NKÚ se zaměřil na podporu kulturních aktivit (kam patří i tanec) a na 3,2 miliardy korun utracených za kulturní aktivity mezi roky 2019 až 2022, tedy za 9307 projektů. Pro toho, kdo si činnost Ministerstva kultury (MK) v této oblasti pamatuje už nějaký ten pátek zpátky, se výsledky šetření opakují jako kolovrátek. NKÚ například kritizuje, že ministerstvo stanovilo jen velmi obecné cíle podpory a přínosy utracených miliard tak nejsou známy (stále palčivé téma skutečné evaluace). Dále podle úřadu MK žádosti neefektivně administruje, i když na to má více lidí, než mívalo, má nejednotný postup útvarů, chybí přehlednost celého systému a MK vykazuje také slabou kontrolní činnost.
Pro pamětnice a pamětníky není nakonec nic šokujícího ani na tom (i když to ve své podstatě samozřejmě šokující je), že se stále nepodařilo dotační řízení v oblasti kulturních aktivit digitalizovat. „MK se snažilo od roku 2015 zavést jednotný informační systém, který měl administraci dotací významně zjednodušit. Po pěti letech a vynaložených prostředcích ve výši více než 4,5 mil. Kč MK tento projekt bez jakéhokoliv výsledku ukončilo,“ konstatuje se ve zprávě NKÚ. Výsledkem této zmršené digitalizace je tak akorát „neúčelná investice“, rozuměj jen další vyhozené peníze daňových poplatníků.
Dobře si vzpomínám na dobu, kdy ministerstvo na jednotném informačním systému pracovalo, v té době jsem byla členkou dotační komise. Že jsme se systému nedočkali tehdy, patřilo tak nějak k folklóru, že není ani v roce 2024, je nepochopitelné. Nepochopitelné o to víc, že pražský magistrát funkční systém zavedl z roku na rok. I tehdy jsem byla v grantové komisi – první rok jsem vláčela domů kila papírových žádostí v přepravkách a na zasedání komise je táhla metrem ve svém největším cestovním kufru (není to nadsázka). Druhý rok jsme žádosti dostali a hodnotili elektronicky.
„Obdobné nedostatky zjistil NKÚ již při kontrolách v letech 2014 a 2018. MK však nepřijalo účinná opatření k jejich odstranění,“ čtu ve zprávě NKÚ, na kterou ministerstvo zareagovalo a vymezilo se vůči ní (zde). V první řadě tím, jak jsme už také zvyklí, že vytýkané nedostatky jdou hlavně za minulým vedením, nikoliv za tím současným.
Doufejme, že dobrou zprávou z ministerské reakce však je opět nově chystaná digitalizace dotačního řízení (na podporu profesionálního umění pro příští rok se žádá pouze elektronicky). Tak snad s touhle digitalizací nakonec kulturní obec podle hesla „kdo si počká, ten se i v Česku digitalizace dočká“ udělá větší štěstí, než co jsme od léta sledovali u stavebníků a stavebních úřadů.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace