jsem si totiž vůbec představit, co mě čeká a co budu psát. A čekal mě zážitek sakra silný. A v této divadelní sezóně nejdojemnější a nejemotivnější.

Choreograf Zdeněk Prokeš nastudoval během šesti měsíců se čtrnácti vězni a dvanácti vězenkyněmi třicetiminutovou verzi slavného amerického muzikálu. Se ženami musel pracovat zvlášť v nápravném zařízení ve Světlé nad Sázavou, proto se jejich výstupy natočily a záznam se stal součástí prezentace ve vězeňském areálu v Příbrami. 

To, že padla volba právě na tento titul, nebyla náhoda. Parafrázovaný příběh Shakespearovy tragédie Romeo a Julie přenesený do ulic New Yorku řeší téma rasismu, agrese a viny, což se pochopitelně citelně dotýká mužů a žen ve výkonu trestu. Ze samotného představení pak jasně vyplynulo, že čistě kreativní proces přivedl účastníky projektu k uvědomění toho, co v minulosti spáchali, a detekci hranic, jež nejdou beztrestně překročit. 

Bylo vidět, jak při poslechu a zpěvu skladeb Leonarda Bernsteina účinkující muži jihnou, stávají se citlivějšími, přístupnějšími, jejich těla a mysl měknou. Jsou dojatí, stejně jako pozvaní hosté, kteří měli možnosti ve věznici v Příbrami představení West Side Story – prozatím jediné – zhlédnout. 

Všichni jsme tu pocítili na vlastní kůži sílu umění, do něhož se v tomto případě obzvlášť zřetelně promítl terapeutický aspekt. Byť terapie nebyla prioritou a záměrem, ukázalo se, jak skrze tělo, pohyb, tanec či zpěv odsouzení nacházejí svobodu, roztávají, probouzí v sobě lepší „já“, jak je umělecký proces kultivuje a přítomné diváky syrovost a upřímnost jejich projevu, do něhož (ne)chtěně promítli svou životní zkušenost, rozechvívá (sic!).  

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: