Karty v libereckém baletu nebyly nikdy rozdány pro vysokou hru. Dlouho se tu hrálo „při zdi“ v duchu strategie „minimalizovat ztráty a neprohrát víc, než je nutné“. Pamatuji tady devadesátá léta a začátek nového tisíciletí. Soubor byl demotivovaný a z jeviště nešla žádná energie. Dramaturgií se stal bezbarvý kompromis. Pokusem o změnu bylo blufování a předstírání vysoké karty, jenže v roce 2000 oslovený Petr Tyc nebyl trumfovým esem pro regionální baletní soubor. Tehdy respektovaná osobnost nezávislé taneční scény se minula s provozními zákonitostmi vícesouborového divadla, a v čele libereckého baletu tak pobyl Tyc sotva rok.
K výrazné změně došlo až v roce 2010, kdy se do čela baletu postavila Alena Pešková. V té době už měla za sebou několik dobře zahraných partií v Plzni, jenže v Liberci se setkala s mnohem složitějšími podmínkami. Tady měla k dispozici miniaturní a vybavením jednotlivých tanečníků dost nesourodý soubor, pracovní zázemí, které má k ideálu hodně daleko, živý orchestr k premiéře jednou za uherský rok – přesněji jednou za deset let – a rozpočet, který nutí k maximálnímu uskromňování. Z benefitů pro tanečníky stojí za řeč snad jenom volné vstupenky do místní ZOO. Přesto se odvážně vydala na cestu: rekonstruovala soubor a z jeho rozmanitosti udělala přednost. Pracovala s tanečníky jako individualitami – u někoho využila dobrou klasickou techniku, u jiného výrazné herecké dovednosti. Místo tradičního baletu se orientovala na taneční divadlo, v němž uplatnila vše, co mohla: tanec na špičkách, fyzické herectví, folklor… Experimentovala s využitím filmu, pracovala s hudebními skladateli a muzikanty. Náměty hledala jak v silných literárních předlohách, tak v regionálních tématech. V tom byla její dramaturgie unikátní. Nezříkala se ani známých baletních titulů, pro něž hledala nové výklady umožňující adaptaci na skromné místní podmínky. Repertoár zhruba z poloviny nesl její podpis, systematicky však také podněcovala tvůrčí ambice tanečníků zevnitř souboru. Díky tomu se v libereckém baletu radikálně proměnila atmosféra a cítil ji i divák: onu energii, hledání, víru v nastoupenou cestu. Stálo to nemalá rizika a viděli jsme i prohry. Ale bylo to napínavé, živoucí. Umělecky liberecký balet pomalu rostl, podmínky, v nichž pracuje, však nikoliv. Pořád ty nízké karty…
Každá hra, když dlouho nechodí trumfy, časem omrzí. Zvláště, když máte pocit, že se nerozdává férově. Alena Pešková se rozhodla složit karty a odejít od stolu. Příští rundu už chce rozdávat sama a jinde.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?