Tři otázky pro... Ivanku Kubicovou o české premiéře Carminy Burany
rozhovory
„Inspirací“ byla nekompromisní zakázka se strany japonského souboru Kasai Ballet – žádný Martinů ani Stravinský (mnou nabízené varianty), pouze Orff a jeho Carmina Burana, dílo notoricky známé, jehož scénické zpracování by nikdy nebylo mojí vlastní volbou. Byl to úkol, se kterým jsem se musela vypořádat. Začala jsem historií díla, partiturou a texty jednotlivých písní. Čím víc jsem se nořila do záludností Orffovy hudby a textů, tím víc vystupovala do popředí pro mne jediná možnost jevištního zpracování, nejen ve vztahu k japonskému prostředí, ale i k hudbě Carla Orffa – žádný experiment, ale inspirace lidovým tancem a evropským středověkem. Jak probíhala práce s japonskými tanečníky a jaký ohlas měla premiéra v Japonsku?
Po prvním kontaktu s Japonci v Praze jsem měla zhruba jeden měsíc na přípravu základní koncepce jevištního zpracování. Druhé setkání byl „prodloužený víkend“ v Japonsku, kdy jsem prezentovala svou koncepci a požadavky na její realizaci a ve workshopech vybrala interprety. Další měsíc v Japonsku byl věnován nastudování díla.
Premiéra se setkala s neuvěřitelným ohlasem a od té doby je Carmina Burana v repertoáru Kasai Ballet od roku 2001 až do dnešních dnů. Měnily se generace tanečníků, některých rolí se zhostili i herci, takže z toho vznikala „Carmina Burana stokrát jinak“… V dalším plánovaném uvedení Carminy Burany v Japonsku (únor 2014) budou účinkovat i členové Bohemia Baletu Taneční konzervatoře. V čem je nastudování studenty TK hl. m. Prahy jiné (nové)?
Současné nastudování Orffova díla s Taneční konzervatoří se neliší od původní japonské verze. Ředitel Taneční konzervatoře, Jaroslav Slavický, viděl DVD s aktuální japonskou nahrávkou a její nastudování si objednal. Pro studenty je to trochu nezvyklý způsob práce – žádné arabesky a krkolomné technické prvky, žádný Petipa ani současná avantgarda – prostě zcela jadrný a zemitý projev, vnímání rytmických struktur Orffovy hudby a přirozená tanečnost a radost z pohybu. Je na divákovi, aby posoudil záměr choreografa a výkony interpretů. Ivanka Kubicová získala taneční vzdělání na tanečním oddělení Konzervatoře v Praze (1965) a na katedře tance Akademie múzických umění v Praze (choreografie, 1988), studovala na London School of Contemporary Dance (1968–72). Jako tanečnice působila v Československém státním souboru písní a tanců (1965–68, 1972–74 sólistka), Ex Group London School of Contemporary Dance (1970–72), v Černém divadle Jiřího Srnce (1975). Byla tanečnicí, choreografkou, baletní mistryní a zástupkyní šéfa Baletu československé televize (1974–87).
Po svém návratu z Londýna začala pedagogicky působit, významně se podílela na uvedení technik amerického modern dance do českého prostředí; specializovala se na techniku Marthy Graham. Krátce působila jako pedagožka tanečního oddělení pražské Konzervatoře, významná byla její pedagogická činnost v rámci aktivit taneční skupiny Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1976 začala pedagogicky působit na katedře tance Akademie múzických umění v Praze (od 1993 vedoucí katedry, docentka 1994).
Její choreografická tvorba byla spojena hlavně s taneční skupinou VUS UK, pro kterou vytvořila např. Trojkoncertino Alexeje Frieda (1983). Spolupracovala s Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého(Slunovrat, 1988), pro balet Národního divadla v Praze vytvořila choreografii Sonatina dramatica s hudbou Alexeje Frieda (1990), v Ústí nad Labem nastudovala Svěcení jara Igora Stravinského a obnovila Sonatinu dramatiku (1999). V 90. letech se podílela na několika muzikálových inscenacích (Kocour v botách, 1994; Jesus Christ Superstar, 1994; Evita, 1998). Spolupracovala na pořadech v televizi, s dalšími tanečními soubory, získala choreografická ocenění na soutěžích, pracovala v zahraničí (Japonsko).
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 3 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 5 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 17 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace