Jak byste Dance Brno představili a pro jakého diváka je akce především určena?
M. R.: Nejzásadnější je, že se festival vůbec uskuteční. To je daleko důležitější než to, pro koho je. Dlouho jsme totiž řešili, jak akci udržet při životě a zajistit jí do budoucna stabilitu, a myslím, že se to konečně podařilo. Jsem přesvědčen, že je tady také prostor pro to, aby se festival v budoucnu stal něčím výjimečným. A komu je určen? Všem příznivcům tanečního umění, program je rozmanitý – velká škála různých choreografií a stylů určitě zaujme široké spektrum diváků. Na své si přijdou i milovníci neotřelého divadla a hudby.
K. L.: Pokud mluvíme o programu, neočekávejte promyšlenou dramaturgii v tom smyslu, že jsme vybírali představení podle jasných kritérií, v podstatě každý soubor přinese nejžhavější novinku a něco, s čím se chce prezentovat. Prezentuje se zde špička českého profesionálního baletu a to je to zásadní. Divák může během šesti dnů hodnotit a sledovat to nejlepší, co český balet nabízí, což je jedinečné. Bohužel se do programu nevešla celá profesionální scéna, akce je limitována těmi šesti dny, které máme k dispozici.
Festival má možná nečekaně národní charakter. Jak do tohoto konceptu zasáhl covid a do jaké míry to byl váš záměr?
M. R.: Záměrem tohoto konceptu bylo dodat festivalu Dance Brno smysluplnost. Nic podobného u nás zatím není, proto doufám, že se akce prosadí a Brno v ní bude mít primát, který si udrží. Máme vizi, že by bienálně probíhala přehlídka toho nejlepšího, co se v českém baletu událo. Divák, ale i interpreti mezi sebou mohou porovnávat a nechat se inspirovat. Výhledově by se akce mohla protáhnout třeba na dva týdny.
Přestože covid do organizace vstoupil, nebyl určujícím prvkem pro zvolený koncept. Dance Brno 100 v roce 2018 bylo dedikované stoletému výročí vzniku českého státu a mělo velmi štědrý rozpočet, který se nám ale v následujících letech už získat nepodařilo. Tento nový koncept naopak podporu dostal a zdá se, že by mohla být dlouhodobá, což je pro nás zásadní.
K. L.: O tomto modelu se mluví už dlouho a existuje i v jiných zemích, třeba v Německu je to Tanzwoche. Pozvat celou českou profesionální scénu na festival bylo velmi lákavé. Taky se ukázalo, že tento koncept zarezonoval v grantových komisích, protože jsme získali řadu nových sponzorů a partnerů. Dodám ještě, že projekt vyžaduje „vyblokování“ divadelní budovy na poměrně dlouhou dobu, což není úplná samozřejmost a od vedení divadla to vyžaduje spolupráci a jistou dávku velkorysosti. Je rovněž obdivuhodné, že ostatní soubory na to slyšely a dokázaly s námi sladit kalendář, nicméně pochopitelně tíha akce leží na nás. S napětím očekáváme, jak to dopadne, ale zároveň máme radost, že se podařilo tento projekt prosadit.
Zmiňujete velký potenciál festivalu. Jaký bude podle vás jeho vývoj? V minulosti probíhala akce zvaná Divadelní žatva, přehlídka československého divadelního umění, včetně toho tanečního, která byla spojena se soutěží. Myslíte, že by se festival mohl ubírat i tímto směrem?
M. R.: Pokud se festival vydaří, a zatím tomu vše nasvědčuje, proběhnou-li úspěšně i další ročníky, chtěli bychom jej rozšířit. Akce tohoto typu pomáhá nejen Brnu jako regionu, ale může mít i mezinárodní charakter. Napadlo nás akci v následujících ročnících udělat jako československou přehlídku, následně sezvat Maďary a Poláky, z čehož by vyplývaly nové a cenné kontakty. Většinou se v těchto situacích očekává reciprocita znamenající mnoho benefitů a reklamu pro naše soubory. Velmi bych si přál, aby byl festival divácky úspěšný, aby se rozrostl a také, pokud jde o vaši druhou otázku, aby zůstal festivalem. Ze soutěží tady v Brně máme po dlouhé době interpretační soutěž na konci této sezóny, což také pomáhá tanci jako takovému, ale jinak. Festival je náročný v jiných směrech a má význam i komerční – chceme především plné divadlo. Potenciální expanze ještě bude samozřejmě vyžadovat velkou trpělivost a diplomacii.
K. L.: Chtěl bych dodat, že festival vyžaduje neustálou podporu. Pokud jste viděla Dance Brno 100, dostali jsme na něj dost financí, a proto byl grandiózní a honosný; to se ale v následujícím roce neopakovalo z ekonomických důvodů. Proto se vymyslel nový koncept, který bude po finanční stránce únosnější. Pokud zafunguje nejen u publika, ale i na „vyšších místech“, můžeme uvažovat o rozšiřování a expanzi do zahraničí. K těm soutěžím, Asociace tanečních umělců samozřejmě funguje, mají svou vlastní přehlídku, takže by se akce trochu dublovala. V této chvíli se budeme soustředit na to, aby se festival udržel, etabloval a aby bylo možné mu dát mezinárodní rozměr.
Jak jste oba několikrát zdůraznili, dramaturgie festivalu je mimořádně atraktivní a pestrá. Kdo se na ní podílel?
