Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo
rozhovory
Neumím přesně popsat, kde jsou hlavní rozdíly, protože každé představení je jiné a i lidé, se kterými spolupracuji, jsou různí. Hlavním rozdílem zřejmě je, že v Japonsku máme hodně pravidel. Musíme všechno více plánovat, a když se někde objeví problém nebo nastane chyba, okamžitě přemýšlíme nad pravidlem, které zaručí, že příště se již chyba nebude opakovat. V Japonsku je důležitý termín a perfektní výsledek. Neříkáme a ani neznáme české „uvidíme“. V Čechách je tvorba představení volnější, vše se neustále mění a výsledek je nejistý. Jsem často ve stresu, ale cítím, že lidé tu mají talent více se adaptovat na situaci a hlavně umí improvizovat. Jak byste krátce představila představení Dynamo?
Všechny věci i tvorové mají světlé a stinné stránky, zahrnují v sobě protichůdné energie, mají dva různé obličeje. Také představení Dynamo pracuje s klidnou a divokou energií člověka. Jaké pro Vás bylo vytvářet scénografii pro představení Dynamo?
Koncept scénografie představení Dynamo vznikl z podstaty tohoto slova, konfliktu, ze vzniku světla ze tmy. Jednotlivá artistická čísla jsou sama o sobě tak silná a nádherná, že jsem je chtěla scénou jen podpořit a vytvořit správnou atmosféru. Pracovala jsem hlavně se světlem a animacemi a chtěla vše spojit v jeden vizuální celek a zážitek. Doufám, že se diváci budou cítit svobodně a jejich fantazie nebude ohraničena. Viděla jsem představení Yodaka, k němuž jste rovněž vytvářela celou scénu. Obdivovala jsem, jak vše na scéně bylo velmi funkční, uspořádané s rozmyslem, ale přesto nádherné a půvabné. Využíváte podobný styl i v Dynamu?
Yodaka je japonské sólové loutkové představení herečky Naoko Taniguchi v české režii. Dynamo svým zaměřením patří k novému cirkusu. Emoce a příběh zůstávají, způsob vyprávění je jiný. Proto bude Dynamo úplně jiné představení, společné však bude mé vnímání a estetika. Jak se vám pracuje v mezinárodním týmu umělců – s českými a švýcarskými akrobaty, finskou režisérkou a choreografkou?
Práce v mezinárodním týmu je velmi zajímavá a inspirativní, všichni se můžeme obohatit z naší rozdílnosti.
Když jsem přišla do České republiky, měla jsem na začátku velké problémy s komunikací, všechno bylo nové a jiné. Nemyslím jen jazykový problém, ale asi jsem jako každý z Japonska stydlivá a neuměla jsem říkat svůj názor. I teď mám problém mluvit přímo, protože v naší kultuře přímou komunikaci nepoužíváme, mluvíme v náznacích, náš partner se musí vcítit do toho, co myslíme. Ale po pěti letech strávených tady jsem možná otevřenější. Ráda pracuji a mluvím s lidmi různého původu nebo různé kultury. Všichni jsme lidé, ale pocházíme z jiné historické zkušenosti a máme jiný charakter nebo temperament. A jsme zpátky u Dynama.
Jaké jsou vaše plány v Čechách do budoucna?
Určitě bych dál chtěla pracovat v divadle. Velmi by mě zajímalo spojení loutek s novým cirkusem. Yumi Hayshi (1979, Yokohama) je japonská scénografka a designérka loutek a kostýmů. Po zakončení studií na Univerzitě v Tokiu (obor design) nastoupila na pražskou DAMU. Vystudovala obor scénografie na katedře alternativního a loutkového divadla a studium ukončila s cenou děkana AMU za originální přístup k tvorbě loutek a syntézu impulsů středoevropské a japonské kultury. V roce 2011 působila v divadle DRAK v Hradci Králové. V září roku 2012 odstartovala spolu s herečkou Naoko Taniguchi a režisérkou Zojou Mikotovou turné s dětským loutkovým představením Zlatá rybka. V současné době spolupracuje s Cirkusem Mlejn na tvorbě scénografie pro představení Dynamo.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Bizarní ráj na zemi: Na kraji krajina je jako hravý chaos, v němž by si přál žít každý
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 11 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 14 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 14 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 16 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 28 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu