Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo
rozhovory
Neumím přesně popsat, kde jsou hlavní rozdíly, protože každé představení je jiné a i lidé, se kterými spolupracuji, jsou různí. Hlavním rozdílem zřejmě je, že v Japonsku máme hodně pravidel. Musíme všechno více plánovat, a když se někde objeví problém nebo nastane chyba, okamžitě přemýšlíme nad pravidlem, které zaručí, že příště se již chyba nebude opakovat. V Japonsku je důležitý termín a perfektní výsledek. Neříkáme a ani neznáme české „uvidíme“. V Čechách je tvorba představení volnější, vše se neustále mění a výsledek je nejistý. Jsem často ve stresu, ale cítím, že lidé tu mají talent více se adaptovat na situaci a hlavně umí improvizovat. Jak byste krátce představila představení Dynamo?
Všechny věci i tvorové mají světlé a stinné stránky, zahrnují v sobě protichůdné energie, mají dva různé obličeje. Také představení Dynamo pracuje s klidnou a divokou energií člověka. Jaké pro Vás bylo vytvářet scénografii pro představení Dynamo?
Koncept scénografie představení Dynamo vznikl z podstaty tohoto slova, konfliktu, ze vzniku světla ze tmy. Jednotlivá artistická čísla jsou sama o sobě tak silná a nádherná, že jsem je chtěla scénou jen podpořit a vytvořit správnou atmosféru. Pracovala jsem hlavně se světlem a animacemi a chtěla vše spojit v jeden vizuální celek a zážitek. Doufám, že se diváci budou cítit svobodně a jejich fantazie nebude ohraničena. Viděla jsem představení Yodaka, k němuž jste rovněž vytvářela celou scénu. Obdivovala jsem, jak vše na scéně bylo velmi funkční, uspořádané s rozmyslem, ale přesto nádherné a půvabné. Využíváte podobný styl i v Dynamu?
Yodaka je japonské sólové loutkové představení herečky Naoko Taniguchi v české režii. Dynamo svým zaměřením patří k novému cirkusu. Emoce a příběh zůstávají, způsob vyprávění je jiný. Proto bude Dynamo úplně jiné představení, společné však bude mé vnímání a estetika. Jak se vám pracuje v mezinárodním týmu umělců – s českými a švýcarskými akrobaty, finskou režisérkou a choreografkou?
Práce v mezinárodním týmu je velmi zajímavá a inspirativní, všichni se můžeme obohatit z naší rozdílnosti.
Když jsem přišla do České republiky, měla jsem na začátku velké problémy s komunikací, všechno bylo nové a jiné. Nemyslím jen jazykový problém, ale asi jsem jako každý z Japonska stydlivá a neuměla jsem říkat svůj názor. I teď mám problém mluvit přímo, protože v naší kultuře přímou komunikaci nepoužíváme, mluvíme v náznacích, náš partner se musí vcítit do toho, co myslíme. Ale po pěti letech strávených tady jsem možná otevřenější. Ráda pracuji a mluvím s lidmi různého původu nebo různé kultury. Všichni jsme lidé, ale pocházíme z jiné historické zkušenosti a máme jiný charakter nebo temperament. A jsme zpátky u Dynama.
Jaké jsou vaše plány v Čechách do budoucna?
Určitě bych dál chtěla pracovat v divadle. Velmi by mě zajímalo spojení loutek s novým cirkusem. Yumi Hayshi (1979, Yokohama) je japonská scénografka a designérka loutek a kostýmů. Po zakončení studií na Univerzitě v Tokiu (obor design) nastoupila na pražskou DAMU. Vystudovala obor scénografie na katedře alternativního a loutkového divadla a studium ukončila s cenou děkana AMU za originální přístup k tvorbě loutek a syntézu impulsů středoevropské a japonské kultury. V roce 2011 působila v divadle DRAK v Hradci Králové. V září roku 2012 odstartovala spolu s herečkou Naoko Taniguchi a režisérkou Zojou Mikotovou turné s dětským loutkovým představením Zlatá rybka. V současné době spolupracuje s Cirkusem Mlejn na tvorbě scénografie pro představení Dynamo.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?