M. R.: V prvé řadě jsem se řídil návrhem šéfa osloveného souboru, protože jsme chtěli, aby se každý prezentoval nějakou svojí doménou. Jediný případ, kde jsem měl drobné výhrady, byla Olomouc; (inscenace Giselle, pozn. red.), ale jak už jsem řekl, plně respektuji rozhodnutí Michala Štípy jako uměleckého šéfa souboru. Nakonec v kontextu ostatních inscenací může být tento balet příjemným oživením a klasický repertoár má u českého diváka své nezastupitelné místo. Jsem rád, že dramaturgie je takto barevná, máme tady představitele světových jmen: Edwarda Cluga, Forsytha, Bigonzettiho, McGregora, od nás třeba výjimečného Petra Zusku.
Vidíte i přes zmíněnou pestrost ve vybraných inscenacích nějaký společný jmenovatel?
M.R.: Pro mě je společným jmenovatelem všech těchto děl kvalita. Na té společně s týmem bazírujeme od mého příchodu. Soubory by nemohly bez kvalitních výsledků prezentovat zmíněná jména – pokud nemám kvalitní interprety, nemůžu tančit Kyliána ani Balanchina. Bude to zajímavá mozaika a konfrontace, která může například ukázat, že být malým a mladým souborem neznamená být kvalitativně horší a to, že máte devadesát tanečníků, z vás automaticky nedělá nejlepší soubor. Tyto momenty budou během festivalového týdne určitě zajímavé. A nepůjde jenom o kvalitu tanečníků, můžeme sledovat scénu, osvětlení, kostýmy, prostě inscenaci jako celek – pro mě tam bude kvalita, protože laťka se nastavila poměrně vysoko. Také to bude výzva do dalších let.
K. L.: Společným jmenovatelem může být aktuálnost, všechny ty inscenace jsou čerstvé, Národní divadlo premiéruje tento týden na festivalu uvedený triptych (14. října pozn. red.). A jak řekl Mário, všechny soubory dosáhly na inscenování zmíněných jmen, což je samo o sobě dokladem prvotřídní kvality.
Proč jste pro brněnský soubor vybral právě inscenaci Dáma s kaméliemi?
M. R.: Podle mě je tato inscenace mimořádná. Nemluvím teď pouze o tanci, ale o kompaktnosti představení, jak funguje jako celek: když beru v úvahu osvětlení, design a promyšlenost této produkce, tak je podle mě zcela výjimečná. Navíc jde o představení vytvořené speciálně pro náš soubor. Chtěl jsem nás prezentovat něčím, co soubor charakterizuje a nikdo na světě to nemá. Samozřejmě je úžasné mít Forsytha, Kyliána, MacMillana, to je bez diskuze, ale má je mnoho souborů a jsou to vlastně „pouze“ reprodukce; já jsem chtěl ukázat, že jdeme jinou cestou, že chceme tvořit autorské věci, které jsou „naše“. Pro diváky, kteří náš soubor neznají, to může být mnohem zajímavější. Kromě toho jsme Dámu s kaméliemi premiérovali krátce před začátkem covidu, tak jsem jí chtěl dát novou šanci být na scéně.
K. L.: Podobnou cestu vlastně zvolily i ostatní soubory, jako Budějovice a Plzeň – u obou jde o originální inscenace vytvořené pro daný soubor (Plzeň: Vyhoďme ho z kola ven, České Budějovice: Rádio svobodná Bystrouška). Když mluvíme o inscenacích, chci dodat, že já osobně jsem daleko víc zvědavý na jednotlivé interprety než na tituly. Těším se na porovnání jednotlivých souborů: Ostrava, to je mladý a dynamický soubor, jsem zvědavý na Plzeň, která se zaměřuje na taneční divadlo, podobně pracuje i Lukáš Slavický v Budějovicích, do toho Štípova Olomouc, která se trošku aktualizovaně utká s klasikou, a k tomu my s moderním tanečním divadlem; no a Praha, která uvede současnou neoklasickou elitu. Je rozhodně na co se těšit!
Zmínili jste důležitost konfrontace a interakce mezi všemi aktéry. Budou se v rámci festivalu konat i besedy s interprety a uměleckými šéfy souborů?
M. R.: Ano, každý den se bude po představení konat setkání s dotyčným souborem, které bude trvat asi půl hodiny. Budeme reagovat na dotazy, podněty a reakce diváků, což děláme vždycky.
K. L.: Neméně důležitou událostí, kterou plánujeme před představením pražského Národního divadla (19. října pozn. red.), bude také setkání uměleckých šéfů všech souborů, Tanečního sdružení a Asociace tanečních umělců. Bude to takový kulatý stůl o současných, zejména pocovidových problémech týkajících se například tanečního školství.
M. R.: Máme asi tři témata: jednak je to návrat brněnské soutěže, která se také plánuje bienálně; školství, které je nesmírně široké téma, ale také je to „postcovidový efekt“. Kvůli nemožnosti pořádat klasické konkurzy se vlastně téměř na dva roky zablokoval přirozený cyklus obměny a fluktuace tanečníků a tanečnic. Vznikla džungle, ve které začalo fungovat, kdo si koho urve za jakýchkoli podmínek, což je špatně. Chceme se dohodnout, jak mají vypadat kontrakty a co pro tanečníky znamenají. Vše začíná ve školství, i když to by bylo téma na týdenní sympozium, ale je nutné udělat určité kroky, které začnou problémy řešit. Čím dál častěji se setkáváme s negativním jevem náhlých odchodů, velkou nespokojeností některých kolegů. V horizontu několika let by se mohlo stát, že nebude možné udržet pohromadě soubor. V souvislosti s covidem totiž vznikl dojem, že si někteří mohou dělat, co je napadne, a to není možné. Je nutné situaci projednat v rámci taneční komunity a poté případně řešit, co dál, obrátit se na politické elity a například apelovat na změnu některých zákonů.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?