Laterna magika uzavírá 60. rok své existence novou premiérou. Příběh Zahrady vychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky, především však v ní ožívají vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace pro celou rodinu využívá velkoplošné projekce, mapping i přenosné projektory, součástí je tanec i tradiční loutkoherectví. Premiéra se uskuteční 20. a 21. prosince na Nové scéně Národního divadla.
Diváky čeká poetické taneční divadlo plné obrazů a pocitů, které si nosíme uvnitř v sobě. Inscenace je určena pro celou rodinu, nejnižší doporučená věková hranice je 7–9 let (podle zkušenosti dětí s návštěvou divadla). Představení je celovečerní.
Vedoucí uměleckého souboru, režisér a kostýmní výtvarník v jedné osobě Pavel Knolle k prvotní inspiraci říká: „Naše inscenace nevypráví přesný příběh knihy. Vstupujeme do Zahrady jako dospělí, vracíme se do vzpomínek na tajemná zákoutí a setkání s bytostmi, které ožívaly v naší fantazii, na dobrodružství, která se dala zažít za zrezlou brankou a děravým plotem, k zážitkům, které k nám tehdy přicházely poprvé a my je přijímali s úžasem.“
Na přípravě inscenace se podílí stejný tvůrčí tým, který stál za posledním projektem Laterny magiky Cube. Choreografie se pod režijním vedením Pavla Knolleho ujali David Stránský a Štěpán Pechar. Tým se rozrostl o výtvarnici Terezu Bartůňkovou, dramaturga Lukáše Trpišovského (SKUTR), který spolupracoval na scénáři, nebo Erika Bartoše (Lunchmeat), který dal život Tereziným kresbám.
Pro představení zkomponoval původní hudbu skladatel Jan Šikl, člen skupiny Zabelov Group. Scénické řešení je společným dílem výtvarníků Jana Brejchy a Mikoláše Ziky, kteří se věnují scénografii klasického i loutkového divadla. Podílejí se také na tvorbě kostýmů, jejichž funkčnost splývá se scénografickými prvky. O světelnou dramaturgii se postaral Jan Dörner, člen divadelních skupin Wariot Ideal a Handa Gote.
V představení účinkuje taneční soubor Laterny magiky, posílený o nové tváře. Ačkoli mluvíme o režii a členové týmu mají rozdělené své oblasti a kompetence, je Zahrada společným dílem všech, výsledkem více než ročního hledání a práce.
Zahrada naplno využívá technických možností a principů Laterny magiky: „V představení budou použity velkoplošné projekce ze tří projektorů, jeden na klasickou přední projekci a dva pro projekci na podlahu. Velkoplošné projekce budou zároveň mapovány na jednotlivé segmenty scénografie. Jako doplňkové budou využity projekce z malých přenosných projektorů, které budou obsluhovat tanečníci přímo na jevišti,“ objasňuje Pavel Knolle.
Veškeré filmové projekce tvoří digitálně animované kresby Terezy Bartůňkové. Inscenace nese zcela novou a specifickou estetiku současného vizuálního divadla. Necituje výtvarné dílo Jiřího Trnky, přitom však jde ve stopách tohoto výtvarníka a loutkáře, který je pro současné umělce velkou inspirací. Protože jednu z hlavních rolí, Trpaslíka, představuje loutka, je součástí inscenace i tradiční loutkoherectví.
Zdroj: Laterna magika
Zahrada – premiéra k 60. výročí Laterny magiky
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 10 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 35 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 35 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 37 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 37 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?